نانوبلاگ

7 دسته از مشاغل دارای استرس گرمایی را بشناسیم!

مشاغل دارای استرس گرمایی

کارگرانی که در معرض گرمای شدید قرار دارند یا در محیط های گرم کار می کنند ممکن است در معرض خطر استرس حرارتی باشند. قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می تواند منجر به بیماری ها و آسیب های شغلی شود. مشاغل دارای استرس گرمایی می تواند منجر به انواع مختلف گرما زدگی شود. گرما همچنین می تواند خطر صدمات شغلی را در کارگران افزایش دهد؛ زیرا ممکن است باعث عرق کردن کف دست ها، مه آلود شدن عینک ایمنی و سرگیجه شود. همچنین ممکن است باعث حواس پرتی کارگر شده و آسیب های جبران ناپذیری به بار آورد.

برای خرید ماسک صنعتی به صفحه ماسک تنفسی نیم صورت دو فیلتره ELIPS سایز M/L مراجعه کنید.

مشاغل دارای استرس گرمایی

مشاغل دارای استرس گرمایی

کارگرانی که در معرض خطر استرس گرمایی هستند، شامل کارگران در فضای باز و کارگران در محیط های گرم مانند آتش نشانان، کارگران نانوایی، کشاورزان، کارگران ساختمانی، معدنچیان، کارگران ذوب آهن، کارگران کارخانه و غیره که از جمله مشاغل دارای استرس گرمایی هستند.

استرس گرمایی برای آتش نشانان

شغل آتش نشانی یکی از مهم ترین مشاغل دارای استرس گرمایی است. مهمترین جنبه توانبخشی به آتش نشان پس از حادثه، کاهش استرس گرمایی است. آتش نشانان در شرایط گرمای زیاد کار می کنند و تجهیزات حفاظت فردی (PPE) بار گرمای بالایی را به همراه دارند. قرار گرفتن در معرض شرایط گرمای شدید معمولاً برای اکثر آتش نشانان رخ می دهد.

عوامل موثر بر استرس گرمایی برای آتش نشانان

برای سلامت و تندرستی آتش نشان مهم است که:

  • تست تناسب اندام کافی انجام دهید.
  • مدت زمان قرار گرفتن آتش نشانان در معرض گرما را محدود کنید.
  • در طول توانبخشی پس از حادثه، نظارت پزشکی و خنک کننده موثر را ارائه دهید.

استرس گرمایی برای کارگران نانوایی

کار نانوایی یکی دیگر از مشاغل دارای استرس گرمایی می باشد. در نانوایی ها با توجه به اینکه نانوا ها به طور مداوم در معرض گرمای ناشی از تنور نانوایی قرار دارند و از طرفی بیشتر نانوایی ها همچنان به صورت سنتی در حال انجام کار هستند که متاسفانه اصول و استاندارد های لازم برای ایمنی و بهداشت کارگران فراهم نمی گردد. بنابراین اغلب کارگران علائم مربوط به استرس گرمایی را تجربه می کنند.

استرس گرمایی برای کشاورزان

اقدامات احتیاطی متعددی وجود دارد که کارفرمایان می توانند در برابر استرس گرمایی انجام دهند. مثلا:

  • آموزش
  • کارگران و کشاورزان را در مورد نحوه کنترل استرس گرمایی و تشخیص علائم بیماری گرما آموزش دهید.
  • نظارت و تنظیم بار کاری متناسب با آب و هوا
  • حجم کار و شرایط کارگران را در نظر بگیرید و شیوه های کاری را بر اساس آن تنظیم کنید. دما های بالاتر، رطوبت زیاد، آفتاب مستقیم، کار سنگین، کارگران مسن تر و کارگرانی که به گرما عادت ندارند بیشتر در اثر گرما بیمار می شوند.

علاوه بر این کارهای زیر را نیز باید انجام دهید:

  • دما و رطوبت و واکنش کارگران را حداقل هر ساعت در محیط های گرم کنترل کنید.
  • کار های سنگین و کار هایی که نیاز به تجهیزات حفاظت فردی (PPE) دارند را برای ساعات خنک تر روز برنامه ریزی کنید.
  • کارگران را به تدریج با دمای گرم سازگار کنید.
  • طول دوره های کاری را کوتاه کنید و مدت زمان استراحت را افزایش دهید.
  • در زمان استراحت به کارگران مواد خنک کننده بدهید.
  • در شرایط سخت کار را به طور کامل متوقف کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کارگران حداقل مقدار مورد نیاز آب را برای جایگزینی مایعات بدن از دست رفته در اثر تعریق می نوشند.

استرس گرمایی برای کارگران ساختمانی

مشاغل دارای استرس گرمایی

کارگران ساختمانی که در محیط های گرم قرار می گیرند ممکن است در معرض خطر بیماری های مرتبط با گرما (HRIs) و صدمات ناشی از آن باشند. استرس گرمایی ترکیبی از قرار گرفتن یک کارگر در معرض گرمای ناشی از فعالیت بدنی، عوامل محیطی و لباس آن ها است که منجر به افزایش ذخیره گرمای بدن می شود که به عنوان بار حرارتی خالص شناخته می شود. کرنش گرمایی پاسخ فیزیولوژیکی به استرس گرمایی زمانی است که بدن تلاش می کند دفع گرما به محیط را افزایش دهد تا دمای بدن را ثابت نگه دارد.

کار ساختمانی می تواند بسیار کار فشرده باشد که باعث تولید گرمای بیش از حد در بدن می شود. کارگران ساختمانی اغلب در گرم ترین زمان های سال در فضای باز کار می کنند. سایر مشاغل ساختمانی ممکن است کارگران را در معرض منابع گرمایی قرار دهند که بخشی از فرآیند کار هستند، مانند جوشکاری و برش کاری یا آسفالت. همه این عوامل می توانند کارگران ساختمانی را در معرض خطر استرس گرمایی قرار دهند.

موارد زیر باید توسط کارفرمایان و متخصصان ایمنی و بهداشت در هنگام انجام اقداماتی برای محافظت از کارگران ساختمانی در برابر اثرات نامطلوب بهداشتی ناشی از کار در گرما در نظر گرفته شود:

  • کنترل های مهندسی
  • تمرین و سازگاری (به بدن اجازه می دهد تا به تدریج با گرما سازگار شود)
  • اندازه گیری و ارزیابی تنش گرمایی
  • مانیتورینگ پزشکی و لباس های محافظ حرارت و تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

همچنین بخوانید: استرس حرارتی و 6 نوع مختلف آن که باید بدانید

استرس گرمایی برای معدنچیان

محیط های گرم می تواند خطرناک باشد! قرار گرفتن در محیطی که هم گرم باشد و هم هوا به خوبی در جریان نباشد می تواند طیف وسیعی از اثرات را روی بدن شما ایجاد کند، از کهیر تحریک کننده تا گرمازدگی، که اغلب کشنده است. درک استرس گرمایی در رعایت دستور العمل های لازم در معادن می تواند به شما کمک کند هنگام کار در این محیط ها ایمن بمانید.

استرس حرارتی برای کارگران ذوب آهن

از دیگر مشاغل دارای استرس گرمایی کار در کاخانجات فولاد است. اکثر کارگران کارخانه فولاد و ذوب آهن دائما در معرض گرمای شدید قرار دارند. اثر تنش گرمایی بر مشکلات فیزیولوژیکی، سلامتی و همچنین عملکرد تأثیر دارد. افزایش فشار خون، تغییرات ضربان قلب و … از جمله عواملی است که در حین انجام کار سنگین در معرض گرما قرار می گیرید.

استرس حرارتی برای کارگران کارخانجات

در حالی که استرس گرمایی در مشاغل دارای استرس گرمایی یک مسئله رایج است، قابل پیشگیری نیز هست. در اینجا پنج گامی که کارخانجات می توانند برای کاهش دما در محل کار دنبال کنند، آورده شده است.

به اندازه کافی آب بنوشید

یکی از مهم ترین عواملی که باید به آن رسیدگی شود، هیدراتاسیون است. OSHA توصیه می کند که کارکنان در حین کار در گرما، حداقل 8 اونس آب هر 20 دقیقه بنوشند. کسب و کار ها می توانند این عمل را با آموزش اهمیت هیدراتاسیون به کارگران تقویت کنند.

تهویه کنید

تأسیسات صنعتی نیز باید به تهویه داخلی خود رسیدگی کنند. نصب سیستم های HVAC کارآمد اولین قدم برای اطمینان از تهویه مناسب است. اگر نگران مصرف بی رویه انرژی هستید، محل کار می تواند از ترموستات های هوشمند و فناوری های مشابه اینترنت اشیا (IoT) استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم های خنک کننده دمای ایده آل را با حداقل اتلاف برق فراهم می کنند.

عایق کاری کنید

یکی دیگر از کنترل های مهندسی که تنش گرمایی را کاهش می دهد، عایق کردن تجهیزات تابش گرما است. سپر های حرارتی اطراف ماشین ها می توانند از گردش هوای گرم در سرتاسر محل کار جلوگیری کنند. با این حال، مهم است که این سپر ها به جای جایگزینی، با تهویه مناسب کار کنند.

خودکار کردن

مانند بسیاری از خطرات دیگر در محل کار، اتوماسیون می تواند به کاهش خطرات مربوط به گرما کمک کند. اگر کارمندان مجبور نباشند به دفعات به آن ها نزدیک شوند، مناطق و ماشین آلات با وجود گرمای زیاد برای کارگران خطرناک نخواهند بود. تأسیسات صنعتی می توانند این کار را با خودکار سازی گردش های کاری نزدیک به منابع مهم گرما امکان پذیر کنند.

نظارت کنید

مدیران مشاغل دارای استرس گرمایی همچنین باید خطرات دما و تأثیر آن بر کارگران را کنترل کنند. دماسنج ها در سرتاسر محل کار می توانند نشان دهند که تغییرات دمایی در کدام محل ها بیشتر است و به زیرساخت های خنک کننده اضافی نیاز دارند. به طور مشابه، عرق زیاد، خستگی یا شکایت در میان کارگران می تواند نشان دهد که چیزی باید تغییر کند.

نتیجه گیری

درک استرس گرمایی می تواند به شما کمک کند هنگام کار در محیط های گرم ایمن بمانید. پیشگیری از استرس گرمایی در مشاغل دارای استرس گرمایی بسیار حائز اهمیت است. کارفرمایان باید به کارگران آموزش دهند تا بدانند استرس گرمایی چیست، چگونه بر سلامت و ایمنی آنها تأثیر می گذارد و چگونه می توان از آن در مشاغل دارای استرس گرمایی جلوگیری کرد.

منابع:

استرس گرمایی

افرادی که بیشتر تحت تأثیر استرس گرمایی قرار می گیرند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *