نانوبلاگ

3 مدل ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی

ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی

استفاده از ماسک اسپری و فیلتر مناسب زمانی که شما یا همکارانتان کار هایی را انجام می دهید که در تماس با غبار یا ذرات معلق است، مانند اسپری کردن مواد شیمیایی برای حفاظت از محصولات، اهمیت اساسی دارد. ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی از ورود مواد مضر به مجاری تنفسی جلوگیری می کند. در این مقاله، مواردی را که هنگام خرید و استفاده از ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی باید به آن توجه کنید، بررسی خواهیم کرد.

برای خرید ماسک مناسب سمپاشی به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی
ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی

انواع ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی

ماسک های سمپاشی انواع مختلفی دارند:

ماسک گرد و غبار

ماسک گرد و غبار در برابر ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار و دوده و الیاف محافظت می کند. این ماسک در سه کلاس FFP1، FFP2 و FFP3 (که مخفف Filtering Facepiece Particles است) موجود است. ماسک های FFP1 کمترین سطح حفاظت و FFP3 بالاترین سطح حفاظت را دارند. ماسک های گرد و غبار ماسک های یکبار مصرفی هستند که پس از اشباع شدن کاربرد خود را از دست می دهند و باید دور ریخته شوند.

ماسک نیم صورت

این نوع ماسک بهتر از ماسک گرد و غبار بر روی صورت قرار می گیرد و احتمال نشتی را کاهش می دهد و ایمنی بیشتری را ارائه می دهد. این ماسک را می توان در ترکیب با عینک ایمنی برای محافظت از چشم در برابر پاشش استفاده کرد (اما مراقب باشید: عینک ایمنی از چشم در برابر گازها و بخارات محافظت نمی کند!). بنابراین ماسک نیم صورت ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی نسبت به ماسک گرد و غبار می باشد.

ماسک تمام صورت

این نوع ماسک مخصوص سمپاشی علاوه بر بینی و دهان از چشم ها نیز کاملا محافظت می کند. پوشش راحتی دارد و می تواند غلظت های بالاتری از مواد را تحمل کند. این ماسک برای استفاده طولانی مدت مناسب می باشد. با استفاده از این ماسک می توان از انواع فیلترها برای کاربرد های مختلف بهره برد. هنگام کار با مواد مضر یا تحریک کننده از ماسک تمام صورت استفاده می شود. ماسک تمام صورت ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی نسبت به ماسک نیم صورت می باشد.

ماسک های نیم صورت، یک فیلتره یا دو فیلتره هستند. مزیت ماسک با دو فیلتر این است که حجم هوای ورودی و خروجی بهتر توزیع شده و مقاومت تنفسی کمتری دارد. توجه: فیلتر هایی که بیش از 300 گرم وزن دارند را نمی توان به ماسک های نیمه صورت وصل کرد.

فیلتر برای ماسک اسپری

ماسک های نیم صورت و تمام صورت دارای فیلتر یا کارتریج هستند. فیلتر های مختلف در برابر خطراتی مثل ذرات معلق، بخارات و گاز ها محافظت می کنند. به همین دلیل مهم است که فیلتر مخصوص ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی را انتخاب کنید تا در برابر این امر به طور مطلوب محافظت شوید. فیلترها انواع مختلفی دارند:

فیلتر گرد و غبار

فیلتر گرد و غبار درست مانند ماسک گرد و غبار در برابر گرد و غبار یا ذرات مایع محافظت می کند. این نوع فیلتر ها مثل غربال کار می کنند. هرچه منافذ فیلتر ها ریزتر باشند، گرد و غبار بیشتری را جذب می کنند. این فیلتر ها برای ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی در سه کلاس P1، P3 و P3 موجود می باشند.

  • P1: از گرد و غبار مزاحم و غیر مضر محافظت می کند.
  • P2: در برابر ذرات مضر محافظت می کند.
  • P3: در برابر ذرات سمی محافظت می کند. ترجیحا همیشه از فیلتر P3 در ترکیب با ماسک تمام صورت استفاده کنید.

یک فیلتر بسیار ظریف محافظت بهتری ارائه می دهد، اما تنفس را سخت تر می کند. به عبارت دیگر یک فیلتر خوب مقاومت تنفسی بیشتری دارد.

فیلتر های گرد و غبار با دریچه بازدم این مشکل را برطرف می کنند.

چهار نوع فیلتر گرد و غبار وجود دارد:

1. فیلتر یک بار مصرف

برای استفاده محدود (درپوش گرد و غبار)، برای اتصال به ماسک و برای اتصال به وسایل نقلیه موتوری.

2. فیلتر گاز

فیلتر گاز با کمک کربن فعال، ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی را در برابر گاز ها و بخارات محافظت می کند. یک فیلتر گاز می تواند بر اساس دو اصل کار کند:

  • جذب فیزیکی: به این معنی است که گاز ها روی کربن فعال رسوب می کنند، اما پیوند شیمیایی وجود ندارد.
  • جذب شیمیایی: این بدان معنی است که یک واکنش شیمیایی بین کربن فعال و گاز یا بخار وجود دارد.

3. فیلتر گاز چندگانه

چندین فیلتر گاز در برابر بیش از یک گروه گاز یا بخار محافظت می کند. رایج ترین فیلتر های گاز چندگانه فیلتر های AB (محافظت در برابر بخارات آلی، حلال ها و گاز های اسیدی) و فیلتر های ABEK (محافظت در برابر بخارات آلی، گاز های اسیدی، دی اکسید گوگرد و آمونیاک هستند).

4. فیلتر ترکیبی

یک فیلتر ترکیبی در برابر گازها و بخارات و همچنین گرد و غبار یا ذرات مایع کوچک محافظت می کند. استفاده از فیلتر ترکیبی ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی، مجهز به کد رنگی است که به شما این امکان را می دهد بفهمید فیلتر در برابر چه دسته ای از گرد و غبار محافظت می کند. پرکاربردترین فیلتر در باغبانی گلخانه ای، فیلتر A2P3 می باشد. این فیلتر ترکیبی با ظرفیت جذب بالا برای بخارات آلی و فیلتر ذرات در برابر ذرات سمی است.

فیلتر ها با استفاده از یک حرف و یک کد رنگی طبقه بندی می شوند. محصولات شیمیایی عبارتند از: جامدات یا ذرات (غبار، الیاف، میکروارگانیسم ها) یا مواد فرار (گاز ها و بخارات). از طریق کد گذاری رنگ و حروف، می توانید بفهمید که برای ماده (شیمیایی) مورد نیاز خود به کدام فیلتر نیاز دارید.

نوع فیلتررنگحفاظت در برابر
Aقهوه ایبخارات و حلال های آلی با نقطه جوش بیش از 65 درجه سانتیگراد
AXقهوه ایبخارات و حلال های آلی با نقطه جوش کمتر از 65 درجه سانتیگراد
Bخاکستریگاز ها و بخارات اسیدی غیر آلی مانند کلر (CL2)، سولفید هیدروژن (H2S) و سیانید هیدروژن (HCN)
Eزرددی اکسید گوگرد، کلرید هیدروژن (اسید کلریدریک)
Kسبزآمونیاک
HGقرمزبخارات جیوه
NOآبیبخارات نیتروژن و دی اکسید نیتروژن
COنوک مدادیمونوکسید کربن
Iنارنجیید رادیواکتیو و ترکیبات

همچنین بخوانید: انواع ماسک مخصوص سمپاشی – انتخاب ماسک مناسب هنگام استفاده از آفت کش ها

نکات مهم برای استفاده از ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی

  • ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی باید دهان و بینی را کاملا بپوشاند و به خوبی روی صورت قرار گیرد.
  • اگر ریش دارید، به خاطر داشته باشید که ریش ممکن است مانع قرارگیری صحیح ماسک بر روی صورت شما شود.
  • اگر مطمئن نیستید که با چه موادی سر و کار دارید، بهتر است از فیلتر ABEK (یک فیلتر ترکیبی از نوع A2B2E2K2 HG P3R که به اختصار فیلتر ABEK نامیده می شود) استفاده کنید. این نوع فیلتر وسیع ترین محافظت ممکن را ارائه می دهد.
  • ماسک را تا زمانی که از محیط حاوی ذرات معلق، غبار یا گاز خارج نشدید، در نیاورید.
  • فیلتر ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی باید به موقع تعویض شود. از این گذشته، اگر یک فیلتر اشباع شود، دیگر محافظت مطلوبی را ارائه نخواهد داد.
  • طول عمر فیلتر بستگی به شرایط مختلفی دارد. از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر فیلتر می توان به غلظت آلودگی، ترکیب آلاینده ها، سرعت تنفس کاربر، رطوبت، دما و مدت زمان استفاده اشاره کرد.
  • فیلتر ها و ماسک های گرد و غبار ماندگاری خاصی دارند. اگر مدت زمان ماندگاری به پایان رسیده باشد، دیگر نمی توانید از فیلتر یا ماسک گرد و غبار استفاده کنید.
  • ماسک ها بهتر است هنگام استفاده بررسی شوند.
  • ماسک اسپری را به طور مرتب تمیز کنید. این از تماس ناخواسته دیگران با ذرات باقیمانده روی ماسک جلوگیری می کند. همچنین طول عمر ماسک اسپری را افزایش می دهد.

نتیجه گیری

ماسک ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای کاربرد های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از ماسک مناسب برای آلودگی های سمپاشی مزارع یا انواع آفت کش ها بسیار ضروری است و لازمه آن شناخت کافی و انتخاب فیلتر مناسب در صورت لزوم می باشد. در این صورت است که ماسک انتخابی شما بهترین عملکرد را در حفاظت از سلامتی شما خواهد داشت.

منبع:

چگونه ماسک اسپری و فیلتر مناسب انتخاب کنیم؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *