اخبار ماسک N95, دانستنی های ماسک N95, ماسک تنفسی

نحوه ضدعفونی کردن ماسک های N95 برای استفاده مجدد

نحوه ضدعفونی کردن ماسک های N95 برای استفاده مجدد

تحقیقی در انستیتوی ملی سلامتی آمریکا (NIH)نشان داد که قرار گرفتن ماسک های N95 آلوده در برابر بخار پراکسید هیدروژن (VHP) یا اشعه ماوراء بنفش (UV) به نظر می رسد ویروس کرونا یا همان SARS-CoV-2 را از روی این ماسک ها از بین ببرد و عمر مفید ماسک ها را تا سه بار استفاده افزایش دهد.

همچنین گرمای خشک (70 درجه سانتیگراد) برای از بین بردن ویروس روی ماسک ها مفید بود اما به جای سه بار استفاده، عمر ماسک را تا دوبار استفاده افزایش داد.

دکتر رابرت فیشر ، با همراهی انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در همیلتون ، مونتانا ، و همکارانش این یافته ها را در 15 آوریل در یک سرور نسخه پیش از انتشار (preprint) ارسال کردند. این مقاله هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

در این تحقیق، چهار روش مورد آزمایش قرار گرفت

فیشر و همکارانش چهار روش را برای ضد عفونی ماسک های یکبار مصرف مقایسه کردند: پرتوهای UV (260 – 285 نانومتر). گرمای خشک 70 درجه سانتیگراد ؛ اسپری اتانول 70٪ ؛ و  بخار پراکسید هیدروژن  (VHP).

محققان برای هر روش ، میزان غیرفعال شدن کرونا SARS-CoV-2 بر روی پارچه فیلتر ماسک N95 را با میزان غیرفعال شدن آن روی فولاد ضد زنگ مقایسه کردند.

هر چهار روش ویروس قابل شناسایی کرونا SARS-CoV-2 را از نمونه های آزمایشی حذف کردند. زمان لازم برای ضدعفونی شدن سطوح متفاوت بود و با این حال VHP سریعترین روش بود که 10 دقیقه زمان نیاز داشت تا به طور کامل ضدعفونی کند. گرمای خشک و نور ماوراء بنفش هر کدام حدود 60 دقیقه زمان نیاز داشتند. زمان مورد نیاز اتانول در حد میانه روش های دیگر بود

برای آزمایش ماندگاری ویروس، محققان بیش از سه بار ، ماسک های سالم و تمیز را با همان روش ضد عفونی و عملکرد ارزیابی شده از طریق آزمایش کمیت مناسب ارزیابی کردند.

داوطلبان آزمایشگاه Rocky Mountain برای تست نحوه قرارگیری روی صورت و عایق کردن فضای صورت ، ماسک ها را به مدت 2 ساعت پوشیدند.

محققان دریافتند که ماسک هایی که با اسپری اتانول ضد عفونی شده بودند ، پس از ضدعفونی شدن، کارایی خوبی نداشتند و به همین دلیل استفاده از این روش را توصیه نمی کنند.

در مقابل ، ماسک های ضد عفونی شده با UV و VHP می توانند تا سه مرتبه استفاده شوند و به درستی کار کنند. ماسک های ضد عفونی شده با گرمای خشک می توانند تا دو بار بدون کاهش عملکرد استفاده شوند.

نویسندگان می نویسند: “نتایج ما نشان می دهد که در مواقع کمبود ماسک، ماسک N95 را با ضدعفونی کردن به روش اشعه ماوراء بنفش و بخار پراکسید هیدروژن تا سه مرتبه و با روش گرمای خشک تا 2 مرتبه از ماسک استفاده کرد. با این وجود ، باید نهایت دقت را داشت تا ماسک عملکرد خود را از دست ندهد و همچنین با استفاده از ابزارهای آزمایش کیفی که به راحتی در دسترس هستند، اطمینان حاصل کرد که برای ضدعفونی کردن زمان کافی رعایت شده باشد. با این کار میتوان ریسک خطر را کاهش داد.”

اطمینانی برای پزشکان

دکتر راوینا کالار ، دکتر داروساز، کارشناس سلامت عمومی ، متخصص بیماری های عفونی و عضو انجمن بیماری های عفونی آمریکا ، به Medscape Medical News گفت: نتایج این تحقیق باعث اطمینان پزشکانی می شود که از مدت ها پیش، از این روش های ضد عفونی استفاده می کردند.

کالار که عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دیوید گفن از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس است، گفت: روش های UV و بخار هیدروژن پراکسید بیشترین میزان استفاده برای ضدعفونی کردن ماسک N95 را داشته است.

به گفته وی ، نور ماوراء بنفش سالهاست که برای ضد عفونی اتاق ها استفاده می شود. وی همچنین گفت که در حال حاضر به اندازی کافی هیدروژن پراکسید موجود است.

کالار گفت: نقطه ضعف این مطالعه این است که ماسک ها را فقط 2 ساعت آزمایش کردند ، در حالی که در شرایط کلینیکی و عملی ، این ماسک های N95 برای دوره های طولانی تر پوشیده می شوند.

وی گفت: پس از بررسی دقیق تر این تحقیق، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) ممکن است توصیه های خود را به روز کند.

وی اظهار داشت ، تاکنون CDC هیچ کدام از روشهای ضد عفونی کردن ماسک ها را تایید نکرده است ، “اما گفته است که مخالف استفاده از این استریل کننده ها ، ضد عفونی کننده ها ، دستگاه ها و دستگاه های تصفیه هوا برای از بین بردن ویروس کرونا نیست.”

او گفت ، استفاده مجدد و بی خطر از ماسک در بحران کرونا COVID-19 ضروری است.

وی گفت: “ما باید به دنبال روش های مناسب دیگری باشیم تا در زمان کمبود ماسک های N95 بتوانیم از ماسک ها چند بار استفاده کرد.”

تمامیت تناسب عامل مهمی در مطالعه بود.نکته مهم در آزمایش این بود که بعد از ضدعفونی کردن، ماسک همچنان بتواند عایق مناسبی را روی صورت ایجاد کند و کارایی خود را از دست ندهد.

وی گفت: “همه کادر درمانی باید به اندازه نیاز ماسک در اختیار داشته باشند؛ به همین دلیل است که ماسک های  متناسب با آن ماسک های N95 را برای عموم مردم توصیه نمی کنند.”

این تحقیق تحت حمایت National Institutes of Health، Defense Advanced Research Projects Agency؛ دانشگاه کالیفرنیا ، لس آنجلس؛ بنیاد ملی علوم ایالات متحده؛ و وزارت دفاع آمریکا انجام شده است.

منبع: https://www.medscape.com/viewarticle/928877

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *