نانوبلاگ

مهم ترین استاندارد های ماسک تنفسی که باید بدانید

استاندارد های ماسک تنفسی

ماسک های معمولی و ماسک های تنفسی برای محافظت از خود و دیگران در برابر ابتلا و انتشار انواع بیماری های تنفسی استفاده می شوند. ماسک های تنفسی می توانند درجات مختلفی از محافظت را ارائه دهند، اما داشتن استاندارد های ماسک تنفسی در اطمینان از این حفاظت لازم و ضروری می باشد. ماسک های تأیید شده توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) که تمام استاندارد های ماسک تنفسی در آن ها رعایت شده است، بیشترین محافظت را ارائه می دهند. همه ما می دانیم که ماسک زدن یک عمل بهداشت عمومی است و برای جلوگیری از انتشار بیماری هایی مانند COVID-19 حیاتی می باشد.

برای خرید ماسک صنعتی به صفحه ماسک تنفسی نیم صورت دو فیلتره ELIPS سایز M/L مراجعه کنید.

استاندارد های ماسک تنفسی

برخی از ماسک ها برای اطمینان از عملکرد آن ها در سطح ثابت طراحی و آزمایش شده اند. این ماسک ها برچسب گذاری شده اند تا به شما بگویند چه استانداردی دارند.

مشخصات استاندارد برای پوشش های فیلتر کننده

این مشخصات برای اطمینان از فراهم کردن الزامات لازم به وسیله پوشش های فیلتر کننده در نظر گرفته شده است. این الزامات عبارتند از:

  1. وسیله ای برای کنترل، کاهش یا فیلتر ذرات مضر و معلق در هوا از بینی و دهان کاربر به هوای اطراف.
  2. درجه ای از فیلتراسیون ذرات که به طور بالقوه مقدار ذرات معلق در هوا را توسط کاربر کاهش می دهد.
  • این مشخصات حداقل طراحی، عملکرد (آزمایش)، برچسب گذاری، دستورالعمل کاربر، گزارش دهی و طبقه بندی، و الزامات ارزیابی انطباق را برای پوشش های فیلتر کننده ایجاد می کند.
  • این مشخصات فقط پوشش های فیلتر کننده مخصوص صورت بلکه به تمام پوشش های فیلتر کننده یک بار مصرف و چند بار مصرف (قابلیت استفاده مجدد) می پردازد.
  • این مشخصات ویژگی های عملکرد اضافی منحصر به فرد پوشش های فیلتر کننده مخصوص صورت را که برای کاربرد های خاص وجود دارد، مانند لباس های مقاوم در برابر شعله که در محیط هایی که شعله، حرارت بالا، قوس الکتریکی یا خطرات مرتبط وجود دارد، شامل نمی شود، اما این پوشش فیلتر کننده را توصیه می کند. پوشش ها همچنین مطابق با استاندارد های ماسک تنفسی دیگر در صورت لزوم به کار می روند.
  • این مشخصات به استفاده از مواد ضد میکروبی یا ضد ویروسی، پوشش ها یا مکانیسم ها نمی پردازد.
  • این مشخصات الزامات مربوط به ماسک های صورت پزشکی که در مشخصات F2100 پوشش داده شده اند را بررسی نمی کند.
  • هیچ چیز در این مشخصات در تضاد یا جایگزینی با معیار هایی که برای ماسک های تصفیه کننده هوا یا الزامات استفاده از ماسک ها مطابق با 29 CFR 1910.134 تعیین شده است، ندارد.
  • هیچ چیز در این مشخصات به این معنی نیست که پوشش های فیلتر کننده واجد شرایط به عنوان دستگاه های حفاظت تنفسی تایید شده یا دارای مجوز FDA با استاندارد های ماسک تنفسی، برای استفاده در یک محیط مراقبت های بهداشتی هستند.
استاندارد های ماسک تنفسی
  • هیچ چیزی در این مشخصات به این معنی نیست که پوشش های فیلتر کننده باید توسط کودکان بسیار خردسال (کمتر از 2 سال)، هر فردی که مشکل تنفسی دارد، یا هر فردی که بیهوش است، ناتوان است یا قادر به برداشتن پوشش های فیلتر کننده بدون کمک نیست، استفاده شود.
  • مقادیر بیان شده در واحد های SI یا سایر واحد ها باید به طور جداگانه به عنوان استاندارد در نظر گرفته شوند. مقادیر بیان شده در هر سیستم باید مستقل از سیستم دیگر و الزاما بدون ترکیب مقادیر استفاده شوند.
  • این استاندارد های ماسک تنفسی قصد ندارد به تمام نگرانی های ایمنی مرتبط با استفاده از آن، در صورت وجود، رسیدگی کند. این مسئولیت کاربر از این استاندارد است که اقدامات ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی مناسب را ایجاد کند و قابلیت اعمال محدودیت های نظارتی را قبل از استفاده تعیین کند.
  • این استاندارد بین المللی مطابق با اصول شناخته شده بین المللی در مورد استاندارد های ماسک تنفسی که در تصمیم در مورد اصول توسعه استاندارد های بین المللی، راهنما ها و توصیه های صادر شده توسط کمیته موانع فنی تجارت (TBT) سازمان تجارت جهانی تدوین شده است.

استاندارد های ماسک تنفسی برای محل کار

NIOSH توصیه های عملکردی جدیدی را برای ماسک های مورد استفاده در محل کار ارائه می دهد که به نام های Workplace Performance و Workplace Performance Plus ماسک ها نامیده می شوند. ماسک هایی که این توصیه های عملکردی را رعایت می کنند می توانند به محافظت از افراد در محل کار در برابر SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، کمک کند. توجه به این نکته مهم است که این ماسک ها نمی توانند جایگزین ماسک های مورد تایید NIOSH در یک برنامه حفاظتی تنفسی در محل کار شوند.

توصیه های عملکردی جدید و مشخصات ASTM برای پوشش های مانع شونده، نماد خارجی F3502-21 (استاندارد ASTM) سطح کنترل منبع را تعیین می کند. کارگرانی که طبق دستورالعمل تولید کننده از ماسک استفاده می کنند، می توانند انتظار سطح عملکرد کنترل منبع را داشته باشند.

نوع ماسکفیلتراسیونتنفس پذیرینشتی
عملکرد ماسک در محیط کارASTM F3502 سطح 2 در ≥ 50%ASTM F3502 سطح 1میزان نشتی ≥ 5
عملکرد ماسک در محیط کار پلاسASTM F3502 سطح 2 در ≥ 80%ASTM F3502 سطح 1میزان نشتی ≥ 10

مراحل تست ماسک تنفسی برای محل کار

راندمان فیلتراسیون

تولید کنندگان باید ماسک ها را مطابق با بخش 8.1 نماد ASTM Standardexternal آزمایش کنند. ماسک ها باید بازده فیلتراسیون 2 را در بازده فیلتراسیون زیر داشته باشند:

ماسک های عملکردی محل کار: 50٪ یا بیشتر

ماسک های Workplace Performance Plus، 80% یا بیشتر

قابلیت تنفس

تولید کنندگان باید ماسک ها را مطابق با بخش 8.2 نماد ASTM Standardexternal آزمایش کنند. ماسک های Workplace Performance و Workplace Performance Plus باید الزامات مقاومت تنفسی برای سطح 1 را برآورده کنند: ≤15 میلی‌متر H20.

نشتی

تولید کنندگان باید ماسک ها را مطابق با نماد خارجی استاندارد ASTM F3407-20، با استفاده از تغییراتی که در بخش 8.3 از استاندارد های ماسک تنفسی با نماد استاندارد خارجی ASTM توضیح داده شده است، آزمایش کنند. این تغییرات تعداد متغیر های معرف جمعیت یا اندازه های چهره مورد نیاز را کاهش می دهد. نسبت نشتی برابر با تعداد ذرات خارج از ماسک در مقایسه با تعداد ذرات داخل ماسک است. ماسک ها باید دارای نسبت های نشت زیر باشند:

ماسک عملکردی محل کار: 5 عدد یا بیشتر

ماسک Performance Plus در محل کار: 10 عدد یا بیشتر

ماسک های تنفسی

هنگام انتخاب یک ماسک تنفسی، به میزان متناسب بودن آن دقت کنید و دستورالعمل های تولی کننده را بخوانید. این دستورالعمل ها باید شامل اطلاعاتی در مورد نحوه پوشیدن، نگهداری و تمیز کردن یا دور انداختن صحیح ماسک تنفسی باشد. ماسک های تنفسی دارای علامت هایی روی محصول هستند که نشان دهنده استاندارد های ماسک تنفسی و معتبر بودن آن هاست.

برای چسبیدن کامل ماسک تنفسی به روی صورتتان، لازم است که ماسک را به درستی بپوشید. فاصله موجود بین کناره های ماسک و صورت می تواند باعث نشت هوا از داخل به بیرون و برعکس شود. انتخاب اندازه یا نوع اشتباه ماسک یا زمانی که ماسک تنفسی توسط کسانی که ریش بلند دارند، باعث به وجود آمدن فاصله بین ماسک و صورت می شود.

اکثر ماسک های تنفسی در دسترس عموم، یکبار مصرف هستند و زمانی که کثیف شده یا آسیب ببیند یا هنگام استفاده از آن تنفس دشوار گردد، باید دور انداخته شوند.

ماسک هایی که استاندارد های بین المللی را رعایت می کنند

برخی از ماسک ها برای مطابقت با استاندارد های استاندارد های ماسک تنفسی بین المللی طراحی و آزمایش شده اند. در دسترس ترین ماسک هایی که از استاندارد های بین المللی برخوردار هستند، ماسک های KN95 هستند. نمونه های دیگر عبارتند از 1st، DL2، DL3، DS2، DS3، FFP2، FFP3، KN100، KP95، KP100، P2، P3، PFF2، PFF3، R95 و Special.

آنچه در مورد ماسک های استاندارد بین المللی باید بدانید

  • این ماسک ها بر اساس استاندارد هایی طراحی شده اند که اغلب نیاز به سطح کیفیت ندارند.
  • بسته به استانداردی که برای آن طراحی شده اند سطوح مختلفی از ذرات موجود در هوا را فیلتر می کنند.
  • در صورت پوشش درست ماسک، محکم به صورت شما می چسبند.
  • مهم است ماسکی را انتخاب کنید که متناسب با صورت شما باشد و به طور کامل روی صورت شما قرار بگیرد.

ماسک های مورد تایید NIOSH

NIOSH بسیاری از انواع ماسک های فیلتر کننده صورت را تایید می کند. گسترده ترین ماسک های تنفسی در دسترس عموم، ماسک های N95 هستند. انواع دیگر (N99، N100، P95، P99، P100، R95، R99 و R100) ماسک های حفاظتی مشابه یا حتی بهتر از ماسک های تنفسی N95 نیز وجود دارند. لیست ماسک هایی که مورد تایید NIOSH هستند را می توانید در صفحه وب ماسک های صورت فیلتر ذرات، مورد تایید NIOSH مشاهده کنید.

CDC توصیه می کند که ماسک های N95 پزشکی با برچسب مخصوص که حاوی استاندارد های ماسک تنفسی است، زیرگروه ماسک های N95 هستند؛ با این تفاوت که محافظت بیشتری در برابر خطرات موجود در طی فعالیت های پزشکی مانند پاشش خون ایجاد می کنند. این ماسک ها بایستی برای استفاده توسط پرسنل مراقبت های بهداشتی در اولویت قرار گیرند.

کارفرمایانی که می خواهند ماسک های تنفسی N95 را بین کارکنان توزیع کنند باید از برنامه حفاظت تنفسی ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) پیروی کنند.

همچنین بخوانید: 5 نوع حساسیت پوستی به ماسک – عوارض پوستی ناشی از زدن ماسک که نمی دانستید

استاندارد های ماسک تنفسی برای کودکان

ماسک های معمولی

وقتی بیماری تنفسی در سطح جامعه بالا باشد، هر فردی که 2 سال یا بیشتر سن داشته باشد، باید در مکان های عمومی سرپوشیده از ماسک استفاده کند. همچنین CDC برای محافظت تنفسی در مدارس و برنامه های مراقبت و آموزش اولیه (ECE) توصیه های مختلفی دارد که توجه و به کار بردن آن ها ضروری می باشد.

ماسک تنفسی

والدین و پرستاران ممکن است در مورد ماسک های مورد تایید NIOSH (مانند N95 ها) برای کودکان سؤالاتی داشته باشند. اگرچه ماسک های تنفسی ممکن است در اندازه های کوچک تر در دسترس باشند، اما معمولاً برای استفاده بزرگسالان در محل کار طراحی شده اند. بنابراین برای استفاده گسترده برای کودکان آزمایش نشده اند.

انتخاب ماسک ها

  • کودکان زیر 2 سال نباید از ماسک معمولی و ماسک تنفسی استفاده کنند.
  • ماسک تنفسی با کیفیت و راحت را انتخاب کنید که کودک شما بتواند به درستی از آن استفاده کند. ماسک تنفسی نامناسب یا ناخوشایند ممکن است باعث استفاده اشتباه توسط کودک شود و یا کودک اذیت شود و مدام ماسک را از صورت خود بردارد.
  • اندازه ای را انتخاب کنید که روی بینی و زیر چانه کودک قرار گیرد اما بینایی را مختل نکند.
  • دستور العمل های استفاده از ماسک تنفسی را دنبال کنید. این دستور العمل ها نحوه قرار دادن درست ماسک تنفسی بر روی صورت کودکان را آموزش می دهد.
  • اگر کودک شما به پوشیدن یک پارچه معمولی یا ماسک های یکبار مصرف عادت داشته باشد، ممکن است برخی از انواع ماسک ها باعث حساسیت یا احساس ناخوشایند گردد.

ملاحضات ایمنی بیشتر

  • اگر کودک شما یک بیماری مانند مشکل قلبی یا ریوی دارد، قبل از استفاده از روش هایی برای بهبود تناسب ماسک یا استفاده از ماسک تنفسی، پزشک کودک را در جریان قرار دهید.
  • اگر در هنگام استفاده از استاندارد های ماسک تنفسی از جمله استاندارد ASTM F3502 یا ماسک با استاندارد ASTM F3502، اگر کودکتان دچار سر گیجه می شود یا علائم دیگری دارد، یک پارچه معمولی یا ماسک یکبار مصرف انتخاب کنید. آن ها باید به پیروی از دستورالعمل CDC برای محافظت از خود و دیگران ادامه دهند. اگر این علائم برطرف نشد، با پزشک خود مشورت کنید.

ماسک های جایگزین برای موقعیت های خاص

استفاده از ماسک های شفاف یا ماسک های پارچه ای با پنل پلاستیکی شفاف، نوع جایگزینی از ماسک هستند که ممکن است هنگام تعامل با گروه های خاصی از افراد مفید باشد، مانند:

  • افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند
  • کودکان خردسال یا دانش آموزان
  • دانش آموزانی که در حال یادگیری یک زبان جدید هستند
  • افراد دارای معلولیت
  • افرادی که برای ایجاد صدا های مصوت مناسب نیاز به دیدن شکل مناسب دهان دارند

FDA برای بازاریابی یک نوع ماسک پزشکی شفاف مجوز داده است. این ماسک های پزشکی شفاف باید توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیمارانی که به آن ها نیاز دارند استفاده شود. در صورت استفاده از این ماسک، مطمئن شوید که مشکلی در تنفس شما به وجود نیاید و رطوبت اضافی در داخل ماسک جمع نشود.

نتیجه گیری

استاندارد های ماسک تنفسی بر اساس شرایط محیط، افراد و میزان و نوع آلاینده هایی که کاربر با آن سر و کار دارد، تعریف می شوند. همه موارد الزامی برای حفاظت تنفسی از کاربر در این استاندارد ها لحاظ می گردد، بنابراین توصیه می کنیم که از ماسک های مطابق با این استاندارد ها استفاده کنید. دستورالعمل های شرکت تولید کننده را در مورد نحوه پوشیدن، نگهداری و تمیز کردن یا دور انداختن صحیح ماسک دنبال و رعایت کنید تا هم از خود و هم اطرافیانتان تا حد امکان محافظت کنید.

منابع:

استاندارد پوشش های فیلتر کننده

انواع ماسک های تنفسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *