نانوبلاگ

کامل ترین راهنمای خرید ماسک تنفسی و 3 نکته مهم در رابطه با آن

راهنمای خرید ماسک تنفسی

ماسک تنفسی چیست؟

ماسک های تنفسی نوعی ماسک صورت هستند که برای محافظت از فرد در برابر استنشاق بخارات، گاز ها و ذراتی مانند گرد و غبار و ذرات معلق در هوا طراحی شده اند. در مقاله راهنمای خرید ماسک تنفسی، توضیحات کاملی در رابطه با انواع و ویژگی های ماسک های تنفسی ارائه خواهیم کرد؛ تا انتخاب درستی در خرید ماسک مورد نظر خود داشته باشید.

ماسک تنفسی می تواند با استفاده یا بدون استفاده از کارتریج، فیلتر یا محفظه، از استنشاق آلاینده ها در هوا جلوگیری کند. اگر در معرض مواد شیمیایی خطرناک مانند سرب یا جیوه یا بخارات سمی قرار دارید یا شغل شما به گونه ای است که در آن کارهایی مانند سنباده کاری، نجاری و غیره را انجام می دهید، ماسک تنفسی به شما کمک می کند هوای عاری از آلودگی را تنفس کنید.

برای خرید ماسک تنفسی به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

راهنمای خرید ماسک تنفسی
راهنمای خرید ماسک تنفسی

ماسک تنفسی چگونه کار می کند؟

ماسک های تنفسی انواع مختلفی دارند و انتخاب صحیح آن برای ایمنی شما ضروری است. بیایید ببینیم یک ماسک تنفسی چگونه کار می کند.
ماسک ها به دو روش اساسی از کاربر محافظت می کنند:

نوع اول ماسک ها با حذف آلاینده ها از هوا کار می کنند. ماسک هایی که به عنوان فیلتر کننده ذرات شناخته می شوند، شامل فیلتر هایی هستند که ذرات معلق در هوا را فیلتر می کنند.

سایر ماسک ها با تامین هوای تمیز تنفسی از منبعی دیگر، از کاربر محافظت می کنند. این ماسک ها از هوای فشرده داخل یک مخزن که مستقیما به ماسک تنفسی متصل هستند و هیچ ارتباطی به محیط خارجی ندارند. برای درک بهتر این موضوع، انواع ماسک های تنفسی را بررسی خواهیم کرد.

انواع ماسک تنفسی

اولین قدم در راهنمای خرید ماسک تنفسی این است که هنگام انتخاب ماسک تنفسی، باید از نیاز خود و نوع ماسکی را که می خواهید استفاده کنید، آگاه باشید. اساساً دو نوع ماسک تنفسی وجود دارد: ماسک های تنفسی یکبار مصرف و ماسک های تنفسی قابل استفاده مجدد. بیایید آنها را با جزئیات بررسی کنیم:

ماسک های فیلتر کننده ذرات یا ماسک های یکبار مصرف

این ماسک ها برای حذف ذرات مانند آئروسل ها یا گرد و غبار از هوا طراحی شده اند. این ماسک ها معمولاً ارزان قیمت و سبک هستند. برخی از آن ها دارای یک لایه کربن فعال برای از بین بردن بو های مزاحم هستند. با این حال، این ماسک ها از کاربر در برابر بخارات یا گاز های خطرناک محافظت نمی کنند.

موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NOSH) یک گواهی آزمایشی برای ماسک های ذرات معلق منتشر کرده است تا استانداردی ایجاد کند که از طریق آن بتوان ماسک ها را طبقه بندی کرد.

ماسک های ذرات معلق با یک حرف یا اعداد طبقه بندی می شوند. مثلا N95

N: این حرف نشان دهنده این است که ماسک در برابر روغن مقاوم نیست

R: این حرف نشان دهنده این است که ماسک در برابر روغن مقاوم نیست

P: این حرف نشان دهنده این است که ماسک تنفسی به شدت در برابر روغن مقاوم است

اعداد نشان دهنده اثربخشی یا راندمان حذف و فیلتر ذرات است. هرچه این عدد بزرگ تر باشد، نشان دهنده اثربخشی بیشتر در حذف ذرات می باشد.

95: می تواند حداقل 95 درصد ذرات را حذف کند

99: می تواند حداقل 99 درصد از ذرات را حذف کند

100: می تواند حداقل 99.97 درصد از ذرات را حذف کند

ماسک های قابل استفاده مجدد:

ماسک های قابل استفاده مجدد برای افرادی که در معرض عناصر خطرناک قرار دارند، مناسب هستند. این ماسک ها توانایی محافظت از کاربر را در برابر بیش از یک نوع از ذرات معلق دارند. ماسک نیم صورت و ماسک تمام صورت دو نوع ماسک تنفسی قابل استفاده مجدد می باشند.

همچنین بخوانید: مهم ترین استاندارد های ماسک تنفسی که باید بدانید

انتخاب ماسک تنفسی مناسب

انتخاب ماسک تنفسی مناسب با برچسب شروع می شود. قبل از هر کاری باید به برچسبی که روی ماسک حک شده است دقت کنید. موارد استفاده هر ماسک در این برچسب ها ذکر شده است و خود گزینه مناسبی به عنوان راهنمای خرید ماسک تنفسی می باشد.

ماسک های کارتریج دار یا ماسک های دارای محفظه های شیمیایی دارای برچسب آفت کُش است، معمولاً به یکی از دو نوع اصلی ماسک تنفسی نیاز دارد. ماسک های فیلتر کننده نیز قابلیت حذف ذرات جامد و مایع موجود در هوا را دارا می باشد. می توانید هر ماسک را مطابق با محل کار خود تهیه کنید.

1) مناسب بودن ماسک تنفسی

مهم نیست که در چه صنعتی مشغول هستید، اگر مجبور به استفاده از ماسک هستید، انتخاب ماسک مناسب با توجه به راهنمای خرید ماسک تنفسی، بسیار مهم است. اگر ماسک تنفسی شما اندازه مناسبی نداشته باشد، محافظت کافی را ارائه نخواهد کرد. در اینجا چند نکته برای انتخاب یک ماسک تنفسی با اندازه مناسب وجود دارد تا حداکثر محافظت را داشته باشید.

2) پوشاندن کامل دهان و بینی

اطمینان حاصل کنید که تناسب ایمن دارید. یک ماسک تنفسی شل که در اطراف صورت شما حرکت می کند، محافظت کاملی ایجاد نمی کند.
تصمیم عاقلانه این است که یک ماسک تنفسی قابل تنظیم خریداری کنید. تنظیمات ساده می تواند راحتی بیشتری را فراهم کند و تناسب موثری را به ارمغان آورد.

3) بررسی کنید که آیا ماسک تنفسی برای پوشیدن راحت است یا خیر

قبل از انتخاب هر PPE حتما راهنمای خرید ماسک تنفسی را به طور کامل مطالعه کنید. دقت کنید که راحتی از اولویت بالایی در انتخاب ماسک برخوردار است. ماسک باید مانند کفشی که با پای شما می آید، مناسب صورت شما باشد.
اگر ماسک ها یک اندازه هستند، باید از طریق کش یا وسایل دیگر قابل تنظیم باشند. از سوی دیگر، ماسک های نیم صورت و ماسک های تمام صورت اغلب در سه اندازه موجود هستند، سایز کوچک (S)، متوسط (M) و بزرگ (L).

ماسک های یکبار مصرف، سبک وزن هستند به طوری که شما احساس راحتی می کنید و تقریبا فراموش می کنید که از آن استفاده می کنید. ماسک های نیم صورت نیز به گونه ای طراحی شده اند که هنگام استفاده از این ماسک ها احساس سنگینی نکنید. مواد مورد استفاده در این ماسک ها اغلب ضد حساسیت هستند، این مورد ایمن بودن شما را از قبال تجهیزاتی که استفاده می کنید، تضمین می کند.

راهنمای خرید ماسک تنفسی

چه زمانی به ماسک تنفسی نیاز دارید؟

به عنوان راهنمای خرید ماسک تنفسی شما در موارد زیر به یک ماسک تنفسی نیاز دارید:

  • برای احتیاط در مقابل افرادی که احتمال می دهید دچار بیماری شده اند و ممکن است بیماری آن ها مسری باشد.
  • اگر در معرض میکروب های موجود در هوا هستید.
  • اگر در مکانی کار می کنید که در معرض دود یا ذرات خطرناک مانند محیط های مرتبط با آتش نشانی هستید.
  • از دیگر مشاغل می توان به سمباده زنی، رنگ آمیزی، سنگ زنی، برشکاری، عایق کاری و موارد مشابه اشاره کرد.
  • اگر در آزمایشگاه ها و صنایع شیمیایی کار می کنید.
راهنمای خرید ماسک تنفسی

برخی ملاحظات هنگام استفاده از ماسک تنفسی

1) توجه به کاربرد ماسک

هر ماسک تنفسی که دارای برچسب NIOSH باشد توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی تایید شده است، اما هر ماسک برای محیط خاص خود مورد استفاده است.

2) تناسب ماسک

ماسک های تصفیه کننده هوا نیاز به یک مهر و موم محکم روی صورت شما دارند تا بتوانند به اندازه کافی موثر باشند.

3) اندازه ماسک

ماسک ها باید اندازه مناسبی داشته باشند و هیچ چیزی مانند ریش، یا پیرسینگ وجود نداشته باشد که مانع از چسبیدن آن ها به صورت شما شود.

4) محل مورد استفاده ماسک

برخی از ماسک ها برای استفاده دز خانه (DIY) و برخی برای محل کار برچسب گذاری شده اند.

5) سوپاپ دار یا بدون سوپاپ

ماسک های سوپاپ دار اجازه بازدم آسان تر را می دهند و تجمع گرما را کاهش می دهند و تنفس را راحت تر می کنند. آنها همچنین به جلوگیری از تشکیل بخار بر روی عینک کمک می کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد راهنمای خرید ماسک تنفسی به شما ارائه دهیم. دقت کنید که علاوه بر موارد ذکر شده خرید ماسک از مراکز و تولیدی های معتبر بسیار حائز اهمیت می باشد.

منبع:

اطلاعات کامل ماسک های تنفسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *