دانستنی های ماسک N95, کاربردهای ماسک N95, ماسک N95 آلودگی هوا, ماسک تنفسی

آیا ماسک N95 بهترین ماسک برای استفاده در هنگام آتش سوزی ، آلودگی هوا و یا گرد و غبار هوا است؟

آیا ماسک N95 بهترین گزینه برای استفاده در هنگام آتش سوزی ، آلودگی هوا و یا گرد و غبار هوا است؟

بسیاری از بخش های کالیفرنیا به دلیل دود آتش های خود به خود فصلی ، کیفیت هوای خطرناکی را تجربه می کنند. انواع مختلفی از لوازم محافظتی برای محافظت از ریه های ما در هنگام این چنین حوادث هایی وجود دارد. هنگامی که در زمان آتش سوزی به بیرون می روید ، افرادی را می بینید که راه حلهای مختلفی را برای هوای کثیف دارند ، از شال و روسری گرفته تا ماسک های تنفسی تمام صورت تا ماسک های N95 که در اکثر فروشگاه ها پیدا می شود. ماسک N95 حداقل محافظت در برابر دود را ارائه می دهد.

در این مطلب به طور مختصر انواع ماسک ها را به شما معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که کدام نوع از ماسک برای نیازهای شما مناسب است. همیشه حتماً توصیه های متخصصان بهداشت و ایمنی را رعایت کنید.

انواع ماسک های تنفسی چیست؟

میزان محافظت ماسک از شما، به نوع ماسکی که انتخاب می کنید بستگی دارد.

ماسک های جراحی: اینها تکه های کاغذ یا پارچه ای نرمی هستند که به راحتی روی بینی و دهان قرار می گیرند. آنها برای فیلتر کردن هر چیزی که در هوا حل شود ، طراحی نشده اند. در عوض ، آنها از ورود یا خروج قطرات مایع از دهان و بینی پیشگیری می کنند. آنها فقط برای اطمینان از عدم انتقال عفونت بین بیماران و سرپرستان یا پرسنل پزشکی هستند.

ماسک های تنفسی: ماسک تنفسی وسیله ای است که اطراف دهان شما را عایق می کند تا شما را از ذرات شناور در هوا محافظت کند. آنها در درجه اول برای جلوگیری از ورود ذرات کوچک به ریه ها از طریق دهان یا بینی طراحی شده اند. بیشتر آنها گنبدی از پارچه فیبری است که محکم روی دهان و بینی قرار می گیرد. ماسک N95 نوعی ماسک تنفسی است.

ماسک گاز: ماسک گاز نوعی ماسک تنفسی است ، اما حاوی تجهیزات مازادی برای تصفیه است که نه تنها ذرات بلکه گازهای متفاوت را نیز فیلتر می کند. در این ماسک ها، جریان هوای تنفس مصرف کننده، هوا را به داخل کارتریج های فیلتر و سپس فضای داخل ماسک می کشد. ماسک های گازی معمولاً دارای کارتریج های تصفیه هستند که به دلیل اشباع شدن آنها با سموم ، باید تغییر کنند.

ماسک تنفسی تصفیه کننده هوا (PAPR): این نوع از ماسک ها بسیار شبیه ماسک های ضد گاز هستند، با این تفاوت که این ماسک های تصفیه کننده هوا، یک باتری دارند که یک فن را روشن می کند تا هوا را به داخل کارتریج های ماسک هدایت کند. اگر شرایطی دارید که تنفس را برای شما مشکل می کند، PAPR نسبت به ماسک های ضد گاز، گزینه بسیار بهتری برای شما است. با این نوع از ماسک ها فشار کمتری به ریه ها وارد می شود.

سیستم تنفسی هوای فشرده (SCBA): یک دستگاه گران قیمت و سنگین است که اکسیژن را تأمین می کند و فقط در هنگام ورود به منطقه ای که اکسیژن کم باشد ، توسط متخصصان مانند آتش نشان ها استفاده می شود. این دستگاه به یک مخزن اکسیژن سنگین (حداقل 14 کیلو) احتیاج دارد ، و به همین دلیل به کسانی که برای حمل و استفاده از آن ها آموزش ندیده باشند، توصیه نمی شود.

بهترین ماسک تنفسی را چگونه انتخاب کنم؟

برای مصون نگه داشتن ریه ها از دود آتش سوزی و یا سایر حوادثی که کیفیت هوا را کاهش می دهند ، نکاتی است که می توانید هنگام انتخاب ماسک تنفسی آن ها را در نظر بگیرید:

نکته اول: از ماسک های روبرو استفاده نکنید: ماسک های جراحی ، شال و روسری یا بخشی از لباس. این روش ها برای محافظت در برابر سموم موجود در هوا کافی نیست. ذرات دود ، خاک و سایر مواد ناسالم به راحتی از این نوع ماسک های ضعیف عبور می کنند.

ماسک تنفسی N95

ماسک هایی که ذرات کوچک را جذب می کنند (مانند ماسک های N95 و N99) معمولا بهترین گزینه برای اکثر افرادی است که می خواهند در حین آتش سوزی، سلامت ریه های خود را حفظ کنند. البته می بایست ماسکی تهیه کنید که میزان فیلتراسیون مناسبی داشته باشد.

N95 رایج ترین ماسک های تنفسی موجود است و معمولاً برای رفع نیاز شما کافی هستند. عدد 95 به این معنی است که ماسک قادر است 95٪ از ذرات بزرگتر از 2.5 میکرون را فیلتر کند. برخی از ماسک ها دارای استاندارد N99 یا حتی N100 هستند. به این معنی که آن ها به ترتیب 99% و 99.97% را فیلتر می کنند. ممکن است دارای N99 یا حتی N100 باشند ، به این معنی که آنها به ترتیب 99٪ و 99/97٪ فیلتر می کنند. حرف N به این معنی است که این ماسک ها در مقابل روغن مقاوم نیستند.

برخی از ماسک ها در درجه R رتبه بندی می شوند که به این معنی است که این ماسک ها در مقابل روغن مقاوم هستند، یا بعضی دیگر با حرف P رتبه بندی می شوند که به این معنی است که آن ماسک ضد روغن است. برای مثال ماسک P100 نوعی ماسک ضد روغن است که می تواند 99.97٪ ذرات را فیلتر کند (این عدد را گرد می کنند و به آن 100 می گویند). ماسک N95 بهترین گزینه برای اکثر افراد است زیرا اگر عدد فیلتراسیون بالاتر برود، تنفس را سخت تر می کند.

از ماسک های تنفسی ای که دارای رتبه بندی و یا استاندارد نیستند، خودداری کنید. به شما توصیه می کنیم ماسکی را انتخاب کنید که بین ماسک و صورت تان یک عایق کامل ایجاد کند. قبل از استفاده از ماسک موی صورت خود را اصلاح کنید و برای کودکان از ماسک های مخصوص کودکان استفاده کنید. برای حیوانات خانگی مانند سگ نیز ماسک هایی تولید می شود که به ماسک سگ معروف است، بنابراین برای سگ خود از ماسک مخصوص سگ ها استفاده کنید تا عایق مناسبی برای ریه های آن باشد.

بعضی از ماسک های تنفسی دارای یک سوپاپ کوچک در کنار یا مرکز ماسک هستند. این سوپاپ وظیفه تخلیه هوای بازدم شما را برعهده دارد. همچنین باعث می شود که دی اکسید کربن، گرما و رطوبت هوا نیز از داخل فضای ماسک تخلیه شود.

ماسک های گازی

ماسک های گازی بسیار گرانتر هستند و به کارتریج هایی جداگانه برای تصفیه هوا نیاز دارند. افرادی که آسم یا حساسیت شدید دارند باید از ماسک گاز استفاده کنند تا مطمئن شوند که هوای تمیزی را تنفس می کنند.

اگر مشکلات قلبی یا ریوی دارید از چه ماسکی استفاده کنید؟

اگر مشکلات جسمانی خاصی دارید ، ممکن است لازم باشد که یک ماسک تنفسی تصفیه کننده هوا (PAPR) تهیه کنید یا اصلاً از ماسک استفاده نکنید. بنابراین بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید و به توصیه های او عمل کنید. اگر زمانی که ماسک می زنید دچار تنگی نفس می شوید شاید بهتر باشد که اصلا از ماسک استفاده نکنید تا هیچ فشار اضافه ای روی ریه های شما نباشد. در همین راستا وزارت بهداشت کالیفرنیا اینطور اعلام کرد: “پوشیدن ماسک ممکن است برای کسانی که بیماری های قلبی یا ریه دارند، مضر باشد زیرا این کار باعث می شود که ریه ها برای تنفس، سخت تر کار کنند.”  حتی اگر مشکل قلبی و ریوی ندارید ، این نکته را بدانید که هنگام استفاده از ماسک، اکسیژن کمتری به شما می رسد، بنابراین هر وقت فرصت پیدا کردید یا اگر دچار تنگی نفس شدید، حتما ماسک را از صورت خود جدا کنید..

نکاتی برای حفظ سلامت خود در هنگام آتش سوزی ، آلودگی هوا و گرد و غبار

ماسک تنفسی خود را دستکاری نکنید. عده ای روی ماسک خود را نقاشی می کنند یا برچسب هایی روی ماسک خود می بچسبانند، اما دقت داشته باشید که این کار، راه هوای ورودی به داخل ماسک را مسدود می کند. علاوه بر آن چسب ها و انواع جوهرها موادی دارند که نباید تنفس شوند. همچنین هرگونه سوراخ یا دکمه ای که به ماسک اضافه شود، کارایی ماسک تنفسی را به مراتب کاهش می دهد.

بیش از یک ماسک تهیه کنید. انستیتوی بهداشت نیویورک این طور توصیه می کند: ماسک ها به مرور زمان با گرد و غبار و رطوبت مسدود می شوند، که این امر باعث می شود که ماسک کارایی خود را از دست بدهد و میزان اکسیژن دریافتی شما کاهش یابد. عمر ماسک های N95 در حدود چند ساعت است، بنابراین وقتی احساس کردید که تنفس برایتان سخت است ، از یک ماسک جدید استفاده کنید.

در خانه بمانید. در هنگام حوادثی که کیفیت هوا را کاهش می دهد، در خانه بمانید و درها و پنجره ها را ببندید. در این شرایط، خانه برای شما سالم ترین مکان است. اگر سیستم تهویه متبوع دارید، مطمئن باشید که سالم است و فیلترهای آن به موقع تعویض شوند. در صورت امکان دستگاه های تصفیه هوا نیز  گزینه مناسبی هستند. دقت داشته باشید که در داخل منزل از ماسک استفاده نکنید.

به فضاهای عمومی سربسته بروید. کتابخانه ها، موزه ها و مراکز تجاری مکان هایی هستند که معمولا درب آن ها باز است اما با این حال از اینکه در هوای آزاد باشید بهتر است. اگر درب و پنجره خانه شما به خوبی بسته نمی شود یا دستگاه تصفیه هوا ندارید، به یک مکان سربسته بزرگ که سیستم تهویه متبوع دارد، بروید.

یک اتاق برای تنفس سالم درست کنید یک اتاق از خانه خود را انتخاب کنید (اتاق خواب بهتر است)، زیرا هر شب ساعت ها در آن تنفس خواهید کرد و آن را به یک اتاق برای تنفس سالم تبدیل کنید. پنجره ها را به هیچ وجه باز نکنید ، فقط درب را کمی باز کنید و هرجایی که ممکن است از طریق آن هوای بیرون وارد شود را با پارچه و حوله درزگیری کنید. اگر دستگاه تصفیه هوا دارید، آن را در همان اتاق قرار دهید.

یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید. در بازار دستگاه های تصفیه هوای زیادی وجود دارد. دستگاهی که تهیه می کنید دارای فیلتر HEPA با درجه بالایی باشد تا بتواند ذرات دود را نیز فیلتر کند. بعضی دستگاه های تصفیه هوا ، علاوه بر تصفیه دود می توانند گازهای سمی موجود در هوا را نیز فیلتر کنند.

اگر مجبور هستید که در شرایط نامساعد هوا بیرون بروید، ماسک مناسبی را انتخاب کنید که در برابر دود و آلودگی هوا مقاوم باشد. ماسک N95 برای اکثر افراد گزینه مناسبی است و برای محافظت از ریه ها در برابر آلاینده ها کافی است. البته همانطور که در بالا ذکر شد، ماسک هایی با میزان فیلتراسیون بالاتر هم هستند، اما ممکن است که تنفس را برای شما مشکل کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *