نانوبلاگ

دو ماسک پزشکی به جای ماسک FFP2 و کاربرد آن در مصارف صنعتی

دو ماسک پزشکی به جای ماسک FFP2

از زمان همه گيري کرونا بحث هاي زيادي در مورد اينکه کدام مدل هاي ماسک ايمن تر هستند و نحوه استفاده صحيح از آن ها وجود دارد. اخيراً تيترهايي را ديده ايم که در مورد استفاده از دو ماسک به جاي يک ماسک يا استفاده از دو ماسک پزشکی به جای ماسک FFP2 صحبت هاي زيادي مي شود. در ادامه در رابطه با اين سوال که آيا استفاده از دو ماسک پزشکي بهتر از يک ماسک استاندارد تنفسي هست؟ و قبول يا رد استفاده از دو ماسک به جاي يک ماسک خواهيم پرداخت.

جهت خريد ماسک FFP2 به صفحه ماسک کربنی سوپاپ‌دار FFP2 مراجعه کنيد.

چرا از دو ماسک نبايد استفاده کنيم؟

استفاده از دو ماسک به جاي يک ماسک هرچند ممکن است ميزان فيلتر آئروسل هاي موجود در هوا را افزايش دهد، اما بايد اين نکته را در نظر بگيريد که شکل ماسک هاي پارچه اي يا ماسک هاي پزشکي به گونه اي نيست که اطراف بيني تا زير چانه شما را کاملا بپوشاند. از طرفي فاصله بين دو ماسک باعث مي شود که آئورسل ها بين ماسک ها گير کرده و خود عامل تشديد کننده آلوده شود.

مورد ديگر کاهش تنفس پذيري يا اصطلاحا افت فشار بازدم مي باشد. با توجه به اينکه ماسک پزشکي يا ماسک پارچه اي استانداردهاي لازم توسط مرکز بهداشت و ايمني شغلي آمريکا (NIOSH) را ندارد، ميزان افت فشار هنگام استفاده همزمان دو ماسک ممکن است بيشتر از حد مجاز بوده و باعث مشکلات تنفسي در کاربر شود. مورد بعدي آسيب کش يا بند ماسک ها مي باشد. استفاده از دو ماسک که بند پشت گوش يا پشت سر دارند، فشاري بيش از حد معمول به گوش ها يا سر وارد مي کند که باعث آسيب به کاربر يا احساس ناراحتي مي شود.

استفاده از دو ماسک پزشکی به جای ماسک FFP2 راهکار خوبي است؟

در زير چند دليل که نبايد از دو ماسک پزشکی به جای ماسک FFP2 استفاده کنيد، آورده ايم:

  • ماسک هاي پزشکي در درجه اول براي محافظت از کاربر يا محيط اطراف در مقابل مايعات دهان و بيني کاربر که در صورت سرفه، عطسه و غيره خارج مي شود، طراحي شده اند و حفاظت مناسبي در برابر فيلتر هواي آلوده ارائه نمي دهند.
  • اکثر آن ها رتبه ايمني ندارند.
  • به طور کلي ساختار شلي دارند.
  • از دو تا سه لايه اسپان باند با يک لايه ملت بلون در بين آن ساخته شده است.

جايگزين هاي خوب به جاي دو ماسک پزشکي

مطمئنا خودتان هم متوجه مشکلاتي در استفاده از دو ماسک پزشکي که بالاتر ذکر شد، گشته ايد. اگر دنبال جايگزين مناسب چند مورد وجود دارد که مي توانيد آن ها را امتحان کنيد. بهترين راه استفاده از يک ماسک چند لايه است. يعني استفاده از ماسک هاي استاندارد داراي گواهينامه NIOSH مانند ماسک هاي N95 و N99 از سري N و FFP2 و FFP3 از سري FFP.

ماسک N95

اين ماسک تنفسي يکبار مصرف بوده و جزو رايج ترين و پر استفاده ترين ماسک ها براي مصارف عمومي که است که در طرح ها و قالب هاي مختلف توليد مي شود و قابليت فيلتراسيون 95 درصدي ذرات موجود در هوا را دارد.

ماسک N99

اين ماسک تنفسي يک بار مصرف، هم براي مصارف عمومي و هم در مشاغل مورد استفاده قرار مي گيرد و تعداد لايه هاي آن از ماسک N95 بيشتر است و قابليت فيلتراسيون 99 درصدي ذرات را دارا مي باشد.

دو ماسک پزشکی به جای ماسک FFP2

ماسک FFP2

اين ماسک که محافظت مناسبي را براي کاربر به ارمغان مي آورد، معمولاً توسط پرسنل مراقبت هاي بهداشتي استفاده مي شود، اما براي عموم نيز در دسترس هستند. همچنين در مشاغلي که ميزان آلودگي شديد نباشد، از اين ماسک استفاده مي شود. انواع مختلفي از اين ماسک توليد مي شود که بسته به نوع کاربرد مي توان آن ها را تهيه کرد.

ماسک FFP3

يک ماسک FFP3 داراي نرخ فيلتراسيون ذرات 99 درصدي است. تعداد لايه ها در اين ماسک بيشتر از FFP2 بوده و به صورت کامل بر روي صورت شما قرار مي گيرد. اين نوع ماسک اغلب داراي يک دريچه بازدم مي باشد که به شما اجازه مي دهد به راحتي نفس بکشيد و از تجمع گرما و رطوبت مي کاهد. به همين دليل استفاده از اين ماسک در صنايع کاربرد بيشتري دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماسک های صنعتی به صفحه معرفی و بررسی انواع ماسک فیلتر دار صنعتی و کاربرد آنها! مراجعه کنید.

توصيه مرکز کنترل بيماري ها

مرکز کنترل بيماري هاي ايالات متحده (CDC) اعلام کرده است که ماسک تنفسي N95 استاندارد طلايي محافظت را دارا مي باشد و در دستورالعمل هاي مربوط به Covid-19 و SARS از اين ماسک به عنوان تجهيزات حفاظت فردي توصيه شده است. همچنين توصيه شده است که حداقل از يک ماسک N95 يا FFP2 براي محافظت در برابر ويروس هاي تنفسي استفاده کنيد.

نتيجه گيري

به طور کلي اگر قصد استفاده از يک يا دو ماسک پزشکی به جای ماسک FFP2 داريد بايد بدانيد که دو ماسک پزشکي تا چه ميزاني از شما در برابر آلودگي محافظت مي کند. همچنين اين مورد را هم بايد در نظر بگيريد که براي ماسک هاي استانداردي مانند ماسک FFP2 تست ها و رتبه بندي هاي ايمني سخت تري در نظر گرفته مي شود.

منبع:

تفاوت بین ماسک های پزشکی و ماسک های تنفسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *