نانوبلاگ

آیا همه‌چیز را درباره ماسک تنفسی و انواع آن میدانید؟

ماسک کودکان

نفس کشیدن در هوای پاک و تمیز لذت‌بخش‌ترین تجربه هر فرد است. مخصوصا اگر هوای پس از بارش باران باشد و عطر و لطافت باران را به همراه هوا بتوان نفس کشید؛ اما این روزها اغلب افراد از این نعمت محروم هستند. چون همه یک ماسک تنفسی روی صورتشان دارند و از پشت آن اکسیژن را وارد ریه‌هایشان می‌کنند. تفاوت نفس کشیدن با ماسک و بدون ماسک، مانند این است که بخواهید گرمای بخاری را با هیزم مقایسه کنید. البته اگرچه گرمای هیزم لذت‌بخش‌تر از بخاری است، اما در مواقعی که ناچار هستید و سرما تا مغز استخوانتان را می‌سوزاند، حضور بخاری می‌تواند یک غنیمت باشد. نقش ماسک هم در این روزها همین شکلی است. جابجایی هوای سرد و گرم در روزهای سرد سال، هوای آلوده را به سمت سطح شهر می‌آورد و نفس کشیدن را برای همه افراد سخت می‌کند. در کنار آلودگی، این روزها مردمان ساکن زمین با مشکل دیگری هم مواجه هستند.

ساکنین زمین  با ویروسی به نام کرونا درگیر شده‌اند که زنگ‌های خطر مشکلات تنفسی شدید و حتی مرگ را برایشان به صدا درآورده است. این ویروس نانومتری از طریق دستگاه تنفسی وارد ریه می‌شود، خودش را آنجا تکثیر می‌کند و درنهایت شش‌ها را از کار می‌اندازد. برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید دستورالعمل‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد را رعایت کنید. البته یک گزینه اضافی هم در دستور کار قرار می‌گیرد و آن استفاده از ماسک‌های مناسب است. با توجه به اینکه کرونا ویروس از راه تنفس وارد بدن می‌شود، سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که تمام افراد موقع حضور در فضاهای عمومی ماسک استفاده کنند.
در این مقاله تلاش کرده ایم تا همه‌چیز درباره ماسک تنفسی و انواع آن را بیان کنیم.

ماسک استاندارد

به نظرتان بهترین ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس کدام است؟

با وجود تنوع بالای انواع ماسک‌ موجود در بازار، این سوال در ذهن عموم مردم پیش می‌آید که بالاخره کدام ماسک‌ها برای استفاده در دوران کرونا ویروس مناسب هستند؟ البته یک موضوع دیگر هم پیرامون استفاده از ماسک‌ها مطرح می‌شود. با توجه به اینکه امروزه تمام افراد از بزرگ تا کوچک نیاز به ماسک دارند، قیمت این تجهیزات بهداشتی افزایش پیداکرده است و دسترسی به آن‌ها هم سخت شده؛ بنابراین افرادی هستند که برای کاهش هزینه خرید ماسک و دسترسی راحت به آن روش های مختلف را امتحان می‌کنند. برای اینکه بتوانید بهترین نوع ماسک را برای استفاده انتخاب کنید، باید چند سوال را از خودتان بپرسید. سوال اول: آیا من در فضایی حضور دارد که تعداد افراد مبتلا به کرونا ویروس در آن زیاد است؟ سوال دوم: آیا من یا یکی از نزدیکانم به کرونا ویروس مبتلا هستیم؟ سوال سوم: آیا مشکلات تنفسی و بیماری زمینه‌ای من در انتخاب نوع ماسک موثر است؟ سوال چهارم: آیا می‌توانم هزینه خرید ماسک را پرداخت کنم و قیمت ماسک برایم مهم است؟ سوال پنجم: چه ماسکی می‌تواند من را از خطر ابتلا به کرونا در امان نگه دارد؟ سوال ششم: آیا خرید ماسک تنفسی برایم راحت است یا باید خودم ماسک آماده کنم؟ اگر پاسخ دادن به این سوال‌ها برایتان سخت است، نگران نباشید! در این مقاله اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که با کمک آن‌ها به راحتی می‌توانید یک ماسک مناسب را برای خودتان انتخاب کنید.

چرا از ماسک استفاده می‌کنیم؟

اولین سوالی که موقع خرید ماسک باید از خودتان بپرسید، دلیل استفاده از آن است. به‌عنوان‌مثال: اگر در شهری مانند تهران حضور دارید که درصد آلودگی آن زیاد است، باید در روزهایی که آلودگی هوا شدت پیدا می‌کند ماسک استفاده کنید. البته کسانی که مشکل تنفسی دارند، شاید مجبور باشند که بیشتر روزهای سال را با ماسک تنفسی در شهر تردد کنند، یا به‌کل قید زندگی در تهران را بزنند و به شهر دیگری بروند تا جانشان در امان بماند. مواقع دیگری هم وجود دارد که ماسک به یک عنصر حیاتی در زندگی افراد تبدیل می‌شود.  این روزها کسانی که به خاطر کرونا ویروس ماسک می‌زنند با شرایط متفاوتی مواجه هستند. کرونا ویروس امروزه پایش به هر شهر و روستایی باز شده و شاید تنها چند شهر دور افتاده وجود داشته باشند که پای این ویروس به آنجا باز نشده باشد. با این تفاسیر، تمام افراد ساکن روی کره زمین باید خودشان را برای مقابله با این ویروس خطرناک و کشنده آماده کنند. این موضوع برای کسانی که به مشکلات تنفسی و بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، اهمیتی دوچندان دارد. این افراد باید موقع انتخاب ماسک و رفت‌وآمدهای اجتماعی‌شان حساسیت بیشتری داشته باشند تا خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهند. زمان دیگری که ماسک نقش پررنگی در زندگی افراد پیدا می­کند، موقع شروع تغییرات آب و هوایی و آغاز بروز حساسیت‌های فصلی است. گل‌ها و گیاهان زیبا و دل‌انگیز فقط چشم‌نوازی را با خودشان به ارمغان نمی‌آورند، گاهی گرده‌های این گیاهان به‌اندازه‌ای دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند که افراد مبتلا به حساسیت فصلی، آرزو می‌کنند همیشه زمستان باشد و هیچ گل و گیاهی خیال گرده‌افشانی و عطر پراکنی به سرش نزند. البته روش دیگری هم به‌جز توقف زندگی طبیعت برای مهار این حساسیت‌ها وجود دارد. با کمک یک ماسک تنفسی مناسب می‌توانید هم از زیبایی فصل‌ها لذت ببرید و هم تا حد قابل‌توجهی به حساسیت‌های شدید فصلی غلبه کنید؛ زیرا ماسک N99 یا ماسک N95 نانوتار قادر هستند که ذرات بالای 300 نانومتر را فیلتر کنند و جلوی نفوذ ذرات آلرژی‌زا  و بیماری­زا را به درون دستگاه تنفسی‌تان می‌گیرند.

استفاده از ماسک به چه کسانی توصیه می‌شود؟

به نظرتان استفاده از ماسک اجباری است یا اختیاری؟ جواب این سوال شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما در واقعیت این‌طور نیست. اگر یک بیمار که به مشکل تنفسی مبتلا است، بدن ماسک در هوای آلوده و پر از ریز گرد و دود تردد کنند، چه بخواهد و چه نخواهد سر و کارش به بیمارستان و درمانگاه می‌افتد. کسانی که حساسیت فصلی دارند هم بدون ماسک سرنوشت بهتری در انتظارشان نیست! عطسه‌های پی‌درپی و جان‌فرسا که زندگی طبیعی را مختلف می‌کند و داروهای خواب‌آور ضد حساسیت، تنها بخشی از مشکلاتی هستند که عدم از استفاده از ماسک برای این افراد به ارمغان می‌آورد. افراد گروه‌های بالا با نزدن ماسک تنها خودشان را در معرض آسیب قرار می‌دهند، اما کسانی هم هستند که عدم استفاده از ماسک مناسب می‌تواند زندگی اطرافیان آن‌ها را دستخوش آسیب کند. به‌عنوان‌مثال کسانی که در مراکز درمانی فعالیت می‌کنند، روزانه با بیماران زیادی مواجه می‌شوند. درصورتی‌که فردی که با این افراد در تعامل است به یک بیماری تنفسی واگیردار مبتلا باشد، پرسنل مرکز درمانی هم آلوده می‌شوند و این بیماری را برای خانواده و نزدیکانشان به ارمغان می‌برند. به همین طریق بیماری مانند آنفولانزا و کرونا ویروس در کل جامعه پخش می‌شود و تعداد مبتلایان آن بی‌شمار خواهد بود؛ بنابراین کسانی که در مراکز درمانی فعالیت دارند، حتما باید ماسک استفاده کنند تا از گزند ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی در امان بمانند. البته این روزها کرونا ویروس به‌اندازه‌ای دامنه انتشارش گسترده شده که نمی‌توان تنها استفاده از ماسک را به جوامع پزشکی و درمانی محدود کرد. با توجه به  شدت ابتلا و انتشار این بیماری و اینکه افراد زیادی هستند که با وجود ابتلا به کرونا ویروس علایم بالینی بخصوصی ندارند ، سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که تمام افراد به‌محض خروج از منزلشان از ماسک استفاده کنند.

کدام نوع ماسک برای چه افرادی مناسب است؟

تا قبل از شیوع کرونا ویروس، اغلب افراد تنها با یک نوع ماسک آشنا بودند و آن ماسک سه لایه پزشکی بود. این ماسک‌ها را پزشکان و کادر درمان برای پیشگیری از پاشیدن قطرات ناشی از عطسه و سرفه موقع مداوای بیماران استفاده می‌کنند. البته این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که ماسک‌های سه لایه پزشکی جلوی ابتلا و انتقال به بیماری‌های واگیردار را هم تا حدودی می‌گیرند. اما چند مشکل بزرگ موقع استفاده از ماسک‌های سه لایه وجود دارد. اولین مشکل فیت نشدن ماسک روی صورت است. برای درک بهتر این موضوع، کافی است یک‌بار ماسک را روی صورتتان بزنید و جلوی آینه خودتان را ببیند. در اولین نگاه متوجه می‌شوید که نه‌تنها کناره‌های ماسک آزاد است، بلکه قسمت بالایی آن هم روی بینی کیپ نمی‌شود و امکان جابجایی هوا از این ناحیه وجود دارد. مشکل دوم هم نوع فیلترینگ ماسک است. این ماسک‌ها توانایی کمی برای فیلتر کردن ویروس‌های ریز نانومتری را دارند و نمی‌توانند آن‌چنان‌که بایدوشاید جلوی ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرونا ویروس را بگیرند. این موضوع برای کسانی که حضور فعال اجتماعی دارند و در مراکز پزشکی کار می‌کنند بسیار مهم است. در کنار ماسک‌های سه لایه پزشکی، انواع ماسک تنفسی هم در بازار دیده می‌شوند. ماسک‌های تنفسی استاندارد تا پیش از شیوع ویروس کرونا تنها در مواقع خاص و توسط افراد خاصی استفاده می‌شدند و بسیاری از مردم حتی شناخت کافی نسبت به آن‌ها نداشتند؛ اما ظهور این ویروس عالم‌گیر ارزش این ماسک‌ها و کارایی آن‌ها را پررنگ‌تر کرد. ماسک‌های تنفسی استاندارد نانوتار باوجوداینکه قدرت فیلتر کردن ذرات بیشتر از 300 نانومتر را دارند، خطر ابتلا به ویروس‌های کشنده‌ای مانند کرونا ویروس را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. ماسک N95  این برند جلوی ورود 95 درصد از ذرات آلودگی را به ریه می‌گیرد. این موضوع برای ماسک‌های N99  بیشتر است؛ یعنی یک ماسک تنفسی N99  می‌تواند جلوی ورود ذرات آلوده به ریه را تا 99 درصد مهار کند. لایه مشبکی که در این ماسک‌ها به‌کاررفته توانایی این فیلترینگ قوی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر قدرت فیلترینگ، نوع فیت شدن این ماسک‌ها روی صورت هم نقش پررنگی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار را دارد. ماسک‌های تنفسی استاندارد به نحوی طراحی‌شده‌اند که روی صورت به‌طور کامل قرار می‌گیرند و هوایی از نواحی اطراف ماسک وارد آن نمی‌شود؛ بنابراین ذرات آلودگی فرصت این را پیدا نمی‌کنند که از راه میانبر خودشان را به دستگاه تنفسی برسانند و آن را آلوده کنند. در کنار این دو نوع ماسک، ماسک‌های پارچه‌های هم در رنگ‌بندی‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. ماسک‌های پارچه‌ای اگرچه زیبا و جذاب هستند، اما توانایی آن‌ها در مهار کردن کرونا ویروس مانند این است که بخواهید با نصب توری دانه‌درشت جلوی پنجره از حضور پشته در خانه جلوگیری کنید. همان‌طور که رد شدن از آن توری برای پشته راحت‌تر از آب خوردن است؛ عبور از ماسک پارچه‌ای هم برای ذرات کرونا ویروس ساده است. تنها دلیلی که استفاده از این ماسک‌ها را به‌جای ماسک تنفسی موجه می‌کند، عدم دسترسی به ماسک مناسب است. در این زمان استفاده از ماسک پارچه‌ای می‌تواند جلوی انتشار ذرات آلوده به ویروس را موقع عطسه یا سرفه تا حدودی بگیرد. در حقیقت صرفا استفاده از ماسک پارچه‌ای از نداشتن آن بهتر است ولی ایمنی چندانی ایجاد نمی‌کند.

ماسک‌های تنفسی استاندارد در چند نوع ساخته می‌شوند؟

تا به اینجا درباره انواع ماسک‌ها و دلیل برتری ماسک تنفسی نسبت به نمونه‌های دیگر سخن گفتیم. اگر برایتان این سوال پیش‌آمده که آیا ماسک‌های تنفسی استاندارد فقط در دو نوع تولید می‌شوند یا مدل‌های دیگری هم دارند یا نه، جوابتان پیش ماست. با ادامه مقاله همراه باشید و نمونه‌های مختلف ماسک‌های تنفسی استاندارد را بشناسید.

1. ماسک تنفسی بدون سوپاپ

موقع بررسی انواع ماسک تنفسی در فروشگاه‌های آنلاین و داروخانه‌ها، بی‌شک ماسک‌هایی را دیده‌اید که ساده هستند و هیچ سوپاپ بازدمی روی آن‌ها دیده نمی‌شود. اگر با توجه به ساختار متداول ماسک‌های تنفسی استاندارد این طراحی به نظرتان عجیب می‌رسد و نمی‌توانید دلیل آن را درک کنید، باید درباره کاربرد سوپاپ بازدم کمی بیشتر بدانید. سوپاپی که به‌منظور بهبود بازدم موقع تنفس روی ماسک‌های تنفسی استاندارد قرار داده شده، هوای بازدم را به صورت مستقیم وارد محیط می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که ذرات آلودگی موجود در بازدم بیمار مبتلا به کرونا ویروس در هوا پخش شود و ماسک عملا کاربرد خودش را از دست می‌دهد! به همین دلیل ماسک‌های تنفسی بدون سوپاپ در سبد داروخانه و فروشگاه‌ها تعبیه شدند تا مشکل افراد بیمار هم برای استفاده از ماسک تنفسی مناسب برطرف شود. ماسک‌های بدون سوپاپ به‌خوبی ماسک‌های دیگر روی صورت فیت می‌شوند و توانایی فیلتر کردن ذرات آلوده موجود در هوا را دارند؛ بنابراین کسانی که این ماسک‌ها را استفاده می‌کنند، در صورت مبتلا بودن به کرونا ویروس از خطر ابتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های واگیردار در امان هستند و طول درمانشان طولانی نمی‌شوند.

2. ماسک تنفسی سوپاپ دار

ماسک‌های تنفسی استاندارد که تنها برای بیماران تولید نشده‌اند، بلکه افراد سالمی که با افراد بیمار و تعداد نفرات زیادی در طول روز سر و کار دارند هم به ماسک‌های با قدرت فیلترینگ بالا نیاز پیدا می‌کنند. اگر موقع استفاده از ماسک نفستان بند می‌آید و احساس تنگی نفس می‌کنید، ماسک‌های تنفسی سوپاپ دار برای شما ساخته شده‌اند. موقع استفاده از این ماسک­ها، هوای آلوده از لایه مشبک ماسک عبور می‌کند و به دستگاه تنفسی می‌رسد؛ بنابراین ذرات آلوده موجود در آن به‌خوبی فیلتر می‌شوند؛ اما موقع بازدم هوا از طریق سوپاپ روی ماسک تهویه می‌شود و احساس آرامش بیشتری برای مصرف‌کننده ماسک فراهم می‌کند. این ماسک ها برای افرادی که عینکی هستند و همیشه موقع استفاده از ماسک با مشکل بخارگرفتگی شیشه‌های عینکشان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند هم گزینه مناسبی است.

3. ماسک‌های نيم صورت

ماسک‌های تنفسی استاندارد تنها به ماسک‌های حاوی لایه مشبک محدود نمی‌شوند. بلکه بعضی از آن‌ها که برای استفاده در محیط‌های صنعتی طراحی‌شده‌اند دارای فیلتر کننده‌های قوی‌تری هستند. ماسک‌های نیم صورت نمونه‌ای از ماسک‌های تنفسی هستند که برای جلوگیری از وارد شدن بخارهای ناشی از اسید و گازهای شیمیایی ساخته شده‌اند. این ماسک‌ها که ناحیه دهان و بینی را می‌پوشانند، حاوی نوعی سیستم فیلتر کننده کارتریج هستند. این نسل از ماسک‌ها برخلاف ماسک‌های تنفسی معمولی گاهی قابل‌استفاده چندباره هستند. برای این منظور باید کارتریج ماسک تعویض شود تا ماسک قدرت فیلتر کنندگی خودش را حفظ کند.

4. ماسک‌های تمام‌صورت

ماسک‌های تمام‌صورت شباهت تمام قابلیت‌های ماسک‌های تنفسی استاندارد نیم صورت را دارند، با این تفاوت که ماسک‌های تمام‌صورت کل صورت را می‌پوشانند تا بخار و گازهای شیمیایی به پوست صورت نرسند و صدمات جبران‌ناپذیری را به ارمغان نیاورند. همچنین با توجه به اینکه ماسک‌های تمام‌صورت چشم‌ها را هم می‌پوشانند، پاشیدن قطرات اسید و مواد شیمیایی منجر به صدمه دیدن چشم‌ها موقع استفاده از این مواد نخواهد شد.

ماسک تمام صورت

ماسک‌های تنفسی استاندارد را می‌توان چند بار استفاده کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که اغلب افراد با آن مواجه هستند، دستورالعمل استفاده از ماسک‌های تنفسی است. اگر هم جز این گروه هستید و نمی‌دانید که آیا یک ماسک تنفسی را می‌تواند چند بار استفاده کرد یا نه، در این بخش از مقاله می‌توانید جواب سوالتان را بگیرید. کسانی که به کرونا ویروس یا بیماری‌های واگیردار مبتلا هستند و افرادی که مدام در محیط‌های شلوغ تردد دارند، باید ماسک تنفسی خودشان را پس از هشت ساعت استفاده تعویض کنند. این موضوع شامل حال پزشکان و کسانی که در مراکز درمانی کار می‌کنند هم می‌شود؛ بنابراین حتی اگر ماسک N95 یا ماسک N99 استفاده می‌کنید و همچنان در محیط آلوده تردد دارید، کیفیت ماسک و قدرت فیلترینگ آن این موضوع را توجیه نمی‌کند که چندباره ماسک را استفاده کنید. اما کسانی که در هوای باز تردد دارند و ذرات ویروس جاری در اطراف آن‌ها به نسبت کمتر است، می‌توانند یک ماسک تنفسی را تا پنج بار هم استفاده کنند. البته این موضوع به شرطی امکان‌پذیر است که ماسک را پس از برداشتن از روی صورتتان درون یک کیسه نخی نگه دارید کنید تا ذرات آلودگی احتمالی روی آن در محیط پخش نشود. همچنین پس از استفاده از ماسک باید حتما دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. چون برای فیت کردن ماسک روی صورت لازم است که دست‌ها با قسمت بیرونی آن تماس داشته باشند و ممکن است آلوده شوند. در نهایت تنها در صورتی میتوانید ماسک‌های تنفسی را چند بار استفاده کنید که سالم باشند و پاره نشده باشند.

آیا نیاز است که در فضاهای باز هم ماسک بزنیم؟

کرونا ویروس و سایر بیماری‌های فراگیر فقط در فضاهای بسته جریان ندارند. ممکن است وقتی در حال قدم زدن هستید و هوای تمیز را تنفس می‌کنید، ناگهان کسی از کنار شما عبور کند و عطسه یا سرفه داشته باشد. اگر هیچ‌کدام از شما ماسک نداشته باشید، احتمال اینکه ویروس وارد دستگاه تنفسی شما شود افزایش پیدا می‌کند و پس‌ازآن ویروس کرونا مهمان بدنتان خواهد شد. به همین خاطر توصیه سازمان جهانی بهداشت در مورد استفاده از ماسک این است که تمام افراد حاضر در جامعه ماسک استفاده کنند. با زدن ماسک تنفسی خیالتان راحت است که حتی اگر کسی در آن محیط تردد دارد و بیمار است، لایه مشبک ماسک ذرات آلوده ناشی از تنفس وی را فیلتر می‌کند و شما را در امان نگه می‌دارد.

آیا همه افراد باید الزاما از ماسک‌ استفاده کنند؟

با توجه به اینکه ویروس کرونا با چشم قابل‌دیدن نیست و مبتلایان به آن هم تعدادشان بی‌شمار است، توصیه می‌شود که علاوه بر افراد آسیب‌پذیر جامعه مانند بیماران و سالمندان، حتی افراد سالم و کودکان هم ماسک داشته باشند و از خودشان محافظت کنند. برای تمام افراد حاضر در جامعه ماسک‌های مناسب طراحی‌شده است. ماسک‌های تنفسی استاندارد را تمام افراد بزرگ‌سال می‌توانند استفاده کنند. حتی عینکی‌ها که همیشه با استفاده از ماسک مشکل دارند و موقع بازدم شیشه‌های عینکشان پر از بخار می‌شود هم می‌توانند ماسک داشته باشند. ماسک‌های تنفسی سوپاپ دار یک انتخاب مناسب برای این افراد هستند. برای کودکان هم ماسک‌های مخصوص با سایز صورت آن‌ها طراحی‌شده که در فروشگاه آنلاین نانوتار می‌توانید آن‌ها را مشاهده و تهیه کنید.

بایدها و نبایدهای استفاده از ماسک‌های تنفسی استاندارد

برای اینکه ماسک بتواند از شما در برابر بیماری‌ها و آلودگی‌های محیطی محافظت کند، باید اطمینان حاصل کنید که ماسک را به‌درستی استفاده می‌کنید. در ادامه بایدها و نبایدهایی که موقع استفاده از انواع ماسک تنفسی باید در نظر داشته باشید را برایتان آورده‌ایم.

نحوه زدن و برداشتن صحیح ماسک تنفسی

قبل از استفاده از ماسک دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید، سپس ماسک را روی صورتتان قرار دهید. توجه داشته باشید که ماسک تنفسی به‌خوبی دهان و بینی شما را پوشانده باشد و به‌اصطلاح روی صورت فیت شده باشد. نصب استاندارد ماسک روی صورت به این شکل است که، بندهای دو طرف آن را دور گوش‌هایتان قرار دهید، قسمت بالای ماسک باید روی ناحیه میانی بینی قرار بگیرید و قسمت پایینی آن باید تا پایین چانه را بپوشاند. پس از نصب ماسک، نحوه قرارگیری ماسک را روی صورتتان بررسی کنید تا محفظه بازی برای ورود هوای آزاد بدون فیلتر وجود نداشته باشد. موقع برداشتن ماسک فیلتر دار، قسمت پارچه‌ای ماسک را لمس نکنید؛ زیرا میکروب‌ها در این قسمت قرار دارند و با لمس ماسک آن‌ها را در هوا پخش می‌کنید. ماسک را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را دور بیندازید. سپس دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

موقع استفاده از ماسک تقلب نکنید

عده‌ای از کاربران موقع استفاده از ماسک، آن را برای صحبت کردن یا تنفس هوای آزاد بر می‌دارند. در این حالت باوجوداینکه ماسک به گوش‌های فرد وصل است یا زیر چانه یا بالای سر وی قرار دارد، اما هیچ حفاظت خاصی از او در برابر بیماری نمی‌کند؛ بنابراین، اگر همه نکات را موقع خرید ماسک تنفسی رعایت کنید، اما از آن به‌درستی روی صورتتان قرار ندهید، عملا محافظتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرونا ویروس نخواهید داشت.

آیا استفاده ماسک تنفسی خطراتی هم به همراه دارد؟

عده‌ای معتقد هستند که استفاده از ماسک باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن می‌شود، درصورتی‌که این باور غلط است. ماسک‌های استاندارد به نحوی طراحی‌شده‌اند که مشکلی برای نفس کشیدن ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین اکسیژن‌رسانی بدن با وجود استفاده مداوم از انواع ماسک تنفسی دچار مشکل نمی‌شود. یک مثال واضح برای این موضوع پزشکان هستند که ساعت‌های طولانی این ماسک‌ها را استفاده می‌کنند و مشکل خاصی برای آن‌ها رخ نمی‌دهد. نکته دیگری که به آن اشاره‌شده، بروز مسمومیت ناشی از تجمیع دی‌اکسید کربن درون ماسک است. اگر نگران بازدمتان و نحوه تخلیه دی‌اکسید کربن از درون ماسک هستید، می‌توانید از ماسک‌های سوپاپ دار استفاده کنید. اگرچه، ماسک‌های بدون سوپاپ هم به نحوی طراحی‌شده‌اند که دی‌اکسید کربن درون آن‌ها انباشته نمی‌شود و مسمومیتی در اثر استفاده از این ماسک‌ها گزارش نشده است. عده‌ای هم معتقدند که استفاده از ماسک روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است. درصورتی‌که هیچ تحقیق علمی این موضوع را اثبات نکرده است.  و در انتها… حالا که ماسک‌های تنفسی استاندارد را به‌خوبی می‌شناسید و با دستورالعمل انتخاب ماسک مناسب و استفاده از آن آشنا هستید، وقت آن رسیده که ماسکی که برای شما از هر نظر ایده آل است و شما را از بیماری‌ها در امان نگه می‌دارد را تهیه کنید. فروشگاه آنلاین نانوتار این امکان را برایتان فراهم کرده که به نمونه‌های مختلف ماسک دسترسی داشته باشید و به‌راحتی آن‌ها را با هم مقایسه کنید. با بررسی محصولات این فروشگاه می‌توانید ماسک تنفسی دلخواهتان را با قیمت مناسب و در کمترین زمان تهیه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *