نانوبلاگ

ماسک مخصوص لحیم کاری – چرا هنگام لحیم کاری باید از ماسک استفاده کرد؟

ماسک مخصوص لحیم کاری

ماسک لحیم کاری

لحیم کاری یک فرآیند است که برای فعالیت های مختلف از ساخت جواهرات گرفته تا لوازم الکترونیکی استفاده می شود. بنابراین طبیعی است که فکر کنیم آیا لحیم کاری عوارضی برای سلامتی دارد و آیا هنگام لحیم کاری باید از ماسک استفاده کرد؟ در این مقاله به لزوم استفاده از ماسک مخصوص لحیم کاری و برخی اقدامات محافظتی در برابر اثرات مضر لحیم کاری می پردازیم.

برای خرید ماسک مخصوص لحیم کاری می توانید به صفحه فروش ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه فرمایید.

آیا استفاده از ماسک لحیم کاری ضروری است؟

لحیم کاری های سرب در صورت استنشاق سمی هستند و به فرد همچنین محیط زیست آسیب می رساند. ماسک لحیم کاری از فرد در برابر استنشاق بخارات سمی لحیم کاری سربی محافظت می کند.

در طول فرآیند لحیم کاری دود سمی آزاد می شود که می تواند به سیستم تنفسی و غشای مخاطی فرد آسیب های جدی وارد نماید. به همین دلیل لازم است برای محافظت از خود در برابر بخارات سمی باید از ماسک لحیم کاری استفاده کنید. علاوه بر این محل را به خوبی تهویه کنید تا بخارات سمی از محیط خارج شوند.

آسیب های احتمالی ناشی از عدم استفاده ماسک  لحیم کاری

  1. لحیم کاری با سرب (یا سایر فلزات مورد استفاده در لحیم کاری) می تواند گرد و غبار و دود خطرناکی تولید کند. علاوه بر این، استفاده از فلاکس حاوی رزین دود لحیم تولید می کند که در صورت استنشاق می تواند منجر به آسم شغلی یا بدتر شدن شرایط آسم موجود شود. و همچنین باعث تحریک چشم و دستگاه تنفسی فوقانی شود.
  2. علاوه بر این تحقیقات نشان داده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود لحیم کاری می تواند باعث بیماری های مزمن شود. اگر در حین لحیم کاری اقدامات محافظتی انجام ندهید، حتی در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید. در حین کار باید از ماسک تنفسی مورد تایید NIOSH استفاده کنید.
  3. بخار در صورت رسیدن به چشم می تواند باعث تحریک شدید شود. بنابراین باید از چشمان خود با عینک ایمنی یا محافظ صورت محافظت کنید.
  4. گرمای لحیم کاری و لحیم کاری آنقدر داغ است که می تواند پوست را بسوزاند. بنابراین بسیار با احتیاط کار کنید.
  5. حین لحیم کاری می توانید مسمومیت با سرب نیز به همراه داشته باشد. تماس پوستی با سرب مشکلی ندارد و بی ضرر است. اما پس از دست زدن به هر سیم لحیم کاری باید دستان خود را بشویید. در صورت عدم شستشوی دست، آثار سرب روی دستان فرد باقی مانده و در نهایت خوردن یا استنشاق آن باعث مسمومیت با سرب و سایر مشکلات مهم سلامتی می شود.

نظارت بر کیفیت هوا، اطمینان از تهویه مناسب، پوشیدن تجهیزات حفاظتی و احتیاط در حین کار کمک زیادی به محافظت از شما در برابر هرگونه خطرات سلامتی می کند.

هنگام لحیم کاری چه نوع ماسکی استفاده کنیم؟

ماسک های زیادی وجود دارد که از فرد در برابر بخارات سمی محافظت می کند. ماسک های مورد تایید NIOSH برای محافظت از شما در برابر دود لحیم کاری عالی هستند.

استفاده از یک ماسک گرد و غبار ساده شما را از بخارات لحیم کاری سرب محافظت نمی کند. تنها هدف آن محافظت از شما در برابر گرد و غبار است. بنابراین، اگر به طور جدی می خواهید از خود در برابر خطرات لحیم کاری محافظت کنید، یک ماسک غیر سمی با کیفیت خوب انتخاب نمایید.

بخارهای تولید شده توسط جوشکاری اولیه آهن یا فولاد با استفاده از ماسک ffp3کنترل می شوند. این ماسک تنفسی برای کمک به حفاظت تنفسی برای کاربردهایی مانند جوشکاری یا لحیم کاری که ممکن است بخارهای فلزی وجود داشته باشد، طراحی شده است.

انواع ماسک مخصوص لحیم کاری نانوپاک

1-ماسک لحیم کاری FFP3

  • ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 دارای ویژگی های زیر است:
  • دارای ضخامت 7 لایه
  • فیلتراسون 99.99%
  • یک لایه فیلتر ضخیم نانو الیاف (قابل رویت با چشم)
  • سوپاپ جوش داده شده و جدایی ناپذیر سیلیکونی
  • فنر بینی از جنس آلومینیوم و پلاستیک
  • مناسب برای صنایع سیمان، شیشه، فولاد، و پتروشیمی
ماسک لحیم کاری FFP3

2-ماسک لحیم کاری کارتریج دار

این ماسک کارتریج دار دارای ویژگی های زیر است:

  • موثر در برابر گرد و غبار و بخارهای حاوی موادی مانند: میکروارگانیسم ها، سنگ مرمر، گچ، اکسید تیتانیوم، سنگ صابون، پشم سنگ، چوب، مواد شوینده و …
  • قابل استفاده برای غلظت کم بخارها/بوها
  • دارای فیلتر های پلیسه دار و قابل تعویض P3 دارای حداقل راندمان 99.95٪ در 0.3 میکرون و
  • مقاومت تنفسی 3 mbar با سرعت جریان 47.5 لیتر در دقیقه برای هر فیلتر
  • حداقل راندمان 99.95% در 0.3 میکرون
  • دارای فیلترهای HESPA مقاوم در برابر آب شامل چندین لایه با جذب مکانیکی و شیمیایی با محافظ از جنس TPE انعطاف پذیر. مدیای آغشته شده با کربن فعال اضافی

کاربردها:

  • معدن، کارخانه های فولاد، ریخته گری
  • مکانیکی، دارویی، سیمانی
  • شیشه، سرامیک، مواد شیمیایی
  • مدیریت پسماند، ساخت و ساز
  • فلزات سنگین (سرب، نیکل، کروم)، صنعت ریلی

برای خرید ماسک نیم صورت دو فیلتره به صفحه فروش ماسک تنفسی نیم صورت دو فیلتره ELIPS مراجعه فرمایید.

ماسک تنفسی نیم صورت دو فیلتره

نتیجه گیری

زمانی که لحیم کاری انجام می دهید، باید از خود در برابر آلاینده های خطرناک ناشی از آن محافظت کنید. ذرات ساتع شده از لحیم مذاب می تواند بسیار سمی باشد و سلامتی را به خطر بیندازد. بابراین لازم است اقدامات ایمنی شغلی را انجام داده و با انواع ماسک های مصارف صنعتی از سیستم تنفسی در برابر دود سرب محافظت کنید. با رعایت نکات ایمنی ساده لحیم کاری و داشتن یک زندگی سالم از خود محافظت کنید.

منابع:
مقاله آیا باید در هنگام لحیم کاری از ماسک استفاده کنیم؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *