مقالات علمی

معرفی ماسک N95 و ماسک های تنفسی

ماسک n95 و ماسک های تنفسی

معرفی اجمالی ماسک N95 و ماسک های تنفسی

ماسک N95 و ماسک های تنفسی نمونه ای از تجهیزات ایمنی شخصی است که برای محافظت مصرف کننده در برابر ذرات مایع و هوای آلوده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماسک ها از انواع آنها بخشی از استراتژی کنترل عفونت هستند.

ماسک های تنفسی

ماسک تنفسی وسیله ای یکبار مصرف است که یک سد فیزیکی بین دهان و بینی فرد مصرف کننده و آلاینده های احتمالی در محیط ایجاد می کند. ماسک تنفسی صورت، مصرف شخصی دارد و چند نفر نمی توانند از یک ماسک استفاده کنند. این ماسک ها را در دسته های مختلفی مانند ماسک های جراحی ، ماسک های عایق ، ماسک های دندانپزشکی، ماسک های یزشکی و …. تقسیم بندی می کنند. ماسک ها را می توان به صورت ماسک فیلتردار و ماسک بدون فیلتر تهیه کرد.

ماسک های تنفسی در ضخامت های مختلف و با میزان متفاوتی از فیلتراسیون آلاینده ها ساخته می شوند. بر اساس نوع ماسک، میزان راحتی تنفس و میزان پوشش صورت متغیر خواهد بود.

اگر به طور صحیح، ماسک تنفسی را بپوشید و از تماس آن با دهان و بینی خود چلوگیری کنید، ماسک می تواند شما را در مقابل آلودگی هوا، رنگ و مواد شیمیایی، غبارهای نجاری، گرد و غبارهای کارگاهی، براده های تراشکاری، باکتری، ویروس و … محافظت کند و از رسیدن آن به دهان و بینی شما جلوگیری کند. همچنین ماسک تنفسی می تواند از انتقال آب دهان و ترشحات تنفسی شما به دیگران جلوگیری کند.

با وجود اینکه ماسک های تنفسی می توانند ترشحات تنفسی و ذرات بزرگ معلق در هوا را مسدود کنند، اما نمی توانند ذرات بسیار ریز موجود در هوا را که ممکن است توسط سرفه ، عطسه یا برخی اقدامات پزشکی منتقل شود ، فیلتر یا مسدود کنند. البته ماسک های تنفسی به دلیل فاصله بین ماسک تنسی و صورت، به طور کامل شما را در مقابل میکروب ها و سایر آلاینده ها محافظت نمی کنند.

ماسک های تنفسی یک بار مصرف هستند. اگر ماسک شما آسیب دیده یا جرم گرفته است، یا اگر تنفس از طریق ماسک دشوار شد ، آن ماسک غیر قابل استفاده خواهد شد. در این شرایط به آرامی ماسک را از صورت خود جدا کنید و آن را با یک ماسک جدید جایگزین کنید. برای اینکه با ایمنی کامل ماسک را دور بیاندازید، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درون سطل زباله بگذارید. پس از دست زدن به ماسک استفاده شده ، دستان خود را با آب و صابون یا محلول های ضدعفونی کننده بشویید.

ماسک تنفسی N95

ماسک تنفسی N95 یک وسیله ایمنی تنفسی است که طوری طراحی شده است که به خوبی روی صورت جای گیرد و هرچه بیشتر ذرات موجود در هوا را تصفیه کند.

منظور از N95 این است که در صورت انجام آزمایش های دقیق ، این ماسک تنفسی حداقل 95٪ از ذرات آزمایشی بسیار کوچک (0.3 میکرون) را فیلتر می کند. اگر به درستی روی صورت نصب شود، قابلیت تصفیه ماسک های N95 از سایر ماسک های تنفسی دیگر بیشتر خواهد بود. با این حال، حتی اگر ماسک N95 را به خوبی روی صورت بگذارید، باز هم این ماسک نمی تواند به طور کامل خطر بیماری یا مرگ را از بین ببرد.

ماسک تنفسی N95 برای کودکان یا افرادی که موی صورت دارند طراحی نشده است. به این دلیل که ماسک های تنفسی روی صورت کسانی که موی صورت دارند، به خوبی جای نمی گیرد. در حال حاضر نانو تار پاک ماسک های کودکان را با استاندارد N99 تولید می کند.

ماسک N95 برای مصارف عمومی

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA برخی از انواع ماسک های تنفسی (N95) را برای مصارف عمومی توصیه کرده است. این ماسک ها برای اینکه به درستی کار کنند باید به خوبی روی صورت قرار داده شوند. به طور کلی، برای اینکه از نحوه صحیح استفاده از ماسک خود مطمئن شوید، باید ماسک تنفسی را روی صورت خود بگذارید و کش یا بندهای آن را طوری تنظیم کنید که ماسک روی صورتتان محکم شده باشد و کش ها شما را اذیت نکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از ماسک خود، به توضیحات تولید کننده مراجعه کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مصرف دائمی ماسک های تنفسی را توصیه نمی کند؛ مگر اینکه ضخصی در معرض خطر آنفولانزا یا سایر بیماری های تنفسی باشد. برای کسب راهنمایی های بیشتر در مورد استفاده دائمی از ماسک های تنفسی N95 با پزشک خود مشورت کنید.

ماسک تنفسی N95 برای مصارف صنعتی و بیمارستانی

بیشتر ماسک های تنفسی N95 برای استفاده در کارگاه های ساختمانی و سایر کارهای صنعتی ای که کارگران در معرض گرد و غبار و ذارت ریز هستند، ساخته می شوند. این محصولات را می توانید در دسته ماسک های صنعتی در سایت مشاهده کنید.

همچنین ، برخی از ماسک های تنفسی N95 برای استفاده در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی ساخته می شوند. این ماسک ها، یک بار مصرف هستند و توسط پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می شوند تا از بیمارها و پرسنل درمانی در برابر انتقال  میکروارگانیسم ها ، مایعات بدن و مواد ریز محافظت کنند.

نکات پیش از استفاده از ماسک N95

مبتلایان به بیماری های مزمن تنفسی ، قلبی یا بیماریهای دیگری که تنفس را دشوار می کند، باید قبل از استفاده از ماسک های تنفسی N95 با پزشک معالج خود مشورت کنند زیرا ماسک های N95 می توانند تنفس را برای فرد سخت تر کنند. بعضی از مدل های این ماسک ها، سوپاپ هایی برای تخلیه بازدم دارند که می توانند تنفس را راحت تر کرده و به کاهش گرمای داخل ماسک کمک کند. توجه داشته باشید که در محیط های استریل شده نباید از ماسک های تنفسی N95 سوپاپ دار استفاده کرد.

تمام ماسک های تنفسی N95 که تحت لیسانس FDA هستند، یک بار مصرف هستند. . اگر ماسک شما آسیب دیده یا جرم گرفته است، یا اگر تنفس از طریق ماسک دشوار شد ، آن ماسک غیر قابل استفاده خواهد شد. در این شرایط به آرامی ماسک را از صورت خود جدا کنید و آن را با یک ماسک جدید جایگزین کنید. برای اینکه با ایمنی کامل ماسک N95 را دور بیاندازید، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درون سطل زباله بگذارید. پس از دست زدن به ماسک استفاده شده ، دستان خود را با آب و صابون یا محلول های ضدعفونی کننده بشویید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *