مقالات علمی, نانوبلاگ

آشنایی با روش های تولید صنعتی ماسک تنفسی

تولید صنعتی ماسک تنفسی

دو نوع اصلی ماسک تنفسی وجود دارد: فیلتر کننده هوا و تامین کننده هوا که هر دو توسط تولید صنعتی ماسک تنفسی به دست می آیند. ماسک های فیلتر کننده هوا (مانند ماسک معمولی یا ماسک N95) از رسیدن آلاینده ها، باکتری ها و سایر مواد به بینی و دهان جلوگیری می کنند. ماسک های تامین کننده هوا، هوای پاکیزه را از مخزن یا سایر منابع غیر آلوده به کاربر عرضه می کنند.

ماسک های تنفسی یکی از محصولاتی هستند که بیشترین تقاضا را دارند. در این مقاله، به اصول اولیه تولید صنعتی ماسک تنفسی خواهیم پرداخت. از جمله اینکه برای چه مواردی استفاده می شوند، چگونه تولید می شوند و چه روش های آزمایشی بر روی آن ها انجام می گیرد.

جهت خرید ماسک صنعتی به صفحه ماسک تنفسی نیم صورت دو فیلتره ELIPS سایز M/L مراجعه کنید.

تولید صنعتی ماسک تنفسی

ماسک تنفسی چیست؟

ماسک های تنفسی که در اصل برای کاربرد های صنعتی ساخته شده اند، ماسک های تخصصی هستند که حداقل 95 درصد و حداکثر 99.97 درصد ذرات بالای 0.3 میکرون را فیلتر می کنند. تولید صنعتی ماسک تنفسی در اشکال مختلفی انجام می پذیرد که کارکنان مراقبت های بهداشتی بتوانند مدل متناسب با حالت صورت خود را انتخاب کنند. برخی از ماسک ها دارای دریچه های بازدم هستند که به کاربر کمک می کند راحت تر نفس بکشد.

توجه به این نکته مهم است که همه ماسک های تنفسی برای کاربرد های پزشکی طراحی نشده اند. برخی برای مصارف صنعتی تولید می شوند. ماسک های تنفسی پزشکی محصولات یکبار مصرف هستند که به عنوان محصولات کلاس II تحت نظارت FDA (سازمان غذا و دارو) و NIOSH (موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی) تنظیم می شوند.

همچنین باید توجه داشت که گزارش های اخیر Healthline و CDC نشان می دهد که ماسک های سوپاپ دار احتمال دارد عفونت را گسترش دهند. این ماسک ها همان میزان حفاظت ماسک های بدون سوپاپ را دارا می باشند اما سوپاپ مانع از خروج ویروس ها نمی شود. بنابراین می تواند باعث انتقال آلودگی از افراد ناقل به دیگران شود.

تولید صنعتی ماسک تنفسی

ماسک های تنفسی چگونه کار می کنند؟

ماسک های تنفسی با فیلتر کردن ذرات به لطف ساختار بی بافتشان کار می کنند. ذرات از طریق شبکه متراکم الیاف در لایه های مختلف به دام می افتند. ماسک ها همچنین دارای مواد باردار الکترواستاتیکی برای جذب بیشتر ذرات هستند. با تجمع ذرات، ماسک به فیلتر کارآمد تری تبدیل می شود. با این حال، تجمع ذرات روی ماسک تنفس را دشوار تر می کند، به همین دلیل است که ماسک ها و فیلتر ها یکبار مصرف ساخته شده اند.

دستورالعمل های به روز شده CDC در مورد استفاده از ماسک های تنفسی

CDC دستورالعمل های خود را در جهت کمک به متخصصان مراقبت های بهداشتی به روز کرده است تا در طول شیوع بیماری، منابع محدودی از ماسک های تنفسی را گسترش دهند. برخی اقدامات عبارتند از:

عمر مفید ماسک تنفسی

استفاده از ماسک هایی که از تاریخ انقضای عمر مفید آن ها گذشته است برای کاربرد های خارج از اتاق عمل. اگر از آن ها در حین درمان بیماران استفاده می شود، مهم است که مهر و موم را بررسی کنید.

استفاده از ماسک استاندارد

استفاده از ماسک های تنفسی تایید شده تحت استاندارد های خارجی مشابه، از جمله استانداردهای GB 2626-2006 و GB 2626-2019 چین و همچنین استاندارد های اروپایی EN 149-2001.

تعداد دفعات استفاده

اگر هیچ راهنمایی سازنده در دسترس نباشد، CDC بیش از پنج مورد استفاده مجدد را توصیه نمی کند. کارگران می توانند ماسک های پارچه ای را روی ماسک تنفسی قرار دهند تا به حفاظت بیشتر آن ها کمک کند.

ماسک تنفسی با فیلتراسیون بالا

اولویت دادن به ماسک های تنفسی با فیلتراسیون بالا برای فعالیت هایی که بیشتر در معرض خطر عفونت هستند، از جمله روش های پزشکی تولید کننده آئروسل (مانند جراحی یا تماس نزدیک با بیماران).

همچنین بخوانید: آلودگی صنعتی و 7 علت آن – طبقه بندی ماسک های مناسب صنایع

تولید صنعتی ماسک تنفسی چگونه است؟

یک ماسک تنفسی از چندین لایه پارچه بی بافت تشکیل شده است که اغلب از پلی پروپیلن ساخته شده است. دو لایه محافظ بیرونی پارچه، که داخل و خارج ماسک را می پوشانند، با استفاده از اسپان باند ایجاد می شوند. اسپان باند از نازل هایی استفاده می کند که نخ های ذوب شده از یک پلیمر گرمانرم (اغلب پلی پروپیلن) را برای لایه گذاری رزوه هایی بین 15 تا 35 میکرومتر بر روی تسمه نقاله استفاده می کند که در انتها به پارچه تبدیل می شود. سپس الیاف با استفاده از تکنیک های حرارتی، مکانیکی یا شیمیایی به هم متصل می شوند.

دو لایه بیرونی ماسک تنفسی با چگالی بین 20 تا 50 گرم در متر مربع، به عنوان محافظ در برابر محیط بیرون و همچنین مانعی برای هر چیزی در بازدم کاربر عمل می کند.

مواد بکار رفته در تولید صنعتی ماسک تنفسی

بیشتر مواد اولیه برای ساخت ماسک تنفسی شامل مواد بی بافت مانند پلی پروپیلن یا نمد پشمی است که ثابت شده است که ویژگی های خاصی مانند مقاومت در برابر درجه حرارت بالا در اتوکلاو دارند. علاوه بر این، پارچه های بی بافت یکبار مصرف، نوع مفید دیگری از مواد بی بافت هستند که به دلیل خطر کمتر آلودگی در مقایسه با سایر مواد، مورد توجه قرار گرفته اند.

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با تولید صنعتی ماسک تنفسی، نحوه استفاده، ساخت و همچنین توصیه های C.D.C برای افزایش عرضه این ماسک ها را تشریح کردیم.

منبع:

نحوه ساخت ماسک N95

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *