نانوبلاگ

ماسک تنفسی چیست و چگونه از شما محافظت می کند؟

ماسک تنفسی

ماسک تنفسی چیست؟

در پاسخ به این سوال که ماسک تنفسی چیست، می توان گفت ماسک تنفسی یک پوشش آزاد و راحت است، که دهان و بینی را می‌پوشاند. اولین و مهم‌ترین وظیفه ماسک تنفسی محافظت از شما در مقابل تنفس آلاینده‌ها است. این وسیله، از ورود گرد و غبار، فیوم‌ها، بخارها و سموم شیمیایی به بدن شما جلوگیری می‌کند. با استفاده از ماسک تنفسی مناسب، به مقدار زیادی از ابتلا به بیماری های شغلی و تنفسی پیشگیری می‌کنید. ماسک های تنفسی انواع مختلفی مانند ماسک مناسب برای سیلیس، ماسک کربن اکتیو، ماسک های فیلتردار و سوپاپ دار می باشند.

حفاظت از سیستم تنفسی
حفاظت از سیستم تنفسی

موارد استفاده ماسک تنفسی

انواع ماسک‌ تنفسی فیلتردار برای حفاظت از شما در مقابل ذرات آلاینده استفاده می‌شوند. شما باید در محیط‌های آلوده شهری، بیمارستان‌ها (برای جلوگیری از انتقال عفونت) و سایر موقعیت‌های حساس از ماسک تنفسی استفاده کنید. این ماسک‌ها به عنوان تصفیه کننده هوا نیز شناخته می‌شوند؛ چون ذرات آلاینده را از هوایی که تنفس می‌کنید، تصفیه و پاک می‌کنند.

چرا حفاظت تنفسی اهمیت بسیار زیادی دارد؟

همه با دردسری که گرد و خاک و فیوم‌ها در منزل ایجاد می‌کنند، آشنا هستید. جالب است بدانید که این مسئله در محیط کار جدی‌تر می‌شود. طبق گزارش‌ مسئولان حفاظت ایمنی، سالانه حدود 1500 نفر به بیماری آسم-مرتبط با شغل- مبتلا می‌شوند. مسئولیت قانونی و اجتماعی کارفرمایان ایجاد محیط مناسب برای حفاظت از کارکنان است.

ماسک تنفسی

اگر دائما در معرض بخارها و سموم شیمیایی هستید، باید بدانید که سلامت شما در خطر است. این آلاینده‌ها معمولا نامرئی هستند. بسیاری از غبارها نیز اندازه کوچکی دارند (کوچکتر از 5 میکرون) و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. پس دلیلی وجود ندارد که این مشاغل کم خطر تلقی شوند.

تهدید غبارهای تنفسی

به طور کلی با دو نوع غبار روبرو هستید:

  • غبارهای قابل استنشاق
  • غبارهای تنفسی

غبارهای قابل استنشاق به اندازه‌ای بزرگ هستند که در شرایط نور طبیعی می‌توانید به وضوح آن‌ها را با چشم ببینید. اما شما باید بیشتر نگران غبارهای تنفسی باشید؛ بیشتر مردم نمی‌توانند این غبارها را ببینند. در نتیجه خطر آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

سیلیس

سیلیس در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. اگر در صنایع شیشه، ریخته‌گری، ساختمان، سرامیک و صنایع شیمیایی مشغول به کار باشید، با کاربردهای وسیع این ترکیب آشنایی دارید. همانطور که می‌دانید، سیلیس ترکیب اصلی خاک، شن، گرانیت، و بسیاری دیگر از مواد معدنی است. کوارتز یکی از رایج‌ترین شکل‌های سیلیس به شمار می‌رود. علاوه بر این، کریستوبالیت و تریدیمایت هم شکل‌های دیگر سیلیس محسوب می‌شوند. ذرات سیلیس به راحتی وارد دستگاه تنفسی شما می‌شود و حالا دردسر واقعی شروع شده است.

ذرات سیلیس چه خطراتی دارند؟

تنفس ذرات سیلیس سالانه جان بیش از 100 هزار کارگر را تهدید می‌کند. تنفس ذرات سیلیس موجب ابتلا به بیماری سیلیکوزیس می‌شود. این بیماری در بدترین شرایط منجر به ناتوانی و حتی مرگ می‌شود. سیلیس از راه تنفس وارد ریه‌های شما می‌شود و در بافت آن زخم ایجاد می‌کند. در نتیجه باعث کاهش توانایی ریه در جذب اکسیژن می‌شود. هیچ درمانی برای سیلیکوزیس وجود ندارد.

ماسک مناسب برای سیلیس

از آنجا که سیلیس، عملکرد ریه‌ها را هدف می‌گیرد، بدن شما مستعد ابتلا به بیماری‌های وخیم‌تری نظیر سل می‌شود. بنابراین استفاده از ماسک مناسب برای سیلیس می تواند خطرات تنفسی ناشی از سیلیس را کاهش دهد.

ماسک مناسب برای سیلیس

انواع ماسک تنفسی چیست؟

ماسک n95

ماسک n95 برای ایجاد حفاظت تنفسی طراحی شد. این ماسک‌‌ها فیلتراسیون مناسبی در مقابل ذرات با اندازه 3/0 میکرون ایجاد می‌کنند. هنگام استفاده از ماسک تنفسی n95 باید به گواهی تایید آن توجه کنید.

تفاوت ماسک تنفسی N95 و FFP2

ماسک N95 معادل ماسک FFP2 در صنعت است. ماسک تنفسی FFP2 مقاومت مناسبی در مقابل غبارهای سمی، فیبرها، غبارهای مرطوب و غبارهای روغنی ایجاد می‌کند.

ماسک تنفسی n99

ماسک N99 می‌تواند تا 99% آلاینده‌های هوا را به راحتی فیلتر کند. همانند ماسک N95 ، این ماسک‌ نیز به خوبی نمی‌تواند آلاینده‌های روغنی را فیلتر کند. اما نسبتا به ماسک قبلی، موثرتر هستند. چون ذرات کوچکتری را فیلتر می‌کنند.

ماسک تنفسی کارتریج دار

کارتریج نوعی فیلتر است که روی ماسک تنفسی به کار می‌رود. ماسک تنفسی کارتریج دار می‌تواند گازهای شیمیایی موجود در هوا را فیلتر می‌کند. فیلتر ماسک کارتریج دار معمولا بعد از مدتی باید تعویض شود. به عبارتی هروقت فیلتر ماسک شما آسیب دید، خاک گرفت، یا تنفس در آن مشکل شد، باید فیلتر را عوض کنید. توصیه می‌شود بعد از 40 ساعت استفاده، فیلترها را تعویض کنید.

ماسک تنفسی کارتریج دار
ماسک تنفسی کارتریج دار

کربن اکتیو چیست؟

کربن اکتیو برای جذب بخارهای شیمیایی استفاده می‌شود. گازهایی که توسط لایه کربنی ماسک تنفسی یا همان کربن اکتیو فیلتر می‌شوند:

  • ترکیبات ارگانیک: اسیدها، الکل‌ها، آلدهیدها
  • کلرید هیدروکربن‌ها: استرها، اترها، کتون‌ها، آمین‌ها
  • ترکیبات غیرارگانیک: اسیدهای هالوژنی، هالوژن‌ها، اسید سولفوریک، دی اکسید سولفور

شما در محل کار چطور از خود محافظت می‌کنید؟

اجازه دهید این سوال را بهتر بپرسیم؛ شما در محل کار چطور می‌توانید از خود در مقابل آسیب گرد و غبار و فیوم‌ها، محافظت کنید؟ مسلما، اولین قدم آگاهی است؛ یعنی بدانید گرد و غبار و آلودگی از کجا ناشی می‌شود. راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوانید حجم آلاینده‌های تولید شده را به مقدار زیادی کاهش دهید. همچنین با جایگزین کردن مواد مصرفی، با موادی که بخارهای سمی کمتری آزاد می‌کنند، خطر را کاهش دهید.

حفاظت تنفسی
حفاظت تنفسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *