دانستنی های ماسک N95, کاربردهای ماسک N95, ماسک N95 پزشکی, ماسک تنفسی

تفاوت ماسک N95 با ماسک های جراحی (ماسک سه لایه پرستاری)

تفاوت ماسک N95 با ماسک های جراحی (ماسک سه لایه پرستاری)

ماسک های تنفسی N95 و ماسک های جراحی (ماسک پرستاری) نمونه هایی از تجهیزات محافظت شخصی هستند که برای محافظت از صورت مصرف کننده در برابر ذرات معلق و مایعات آلوده در هوا استفاده می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت کار آمریکا (NIOSH) و اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا (OSHA) مسئول ایجاد استانداردهای مربوط به ماسک N95 هستند.

همانطور که می دانید برخی از بیماری ها از طریق هوا و سیستم تنفسی به افراد منتقل می شود. به همین دلیل بهتر است که دانش کامل در مورد راه های پیشگیری و محافظتی در برابر این بیماری ها داشته باشیم.

ماسک های تنفسی N95 معمولا برای مصارف عمومی استفاده نمی شوند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) استفاده عمومی از ماسک های N95 را برای پیشگیری از بیماری های تنفسی (از جمله بیماری کرونا COVID-19) توصیه نمی کند. در واقع توصیه می کند که در وهله اول این ماسک ها در اختیار کادر درمانی و سایر کسانی که در مراکز درمانی کار می کنند، قرار بگیرد.

CDC ماسک های پارچه ای (ساخته شده با لباس) را برای عموم مردم توصیه می کند

CDC توصیه می کند که عموم مردم هنگام حضور در فضاهای عمومی از ماسک های ساده پارچه ای استفاده کنند. با این کار سرعت شیوع ویروس را کاهش می دهند (به خصوص اگر شخصی از بیماری خود اطلاع نداشته باشد و در محیط های عمومی حاضر شود، ممکن است که بیماری خود را به دیگران انتقال دهد).

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. با این حال ، به عنوان یادآوری ، CDC همیشه اقدامات پیشگیرانه روزمره مانند شستن دست و حفظ حداقل 2 متر فاصله اجتماعی را توصیه می کند تا از شیوع بیماری های تنفسی پیشگیری شود.

ماسک جراحی یا پرستاری

ماسک های جراحی (ماسک پرستاری سه لایه)

ماسک جراحی وسیله ای یکبار مصرف و محافظتی است که یک سد فیزیکی بین دهان و بینی فرد پوشنده و آلاینده های احتمالی در محیط ایجاد می کند. ماسک های جراحی وسیله ای شخصی هستند و نباید چند نفر از یک ماسک استفاده کنند. این ماسک ها را در بازار با نام های ماسک جراحی، ماسک بهداشتی ، ماسک دندانپزشکی یا ماسک پزشکی عرضه می کنند. آنها ممکن است با یا بدون شیلد محافظ صورت ساخته شوند. این ماسک ها معمولاً به عنوان ماسک صورت شناخته می شوند. البته بعضی از این ماسک ها دارای استانداردهای ماسک جراحی نیستند.

ماسک های جراحی در ضخامت های مختلف و با قدرت های متفاوتی برای فیلتراسیون مایعات تولید می شوند. این ویژگی ها در میزان راحتی تنفس و میزان محافظت در برابر آلاینده ها تاثیر گذار است.

اگر ماسک جراحی را به طور صحیح بپوشید ، این ماسک ها ممکن است از ورود قطرات بزرگ مایعات، بزاق دهان، اسپری ها و ترشحات به سیستم تنفسی جلوگیری کنند. این مایعات ممکن است که حاوی ویروس یا باکتری باشد و ماسک از ورود آن ها به داخل بینی و دهان شما جلوگیری کند. همچنین ماسک های جراحی ممکن است از انتقال ترشحات بزاق و بیماری های تنفسی شما به دیگران پیشگیری کنند.

ماسک جراحی ممکن است در مسدود کردن ذرات و قطرات بزرگ مؤثر باشد ، اما در حالت کلی آن ها نمی توانند ذرات بسیار کوچک موجود در هوا که از طریق عطسه، سرفه یا برخی اقدامات پزشکی منتشر می شوند را فیلتر و تصفیه کنند. ماسک های جراحی همچنین به دلیل اینکه به خوبی روی صورت قرار نمی گیرند و شیاری بین صورت و ماسک ایجاد می شود، محافظت کاملی در برابر میکروب ها، ویروس ها و سایر آلاینده ها انجام نمی دهد.

ماسک های جراحی یکبار مصرف هستند. اگر ماسک شما آسیب دیده یا پوسته پوسته شده باشد، یا اگر تنفس از طریق ماسک سخت شد ، باید ماسک جراحی را با یک ماسک دیگر تعویض کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ماسک استفاده شد را با رعایت نکات بهداشتی و به آرامی از روی صورت خود بردارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درون سطل زباله بیندازید. در نهایت پس از دست زدن به ماسک استفاده شده ، دستان خود را بشویید.

ماسک تنفسی N95

ماسک N95 یک وسیله محافظ تنفسی است که طوری طراحی می شود که به خوبی روی صورت قرار گیرد و میزان بسیار بالایی از ذرات موجود در هوا را فیلتر کند.

منظور از N95 این است که اگر آن ماسک را مورد آزمایش های دقیق قرار دهیم آن ماسک بتواند حداقل 95 درصد از ذرات بسیار کوچک (2.5 میکرون) موجود در آزمایش را فیلتر کند. اگر به خوبی روی صورت پوشیده شود، میزان فیلتراسیون ماسک های N95 به مراتب بیشتر از ماسک های جراحی است. با این حال ، حتی بهترین ماسک های N95 نیز به طور کامل خطر بیماری یا مرگ را از بین نمی برد.

مقایسه ماسک های N95 با ماسک های جراحی

سازمان غذا و دارو آمریکا برای ماسک های جراحی و ماسک های N95 قوانین مختلفی را تعیین کرده است..

ماسک جراحی وسیله ای یکبار مصرف و محافظتی است که یک سد فیزیکی بین دهان و بینی فرد پوشنده و آلاینده های احتمالی در محیط ایجاد می کند. البته بعضی از این ماسک ها دارای استانداردهای ماسک جراحی نیستند. در مورد ماسک های جراحی یا همان ماسک های پرستاری باید به این نکته توجه کرد که این نوع ماسک ها به خوبی روی صورت قرار نمی گیرند و دهان و بینی را کاملا ایزوله نمی کند.

ماسک N95 یک وسیله محافظ تنفسی است که طوری طراحی می شود که به خوبی روی صورت قرار گیرد و میزان بسیار بالایی از ذرات موجود در هوا را فیلتر کند. ماسک های N95 طوری طراحی می شوند که یک عایق اطراف صورت ایجاد کند تا دهان و بینی را ایزوله کند. ماسک های N95 معمولا در محیط های بیمارستانی استفاده می شوند.

شباهت های ماسک های جراحی و ماسک های N95 عبارتند از:

  • آنها برای مقاومت در برابر مایعات ، میزان فیلتراسیون (میزان فیلتراسیون ذرات و میزان تصفیه باکتریها) ، اشتعال پذیری و سازگاری زیستی آزمایش می شوند.
  • آنها یکبار مصرف هستند و چند نفر نباید به صورت مشترک از یک ماسک استفاده کنند.

نکات بهداشتی هنگام استفاده از ماسک های N95

مبتلایان به بیماری مزمن تنفسی ، قلبی یا بیماریهای دیگر که تنفس را دشوار می کنند ، باید قبل از استفاده از ماسک های N95 با پزشک معالج خود مشورت کنند زیرا ماسک های N95 می توانند تنفس را برای فرد سخت تر کند. بعضی از مدل های این ماسک ها سوپاپ های بازدم دارند که می توانند تنفس را راحت تر کرده و به کاهش گرما و رطوبت در داخل فضای ماسک کمک کنند. توجه داشته باشید که در صورت نیاز به شرایط استریل نباید از ماسک های N95 سوپاپ دار استفاده شود (به دلیل اینکه هوای بازدمی که از سوپاپ خارج می شود، فیلتر نشده است).

همه ماسک های تنفسی N95 استاندارد یکبار مصرف هستند. اگر ماسک تنفسی شما آسیب دیده یا آلوده شده است ، یا اگر تنفس از طریق آن مشکل است، باید ماسک تنفسی را برداشته ، به درستی آن را دور ریخته و آن را با یک ماسک جدید جایگزین کنید. برای اینکه ماسک N95 را به طور ایمن دور بیندازید، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و درون سطل زباله بگذارید. دستان خود را پس از دست زدن به ماسک تنفسی استفاده شده بشویید.

معمولا ماسک تنفسی N95 برای کودکان یا افرادی که موهای صورت دارند طراحی نمی شود. به این دلیل که ماسک روی صورت کودکان یا کسانی که موی صورت دارند، به خوبی عایق ایجاد نمی کند و ممکن است که فاصله ای بین صورت و ماسک ایجاد شود. البته بعضی برندها مانند ماسک نانو پاک ماسک های مخصوص کودکان نیز تولید می کنند.

ماسک N95 برای مصارف صنعتی و درمانی

کاربرد اصلی ماسک های N95 بیشتر در موارد زیر است: محیط های ساخت و ساز و سایر مشاغلی که کارگران را در معرض گرد و غبار و ذرات کوچک قرار می دهند.

همچنین، برخی از ماسک های N95 برای استفاده در مراکز بهداشتی و درمانی در نظر گرفته می شوند. این ماسک ها طوری طراحی می شوند که هم بیمار و هم پرسنل درمانی و بهداشتی را در برابر انتقال میکروارگانیسم ها، مایعات بدن و ذرات دیگر محافظت کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *