نانوبلاگ

تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3 را بشناسیم

تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3

پرکاربرد ترین ماسک های تنفسی

تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3 یکی از مورد بحث ترین موضوعات می باشد. استفاده از ماسک تنفسی این روزها به یک ضرورت تبدیل شده است. انواع مختلفی از ماسک های تنفسی در بازار موجود است که هر کدام به منظور ایمن نگه‌داشتن فرد یا اطرافیانش از بیماری های موجود در هوا عمل می کنند. رایج ترین ماسک های موجود ماسک های سری N، FFP و پزشکی هستند. FFP مخفف عبارت Filtering Facepiece است و نوعی PPE یا تجهیزات حفاظت شخصی است. استاندارد های FFP در اروپا برای طبقه بندی انواع مختلف ماسک ها استفاده می شوند که باید با دستورالعمل ها و استاندارد های از پیش تعیین شده مطابقت داشته باشند.

جهت خرید ماسک FFP3 به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

ماسک های N95 یا FFP2

یک ماسک استاندارد N95، ماسکی است که کاملا روی صورت شما قرار می گیرد و یک مهر و موم در اطراف دهان و بینی شما ایجاد می کند تا هوای ورودی و خروجی را به طور موثر فیلتر کند. این ماسک ها در برابر سیال مقاوم هستند و سطح بالایی از محافظت را با حذف یا فیلتر کردن 95 درصد ذرات با حداقل 0.3 میکرون قطر فراهم می کنند. ماسک N95 طبق استاندارد های آمریکایی به عنوان ماسک تنفسی N95 و در اروپا به عنوان ماسک FFP2 شناخته می شود که هر دو سطح یکسانی از محافظت را ارائه می دهند.

ماسک FFP3 یا N99

ماسک FFP3 مشابه ماسک FFP2 است؛ اما نرخ فیلتراسیون بالاتری ارائه می دهد. ماسک FFP3 تا 98 درصد ذرات معلق در هوا را با قطر 0.3 میکرون یا بالاتر فیلتر می کند. ماسک FFP3 در برابر مایعات مقاوم است و در آمریکا بیشتر به عنوان ماسک N99 شناخته می شود. این ماسک ها معمولاً توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی در بریتانیا استفاده می شوند تا هم از کاربران و هم از اطرافیانشان محافظت کنند.

ماسک های سه لایه پزشکی

تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3 بسیار است. ماسک های پزشکی معمولاً با گرفتن میکرو ارگانیسم هایی که فرد از طریق سرفه یا عطسه از دهان یا بینی خود خارج می کند، محافظت یک طرفه را ایجاد می کنند. این ماسک ها روی صورت قرار می گیرند و شامل سه لایه با یک لایه ملت بلون در بین دو لایه اسپان باند می باشند. همچنین به عنوان ماسک صورت نوع 2r یا ماسک صورت نوع IIR شناخته می شوند. ماسک های پزشکی باید مطابق با استاندارد های EN14683 در اروپا باشند.

برای مطالعه بیشتر به صفحه ماسک FFP3 چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ مراجعه کنید.

تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3

ماسک های پزشکی کاملاً متفاوت از ماسک‌های FFP هستند و عمدتاً برای محافظت از اطرافیان استفاده می شوند. در ادامه چند مورد از تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3 را خواهیم گفت.

1.قابلیت استفاده مجدد

ماسک های پزشکی باید پس از هر بار استفاده به روش مشخص شده دور ریخته شوند. ماسک های FFP3 تا 8 ساعت قابل استفاده هستند و در صورتی که کثیف نشده یا هیچ آسیبی ندیده باشند، می توان از آن ها مجددا استفاده کرد. با این حال، بهترین کار این است که پس از هر بار استفاده از ماسک آن را دور انداخته و از ماسک جدید استفاده کنید.

2.استفاده از سوپاپ

ماسک های هر دو نوع FFP، سوپاپ دار و بدون سوپاپ در دسترس هستند. برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند ماسک سوپاپ دار مناسب است. از آنجایی که ماسک های تنفسی FFP2 و FFP3 به طور کامل در اطراف صورت و دهان قرار می‌گیرند، سوپاپ این اجازه را می‌دهد که پس از فیلتر کردن بدون اینکه هوا داخل ماسک شود، مقدار کمی هوا از ماسک خارج شود. با این حال، ویژگی محافظتی ماسک های FFP3 سوپاپ دار فقط برای کاربر است نه برای اطرافیانش. ماسک های پزشکی سه لایه نیازی به سوپاپ ندارند، زیرا به صورت آزاد در اطراف دهان و بینی قرار می گیرند و محدودیتی برای افرادی که مشکل تنفسی دارند، ایجاد نمی کنند.

3.استانداردها

استانداردهای حاکم ماسک های صورت FFP2 و FFP3 باید با استانداردهای EN149 مطابقت داشته باشند، در حالی که ماسک های پزشکی معمولاً تحت استانداردهای EN14683 تنظیم می شوند. با این حال، ماسک های پزشکی نوع 2r که به عنوان ماسک های پزشکی نوع IIR نیز شناخته می شوند، باید با استانداردهای EN149:2001+A1:2009 مطابقت داشته باشند.

4.نشت و فیلتراسیون

ماسک FFP3 حدود 98 درصد ویروس های موجود در هوا با ابعاد بالای 0.3 میکرون را فیلتر می کند. با این حال، از آنجایی که ماسک های پزشکی فقط برای محافظت از اطرافیان کاربر طراحی شده اند، این ماسک ها سطح قابل اعتمادی از محافظت در برابر ذرات کوچکتر معلق در هوا را ارائه نمی دهند. علاوه بر این، از آنجایی که ماسک های پزشکی به صورت شل روی صورت قرار می گیرند، در حین دم و بازدم از لبه ها، نشتی اتفاق می افتد.

5.بسته بندی

امروزه، در مواقع عدم اطمینان، مهم است بدانید که برای اطمینان از امنیت کامل باید از کدام ماسک محافظ صورت استفاده کنید. در حالت ایده‌آل، ماسک های FFP3 برای اطمینان از ایمنی کامل توصیه می شوند، اما اگر کاربر در زمینه پزشکی کار می کند، می تواند از ماسک پزشکی، همراه با پوشش محافظ صورت استفاده کند. ماسک پزشکی بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر است، اما باید بلافاصله پس از استفاده تعویض شود.

اکنون که تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3 را می‌دانید، مطمئن شوید که هنگام بیرون رفتن، مناسب ترین ماسک را انتخاب کنید. این آگاهی به شما کمک می کند از ویروس های مضر از جمله کووید-19 در امان بمانید.

نتیجه گیری

در این مقاله به تفاوت های ماسک سه لایه پزشکی با ماسک FFP3 اشاره شد. هر کدام از ماسک ها ویژگی هایی دارند که قبل از استفاده باید از اینکه هر ماسک برای کدام محیط مناسب است، آگاهی لازم کسب کرد. اگر در محیطی هستید که میزان آلودگی زیاد است، حتما از ماسک های با راندمان فیلتراسیون بالا مانند FFP3 استفاده کنید.

منابع:

تفاوت بین ماسک های N95 و FFP3 و ماسک پزشکی در چیست؟

انواع ماسک های تنفسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *