نانوبلاگ

7 اهمیت استفاده از ماسک مخصوص نجاری در صنعت چوب

ماسک مخصوص نجاری

ماسک مخصوص نجاری

برای کار در صنعت چوب، باید مطمئن شوید که از بهترین ماسک نجاری استفاده می کنید تا از ابتلا به عفونت های تنفسی جلوگیری کنید. کار با پروژه های چوبی، کارگران را در معرض گرد و غبار چوب، مواد شیمیایی و آلاینده هایی قرار می دهد که می تواند برای سیستم تنفسی مضر باشد.

این اثرات مضر ممکن است در ابتدا قابل توجه نباشند، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی خاصی که معمولاً در نجاری استفاده می شود، می تواند باعث اختلالات تنفسی قابل توجه و حتی سرطان شود.

برای خرید ماسک مخصوص نجاری می توانید به صفحه فروش ماسک تنفسی سوپاپ دار N99 نانو الیاف مراجعه فرمایید.

گرد و غبار ناشی از چوب یک نگرانی مهم!

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار چوب به دلیل مواد شیمیایی طبیعی موجود در چوب مانند باکتری ها، کپک ها یا قارچ ها با مشکلات سلامتی مرتبط است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) گرد و غبار چوب برای انسان سرطان زا در نظر گرفته می شود و باعث سرطان حفره بینی و سینوس های پارانازال (فضاهای داخل و اطراف حفره بینی) و نازوفارنکس (بخش بالایی گلو، پشت بینی) می شود.

همچنین با اثرات سمی، سوزش چشم، بینی و گلو، درماتیت و اثرات سیستم تنفسی همراه است. علاوه بر این باعث کاهش ظرفیت ریه و واکنش های آلرژیک می شود.

در صورت عدم استفاده از ماسک مخصوص نجاری، خطرات ناشی از گرد و غبار چوب چیست؟

  1. تحریک، سرفه یا عطسه ناشی از گرد و غبار است. قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد گرد و غبار چوب ممکن است چشم، بینی و گلو را تحریک کند.
  2. تنگی نفس، خشکی و گلودرد، ورم ملتحمه (التهاب غشای مخاطی چشم) و رینیت (آبریزش بینی)
  3. درماتیت که در اثر مواد شیمیایی موجود در چوب ایجاد می شود. برای درماتیت، پوست ممکن است قرمز، خارش، خشک یا تاول شود. درماتیت تماسی آلرژیک نیز ممکن است ایجاد شود.
  4. اثرات سیستم تنفسی شامل کاهش ظرفیت ریه و واکنش های آلرژیک در ریه ها مانند پنومونیت حساسیتی (التهاب دیواره های کیسه های هوایی و راه های هوایی کوچک)
  5. پنومونیت حساسیتی که اغلب با علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته می شود زیرا با سردرد، لرز، تعریق، حالت تهوع، تنگی نفس و غیره شروع می شود. سفتی قفسه سینه و تنگی نفس می تواند شدید باشد و شرایط می تواند بدتر شود. با قرار گرفتن در معرض مداوم برخی از شرایط پنومونی حساسیتی ممکن است به دلیل کپک هایی باشد که روی چوب رشد می کنند.
  6. آسم شغلی
  7. اثرات سمی مواد شیمیایی موجود در چوب ممکن است از طریق پوست، ریه ها یا دستگاه گوارش جذب بدن شوند. هنگامی که بدن این ماده شیمیایی را جذب می کند، این ماده شیمیایی ممکن است باعث سردرد، کاهش وزن، تنگی نفس، سرگیجه، گرفتگی عضلات و ضربان قلب نامنظم شود.

هنگام انتخاب ماسک نجاری به چه نکاتی توجه کنیم؟

همه ماسک ‌ها هوای تنفسی را فیلتر می‌کنند اما هر یک از ماسک ‌های تنفسی سطح متفاوتی از محافظت را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، ماسک ‌های یکبار مصرف سه لایه، محافظت نسبتا کمی دارند و از این رو به عنوان ماسک نجاری مناسب نیستند. اگر با گرد و غبار ریز چوب کار می کنید که در عملیات نجاری رایج است، به ماسکی نیاز دارید که بتواند محافظت بهینه را ارائه دهد.

اگر به دنبال ماسک مخصوص نجاری هستید، به دنبال ماسکی باشید که توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) تایید شده باشد. درجه NIOSH نشان دهنده ظرفیت ماسک تنفسی برای فیلتر کردن ذرات بسیار کوچک است.

به عنوان مثال، یک نام N99 نشان می دهد که ماسک چوب می تواند تا 99٪ از ذرات ریز چوب را فیلتر کند درحالیکه یک ماسک معمولی از نظر اندازه ذراتی که می تواند فیلتر کند، کمترین اثر را دارد.

جدا از امتیاز NIOSH، باید ویژگی های راحتی ماسک را نیز در نظر بگیرید. ماسک ‌های تنفسی در اشکال و اندازه‌ های مختلفی تولید می‌شوند. دریچه های بازدم یا سوپاپ در ماسک مخصوص نجاری باعث می شود هنگام استفاده از ماسک تنفس راحت داشته باشید.

ویژگی های ماسک تنفسی نانو الیاف فیلتردار N99

ماسک مخصوص نجاری که در نانوپاک تولید می شود دارای ویژگی های زیر است:

  • این ماسک با استفاده از الیاف نانو، در کلاس N99 تولید می‌شود. به این معنا که دارای قابلیت فیلتراسیون 99 درصد است.
  • ماسک تنفسی فیلتر دار N99 نانو الیاف 5 لایه نانو پاک، علاوه بر داشتن لایه های محافظتی استفاده شده در سایر ماسک ها، یک لایه نانو الیاف هم دارد.
  • این لایه نقشی حیاتی در فیلتراسیون ماسک ایفا می کند. و قابلیت فیلتراسیون را تا 100 برابر ماسک های N95 افزایش داده، و تا 0/3 میکرون یا 300 نانومتر بهبود می‌ دهد.
  • ماسک NTP-312V، از سری ماسک های سوپاپ دار محسوب می شود. استفاده از سوپاپ روی ماسک ها، معمولا برای بهبود کاربری، و استفاده طولانی‌تر است.
  • سوپاپ استفاده شده در ماسک های نانو پاک، از جنس سیلیکون است. به همین دلیل، انعطاف پذیری بالایی دارد؛ به صورتی که هنگام دم بسته، و هنگام بازدم، باز می‌شود.
ماسک تنفسی سوپاپ دار N99 نانو الیاف

تفاوت های ماسک مخصوص نجاری به ماسک های معمولی

ماسک نجاری دارای فیلتراسیون بالای ذرات آلاینده هوا و کاهش چشمگیر تنفس جرم‌ها و ویروس ها دارد. این ماسک ها امکان محافظتشان در برابر ذرات 2/5 میکرون می باشد. در صورتیکه ماسک های معمولی برای مراقبت از ریه ها در برابر آلاینده های خطرناک 2/5 میکرون طراحی نشده است و معمولا به خوبی روی صورت جای نمی‌گیرد.

روی ماسک های معمولی شکاف هایی برای ورود آلاینده‌ها در لبه‌ ها باقی می‌ماند. ماسک های نجاری با استفاده از دو کش مخصوص و گیره بینی، روی صورت محکم جای می‌ گیرد و دارای نشان تایید NIOSH، N95، N99، FFP2 روی محصول می باشد.

چگونه ماسک‌ های تنفسی را ارزیابی کنیم؟

هنگام تصمیم گیری در مورد ماسک تنفسی باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • راحتی هنگام پوشیدن
  • میدان دید وسیع
  • سازگاری با عینک
  • وزن ماسک
  • نفس راحت

نتیجه گیری

اولین سوالی که باید در نظر بگیرید این است که آیا در وهله اول به ماسک نیاز دارید یا خیر. در حالی که ممکن است محافظت از ریه ها در برابر گرد و غبار بدیهی به نظر برسد، بسیاری از مردم از ماسک ها را به دلیل ناخوشایند بودن استفاده نمی کنند. در صورتیکه مشاغلی مثل نجاری، استفاده از ماسک مخصوص نجاری یک امر مهم و جدی است که سلامت فرد را تضمین می کند.

منابع:
مقاله خطرات گرد و غبار چوب بر سلامتی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *