نانوبلاگ

4 معیار انتخاب ماسک مناسب برای کرونا در زمان شیوع بیماری

ماسک مناسب برای کرونا

حتی اگر به طور کامل واکسینه شده باشید، استفاده از ماسک صورت یک اقدام حیاتی برای جلوگیری از گسترش کووید-19 است. برای انتخاب ماسک مناسب برای کرونا از بین ماسک های مختلف عرضه شده در بازار که از ماسک های پزشکی و پارچه ای گرفته تا انواع ماسک های استاندارد تنفسی مانند N95 و N99، آگاهی از یکسری اطلاعات در رابطه با ماسک ها ضروری است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای خرید ماسک تنفسی به صفحه ماسک n99 بدون سوپاپ نانو الیاف بزرگسال مراجعه کنید.

ماسک مناسب برای کرونا

ماسک یکبار مصرف در مقابل ماسک پارچه ای

ماسک های تنفسی یکبار مصرف از پارچه های نخی یا بی بافت، مانند پلی پروپیلن ساخته می شوند که از نمونه های آن ها می توان ماسک N95 یا ماسک های پزشکی را نام برد. ماسک های تنفسی استاندارد یک مهر و موم محکم ایجاد می کنند، در حالی که ماسک های پزشکی آزاد هستند و به عنوان ماسک مناسب برای کرونا شناخته نمی شوند.

ماسک های پارچه ای قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. پارچه های طبیعی محکم بافته شده مانند پنبه بیشترین محافظت را دارند. ماسک های پارچه ای به صورت شل روی صورت قرار می گیرند و اغلب شکاف هایی در نزدیکی بینی، گونه ها و فک دارند که باعث کاهش اثر بخشی آن ها می شود. بنابراین ماسک های پارچه ای نیز به عنوان ماسک مناسب برای کرونا مورد تایید نیستند.

برای بیشترین میزان اثر بخشی، پوشیدن صحیح ماسک و اطمینان از تناسب صحیح آن مهم است. از دست زدن یا درآوردن مکرر آن بایستی خودداری کنید.

شناسایی و اجتناب از ماسک های تقلبی

  • برای اطمینان از خرید ماسک مناسب برای کرونا بهتر است مستقیماً از وب سایت تولید کننده یا یک سایت معتبر اقدام کنید.
  • روی ماسک ‌های تنفسی علامت هایی چاپ می شود تا نشان دهنده اصالت آن ها باشند. ماسک های N95، N99، N100، P95، P100 تنها انواعی هستند که دارای تاییدیه موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) هستند. این ماسک ها دارای علامت گواهی و عبارت “تأیید شده توسط NIOSH” خواهند بود و بهترین گزینه به عنوان ماسک مناسب برای کرونا در جهان مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اطمینان حاصل کنید که ماسک ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مراقب کش یا بند شل یا ناهماهنگی از نظر تناسب باشید. ماسک ها نباید دارای لوازم تزئینی مانند پولک یا منگوله باشند.

چگونه ماسک مناسب برای کرونا را انتخاب کنیم

برای انتخاب ماسک مناسب برای کرونا معیار های زیر را در نظر می گیریم:

کیفیت

ماسک مناسب برای کرونا نه تنها باید از بهترین مواد تولید شوند، بلکه شرایط تولید و نوع بسته بندی نیز باید از کیفیت کافی برخوردار باشد.

مناسب

ماسک مناسب برای کرونا باید با اکثر چهره ها تناسب داشته باشد و مهر و موم ایمن و بدون شکاف را ارائه دهد. ماسک مناسب برای کرونا، بینی، دهان و چانه شما را به طور کامل باید بپوشاند. بسته به نوع طراحی، ماسک ها دارای حلقه های گوش یا هد بند قابل تنظیم هستند.

راحتی

ماسک مناسب برای کرونا به اندازه کافی قابل تنفس و راحت برای استفاده در تمام روز بدون نیاز به دستکاری هستند. آن ها به اندازه کافی سفت هستند که در عین به حداقل رساندن تحریک پوست و نقاط فشار موثر واقع می شوند.

اثربخشی

ماسک های N95 و KN95 حداقل 95 درصد و ماسک های N99 حداقل 99 درصد از ذرات معلق در هوا را فیلتر می کنند.

چگونه از ماسک خود بیشترین بهره را ببریم؟

کارایی ماسک های پارچه ای و پزشکی را می توان با اطمینان از اینکه ماسک ها به خوبی روی خطوط صورت شما قرار می گیرند، بهبود بخشید تا از نشت هوا در اطراف لبه های ماسک جلوگیری شود. ماسک ها باید روی بینی، دهان و چانه بدون فاصله قرار بگیرند. هنگام بازدم باید هوای گرم را از جلوی ماسک احساس کنید. شما نباید هوا را از زیر لبه های ماسک احساس کنید.

ماسک هایی را انتخاب کنید که دارای نوار های بینی قابل تنظیم هستند، زیرا از نشت هوا از بالای ماسک جلوگیری می کنند.

ماسک های چند لایه محافظت بیشتری ارائه می دهند. برخی افراد ترجیح می دهند از ماسک پزشکی زیر ماسک پارچه ای خود استفاده کنند. در این صورت ماسک پارچه ای باید لبه های ماسک پزشکی را به صورت فشار دهد. اگر این کار تنفس شما را سخت می کند یا دید شما را مسدود می کند، از انجام آن بپرهیزید و بجای آن از ماسک مناسب برای کرونا که استاندارد های لازم را دارا می باشند استفاده کنید.

ماسک کودک باید به طور خاص برای کودکان ساخته شود تا به درستی روی صورتشان قرار بگیرد. مطمئن شوید که به خوبی روی بینی، دهان و چانه کودکتان قرار می گیرد.

برای مطالعه بیشتر مقاله “استرس حرارتی و 6 نوع مختلف آن که باید بدانید” را بخوانید.

استفاده صحیح از ماسک مناسب برای کرونا

استفاده صحیح، نگهداری و تمیز کردن ماسک ها نیز بر میزان محافظت آن ها از شما تأثیر می گذارد. برای گذاشتن و درآوردن ماسک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل و بعد از گذاشتن ماسک دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.
  • ماسک خود را روی دهان و بینی و چانه خود قرار دهید.
  • آن را پشت سر خود ببندید یا از حلقه های گوش استفاده کنید. مطمئن شوید که به صورت شما چسبیده باشد.
  • هنگام استفاده از ماسک، نواحی دیگر صورت خود را لمس نکنید.
  • اگر ماسک شما خیس یا کثیف شد، ماسک استفاده شده را در یک کیسه قرار دهید و آن را دور بیاندازید.
  • ماسک را با بازکردن آن یا بلند کردن حلقه های گوش بدون دست زدن به جلوی ماسک یا صورت خود بردارید. گوشه های بیرونی را به هم تا بزنید.
  • پس از برداشتن ماسک، دستان خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.
  • ماسک های پارچه ای را به طور مرتب در ماشین لباسشویی یا با دست بشویید. آن ها را در خشک کن خشک کنید یا بیرون در آفتاب آویزان کنید.
  • ماسک های یکبار مصرف را بعد از یک بار استفاده دور بیندازید.
ماسک مناسب برای کرونا

و این اقدامات احتیاطی را فراموش نکنید:

  • برای کسی که مشکل تنفسی دارد یا قادر به برداشتن ماسک بدون کمک نیست، از ماسک استفاده نکنید.
  • برای کودکان زیر 2 سال از ماسک استفاده نکنید.
  • از ماسک به عنوان جایگزینی برای فاصله گذاری فیزیکی استفاده نکنید.
  • پوشیدن ماسک هنگام فعالیت بدنی شدید بسیار دشوار است. ماسک ها نیز با افزایش رطوبت ناشی از تنفس سنگین یا تعریق، کارایی خود را از دست می دهند.

نتیجه گیری

ماسک مناسب برای کرونا مانند ماسک تنفسی N95 یا N99 بهترین محافظت را در برابر COVID-19 ارائه می دهد. در صورت در دسترس نبودن این ماسک ها، می توانید از ماسک های پزشکی یا پارچه ای مناسب استفاده کنید. ولی باید بدانید که این ماسک ها محافظت کامل را برای شما ارائه نخواهند داد.

منبع:

ماسک ها در برابر COVID-19 محافظت می کنند، اما کدام ماسک بهترین است؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *