مقالات علمی

آلاینده های صنعت لاستیک سازی چه تاثیری بر سلامت کارکنان دارد؟

تاثیر آلاینده های صنعتی بر سلامت

آلاینده های صنعتی چه تاثیری بر سلامت افراد دارند؟

اهمیت هوای پاک در محیط های صنعتی به خوبی شناخته شده است. صنایع مدرن از تعداد زیادی مواد شیمیایی استفاده می کنند که بسیاری از آنها سمی هستند. از جمله این صنایع، می نوانیم به صنعت تولید لاستیک اشاره کنیم. اداره بین المللی تحقیقات سرطان ( IARC )، این صنعت را یکی از صنایع معرفی می کند که تاثیر زیادی در ایجاد سرطان و به خصوص سرطان ریه دارد. در ایران 260 واحد صنعتی در بخش لاستیک فعالیت دارند که 240 کارخانه، تولیدکننده قطعات لاستیکی است. این کارخانه ها سالیانه 26 هزار تن انواع قطعات لاستیکی تولید می کنند. در صنعت تولید تایر نیز 10 هزار نفر اشتغال دارند. در ادامه به معرفی و بررسی آلاینده های صنعت لاستیک می پردازیم.

آلاینده های صنعت لاستیک و اثرات آنها بر سلامتی انسان

آلاینده های شاخص واحدهای لاستیک سازی شامل انواع ذرات (عمدتاً دوده با اندازه ذرات کوچکتر از 1 میکرون)، انواع هیدروکربن ها، دی اکسید کربن، اکسیدهای ازت و دی اکسید گوگرد می باشد. این آلاینده های صنعت لاستیک اثرات مخربی روی سیستم تنفسی وریه می گذارند که عبارتند از: کاهش ظرفیت ریوی، کوتاه شدن تنفس یا همان تنگی نفس، آمفیزم و حتی سرطان ریه. این عوارض نامطلوب فقط به یک ماده شیمیایی یا گروهی از مواد شیمیایی ارتباط ندارد؛ زیرا در این صنعت، فرمول های شیمیایی تولید محصولات به شدت دستخوش تغییرات قرار می گیرد و ثابت نیست.

پیشگیری از بیماری های تنفسی ناشی از آلاینده های صنعت لاستیک

کلید پیشگیری از این گونه بیماری تنفسی دور نگه داشتن گرد و غبار و ذرات آلاینده از ریه ها و جلوگیری از نفوذ آنها به سیستم تنفسی می باشد. ماسک های صنعتی از گزینه های اصلی پیشنهادی برای این کار می باشند. به دلیل ریز بودن قطر ذرات مضر، ماسک های صنعتی که قدرت فیلتر ذرات کوچکتر را داشته باشند، مناسب تر هستند. از پرکاربردترین ماسک های موجود برای جلوگیری از ابتلای کارکنان صنایع آلوده به بیماری های تنفسی، میتوان به ماسک های صنعتی نانو اشاره کرد. این ماسک ها علاوه بر لایه های معمول به کاربرده شده در دیگر ماسک ها، شامل یک لایه نانوالیاف تولید شده از مواد ایمن هستند.

ویژگی های الیاف نانو

این ماسک ها شامل لایه های متعددی هستند که یکی از لایه های میانی آن ها، نانو الیاف با قطر بین 220 تا 226 نانومتر است. این نانوالیاف به دلیل ظرافت بالایی که نسبت به الیاف معمولی دارد سطح موثر بیشتری را ایجاد می کند. همان گونه که در شکل مشخص شده هر چه ظرافت الیاف سازنده بستر فیلتر، بیشتر باشد، ذرات بیشتری را میتواند در خود به دام بیندازد. همچنین همانند صافی ریزتری عمل میکند که اجازه عبور ذرات با سایز بسیار کوچک را نیز نمی دهد. وجود نانوالیاف با ظرافت بسیار بالا در ماسک ها، امکان فیلتر کردن ذرات را، بیشتر فراهم کرده و جداسازی ذرات آلاینده تا ابعاد 220 نانومتر را میسر می کند. ماسک های نانو الیاف دارای کارایی حداقل 220 برابری نسبت به ماسک های ساخته شده از پارچه های غیر نانولیفی میباشند.

نانو الیاف و ماسک های صنعتی

ماسک های صنعتی موجود در بازار 40 تا 44 ساعت عمر مفید دارند اما ماسک های نانوالیاف در محیط های صنعتی طول عمر 4 برابر نسبت به ماسک های رایج دارند. بنابراین کارگران میتوانند مدت زمان بیشتری از ماسک های نانو استفاده کنند بدون آنکه از ظرفیت فیلترینگ آنها کاسته شود.

همچنین بیشترین ذرات آلاینده هوا اندازه ای بین 0 تا 2 میکرومتر دارند که به راحتی از ماسک های معمولی عبور می کنند اما به خوبی توسط ماسک های نانوالیاف گرفته می شوند.

مقایسه ماسک n95 و ماسک نانو

مقایسه ماسک N95 و ماسک نانو الیاف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *