مقالات علمی

گازهای جوشکاری و برشکاری چه بیماری هایی ایجاد می کنند؟

فیوم های جوشکاری

دود و گازهای جوشکاری و برشکاری چه هستند؟

فیوم های جوشکاری و برشکاری گرم، مخلوطی از گازهای مختلف موجود در هوا و ذرات بسیار ریز هستند. با تنفس این گازها و دودها ممکن است به بیماری های مختلفی دچار شوید.

گازهای موجود در دود جوشکاری و برشکاری عبارتند از:

  • نیتروژن اکسید ( NOx )
  • کربن دی اکسید ( CO2 )
  • کربن مونوکسید ( CO )
  • گازهای محافظ (مثل آرگون، هلیوم و …)
  • ازن

بخش قابل مشاهده این فیوم ها عمدتاً ذرات فلزی، اکسید فلزی و فلاکس ها هستند. میزان دقیق خطر ناشی از فیوم ها به سه عامل، میزان سمی بودن مواد تشکیل دهنده فیوم، غلظت فیوم و مدت قرار گرفتن در معرض فیوم بستگی دارد.

بیماری های تنفسی و ریوی ناشی از گازهای جوشکاری

چناچه به ظور منظم در معرض گازها و دودهای جوشکاری و برشکاری قرار بگیرید، احتمال ابتلا به بیماری های زیر افزایش می یابد.

پنومونیا (ذات الریه): جوشکارها مستعد عفونت ریه ای هستند که می تواند منجر به ذات الریه شدید و گاه کشنده شود. آنتی بیوتیک های مدرن می توانند این عفونت ها را متوقف کنند. تخمین زده شده که سالیانه تعداد زیادی جوشکار در اثر تنفس فیوم های فلزی در بیمارستان های انگلیس بستری می شوند. همچنین سالیانه حدود 2 جوشکار در اثر بیماری ذات الریه جان خود را ازدست می دهند. میزان آسیب ناشی از فیوم ها ربطی به سن نداشته و افراد جوان را هم مانند افراد مسن تحت تاثیر قرار می دهد.

آسم شغلی: فیوم های فولاد ضدزنگ، اکسید کروم و اکسید نیکل دارند که هر دوی این فلزات شیمیایی منجر به آسم شغلی می شوند. همچنین باید گفت که فیوم های فولاد ضد زنگ بسیار مضرتر از فیم های فولاد خفیف هستند.

سرطان: گازهای جوشکاری در جهان به عنوان عوامل سرطان زا طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی به فولاد ضد زنگ محدود نمی شود و همه فیوم های جوشکاری را شامل می شود.

تب فلزی: بسیاری از جوشکاران پس از جوشکاری علایمی شبیه آنفلوآنزا گزارش می دهند. تب فلزی مرتبط با جوشکاری و یا کار با فلزات گالوانیزه می باشد. اگر مدت زیادی در معرض فیوم های جوشکاری فولاد خفیف قرار بگیرید، احتمال ابتلا به این بیماری بالاتر می رود.

التهاب گلو و ریه: گازها و ذرات ظریف در فیوم جوشکاری می توانند سبب خشکی گلو، مننژیت، سرفه و یا تنگی قفسه سینه شوند. ازن گازی است که در جوشکاری فولاد ضدزنگ و آلومینیوم حاصل می شود. قرار گیری طولانی مدت در معرض نیتروژن اکسید سبب اثرات منفی روی سلامتی می شود.

کاهش عملکرد ریه به طور موقت: در صورتی که مدت زمان طولانی در معرض فیوم های جوشکاری قرار بگیرید، ظرفیت ریه ممکن است کاهش یابد. با گذشت زمان این اثرات عملکرد ریه را کاهش می دهند. ولی به تدریج با دور شدن فرد از محیط آلوده و قرار نگرفتن در معرض دودها و گازهای سمی، این علائم بهبود می یابند.

1 نظر در “گازهای جوشکاری و برشکاری چه بیماری هایی ایجاد می کنند؟

  1. ثمین گفت:

    سلام لطفا درباره درمان این بیماری‌ها هم صحبت کنید
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *