مقالات علمی, نانوبلاگ

ماسک ضد حساسیت چیست؟ 7 ویژگی ماسک ضد حساسیت

ماسک ضد حساسیت

بهترین ماسک گرد و غبار و گرده برای آلرژی

در تمام طول سال، آئروسل ها و ذرات مختلف در هوایی که تنفس می کنیم وجود دارند. در طول بهار، درختان، گل ها و علف های هرز شکوفا می شوند. هنگامی که از خانه بیرون می روید در معرض این ذرات قرار خواهید گرفت. بنابراین لازم است یک ماسک ضد حساسیت همراه خود داشته باشید. ماسک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربرد های خاصی طراحی شده اند. پس لازم است بدانید که چه ماسکی مناسب شما است.

هدف ماسک تنفسی حفاظت از سلامتی و ممانعت از ورود آلاینده های خطرناک یا حساسیت زا به مجاری تنفسی شماست. کیفیت ماسک و موادی که در ساخت آن به کار رفته خیلی مهم است؛ چون برخی ماسک ها خود باعث حساسیت می شوند که معروف ترین آن ها نیز ماسکنه است. با این حال تاکنون ماسکی که هیچ گونه عوارض یا حساسیتی نداشته باشد، معرفی نشده است.

در ادامه به بررسی ویژگی هایی که یک ماسک ضد حساسیت باید داشته باشد خواهیم پرداخت و چند نمونه از ماسک هایی که به عنوان ماسک ضد آلرژی شناخته شده اند، به همراه ویژگی های آن ها معرفی خواهیم کرد.

برای خرید ماسک FFP3 به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

ویژگی های یک ماسک ضد حساسیت

حساسیت به مواد شیمیایی و ذرات برای برخی افراد می تواند کاملاً ناتوان کننده باشد. مواد شیمیایی و ذراتی که باعث ایجاد علائم ناتوان کننده می شوند کم نیستند. اگر به مواد شیمیایی یا ذرات معلق در هوا حساس باشید، مواد پاک کننده، عطر، رنگ، دود سیگار، گرده گل، حیوانات، نرم کننده های پارچه و پودر های لباسشویی، حساسیت فصلی، همگی می توانند تأثیر جدی بر سلامتی شما داشته باشند.

به طور کلی ماسکی که هیچ گونه عوارض و حساسیت زایی نداشته باشد، وجود ندارد؛ ولی یک سری ویژگی و معیار وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها یا چشم پوشی از برخی قابلیت های دیگر می توان ماسک ضد حساسیت تولید کرد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • داشتن تاییده های لازم جهت ضد آلرژی بودن
  • تولید شده از مواد طبیعی نرم
  • فاقد لاتکس باشد
  • قابلیت تنفس پذیری بالا
  • فیلتراسیون نوع هپا داشته باشد
  • ترجیحا سوپاپدار باشد
  • رتبه ذرات معلق در ابعاد زیر میکرون داشته باشد
ماسک ضد حساسیت

3 نمونه رایج ماسک ضد حساسیت

اکنون ما به معرفی چند نوع ماسک مختلف که سازندگان آن ها ادعای ماسک ضد حساسیت را به آنها داده اند می پردازیم. علاوه بر این ویژگی ها و مزایای هر کدام را نیز بررسی خواهیم. طبق ادعای تولید کنندگان این ماسک ها اگر درگیر آلرژی فصلی یا آلرژی های دیگر هستید می‌توانید در طول سال با استفاده از یکی از این ماسک ها هنگام کار، ورزش، یا صرفاً لذت بردن از فضای باز، تا حد زیادی از قرار گرفتن در معرض ذرات آلرژی زا جلوگیری کنید.

ماسک ورزشی Mu2

ماسک ورزشی Mu2 برای علاقه مندان به فعالیت در فضای باز و پرسنل نظامی ساخته شده است. اگر اهل پیاده روی، دویدن، اسکی، اسنوبرد، شکار، موتور کراس، دوچرخه سواری هستید، ماسک ضد حساسیت ورزشی Mu2 گزینه مناسبی می تواند باشد.

طراحی این ماسک ضد حساسیت به گونه ای است که اجازه می دهد هم بینی و هم دهان را بدون محدود کردن جریان هوا بپوشاند. ذرات به لایه های فیلتر کننده برخورد کرده و از بین می روند؛ بنابراین فیلترها دیرتر مسدود شده، تنفس پذیری بهتر و به کاربر احساس راحتی می دهد.

در لایه میانی ماسک یک لایه فیلتر کننده منحصر به فرد Micro Air Screen وجود دارد که گرد و غبار و ذرات را دفع می کند و مانع از رشد کپک ها یا باکتری ها می شود. منافذ Micro Air Screen به اندازه ای ریز هستند تا از عبور کوچکترین گرده های آلرژی زا (با قطر حدود 18 میکرون) جلوگیری کنند؛ از طرفی خلل و فرج این لایه به قدری است که جریان هوای نا محدود را فراهم کند. این ماسک قابل شستشو و استفاده مجدد است.

ماسک ضد حساسیت QMask

زمانی که فعالیت بدنی انجام می دهید، عضلات شما به اکسیژن نیاز دارند. اگر آلرژی داشته باشید استفاده از ماسک گرد و غبار و گرده Qmask به خوبی می تواند جریان هوا و اکسیژن مورد نیاز را بدون ایجاد خلل در انجام فعالیت های روزانه شما تامین کند. مواد به کار رفته در این ماسک ضد حساسیت باعث از بین رفتن یا دفع ذرات می شود. به عبارتی ذرات بین لایه های ماسک حبس نشده و جریان هوای شما را محدود نمی کند. این ماسک قابل شستشو و استفاده مجدد است.

ماسک Vogmask N95

استفاده از ماسک ضد حساسیت برای افرادی که از انواع حساسیت ها رنج می برند لازم و ضروری است. ماسک تنفسی Vogmask N95 CV با یک فیلتر پیشرفته با لایه کربن فعال و دریچه بازدم می باشد. این ماسک ضد حساسیت برای ذرات معلق (PM 2.5)، میکروب ها، گرده ها یا هر زمانی که بخواهید از دست آلاینده های مختلف در امان باشید، طراحی شده است.

ماسک تنفسی Vogmask N95 نه تنها ظاهر خوبی دارد و از تناسب بسیار خوبی برای راحتی کاربر طراحی شده است، بلکه با استاندارد های N95، کارایی فیلتر دقیق NIOSH نیز مطابقت دارد. Vogmask N95 مقاومت تنفسی کمی دارد و راندمان فیلتراسیون مورد تایید FDA را دریافت کرده است.

Vogmask N95 از پارچه میکرو فایبر ساخته شده است که ذرات ریز 2.5 PM را فیلتر می کند. طراحی قالب ماسک به گونه است که به طور کامل بر روی صورت قرار می گیرد و فیلتراسیون حداکثری را ارائه می دهد. این ماسک قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارا می باشد.

همچنین بخوانید: 5 نوع حساسیت پوستی به ماسک – عوارض پوستی ناشی از زدن ماسک که نمی دانستید

ماسک ضد حساسیت Respro

ماسک آلرژی Respro برای افراد دارای حساسیت های شدید ساخته شده است. طبق ادعای تولید کننده، تمام مواد استفاده شده در این ماسک بی اثر هستند و بعید است که باعث واکنش آلرژیک شوند. ماسک فوق العاده سبک با قابلیت نفوذ هوا است که تنفس پذیری را بهبود می بخشد. جنس ماسک از پلی استر است. سوپاپ ماسک از پلی پروپیلن با دیافراگم های لاستیکی سیلیکونی درجه پزشکی ساخته شده اند. فیلتر Hepa-Type™ این ماسک نیز از پلی پروپیلن ساخته شده است. این فیلتر گرد و غبار های ریز زیر میکرونی قابل تنفس (اندازه کمتر از 1 میکرون) را فیلتر می کند.

این جنبه های مثبت، همراه با عملکرد و راحتی آن، باعث شده است که ماسک آلرژی Respro® جایزه «محصول دوست دار آلرژی» را از بنیاد آلرژی بریتانیا دریافت کند.

ویژگی ماسک ضد حساسیت Respro

این ماسک نباید برای کاربرد های صنعتی استفاده شود. استفاده این ماسک باید برای کاهش ناراحتی ناشی از قرار گرفتن در معرض ذرات غیر سمی است و در مواردی استفاده شود که غلظت ذرات از حد مجاز برای محل کار تجاوز نکند. ویژگی های دیگر این ماسک عبارتند از:

  • تایید شده توسط بنیاد آلرژی بریتانیا
  • مواد پلی استر نرم و تنفس پذیر
  • ارائه در چهار اندازه
  • فوق العاده سبک با قابلیت نفوذ هوا
  • استفاده آسان
  • فیلتراسیون نوع هپا (کمتر از 1 میکرون، کوچکتر از PM1)
  • دو دریچه بازدم
  • فاقد لاتکس
  • رتبه ذرات معلق: زیر میکرون PM10

نتیجه گیری

در حال حاضر ماسکی که هم خواص فیلتراسیون و محافظتی عالی (99 درصد) داشته باشد و هم لزوما باعث ایجاد آلرژی نشود، وجود ندارد. ماسک ضد حساسیت نیز خواص منحصر به فرد خود را دارا می باشد. بنابراین انتخاب نوع ماسک بر عهده کاربر می باشد.

منابع:

آلرژی فصلی دارید؟ برای تسکین از ماسک صورت خود استفاده کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *