نانوبلاگ

آشنایی با پر فروش ترین ماسک های تنفسی

برای محافظت از دستگاه تنفسی در برابر ورود ذرات آلاینده و گرد و غبار موجود در هوا، بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا و دیگر بیماری های عفونی و به خصوص بیماری کرونا، از ماسک تنفسی استفاده می شود. ماسک‌های تنفسی در واقع جزء تجهیزات حفاظت تنفسی هستند که به منظور کاهش ورود آلاینده های موجود در هوا به دستگاه تنفسی طراحی و ساخته شده اند و از لحاظ کاربرد و ویژگی‌ها دارای انواع مختلفی هستند.

پر فروش ترین انواع ماسک های تنفسی

ماسک n95 پوشش

ماسک N95

ماسک N95 یکی از انواع ماسک‌های تنفسی می‌باشد که امروزه بیشترین تقاضا برای خرید ماسک را به خود اختصاص داده است، این نوع ماسک ها از لایه هایی از جنس اسپان باند، ملت بلون و کامپوزیتی از این دو لایه تشکیل شده اند. ماسک N95 نوعی ماسک است که با توجه به استانداردهای تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی ساخته شده و تقاضای بسیار بالایی دارد، این ماسک‌ها برای افراد سالم بهترین انتخاب خواهند بود. در افراد سالم، لایه ملت بلون ماسک اجازه ورود آلاینده ها را به درون دستگاه تنفسی نمی‌دهد. برای افراد بیمار هم این لایه مانع از پخش شدن ذرات آلوده به ویروس در محیط می‌شود.
ماسک‌های N95 حداقل 95 درصد ذرات معلق با اندازه 3/0 میکرون را فیلتر می کنند. کار فیلتر در ماسک این است که از ورود ذرات معلق ریز (مانند باکتری و ویروس) به دهان و بینی جلوگیری کند. فیلتر معمولاً در لایه‎های میانی ماسک به کار می‎رود و قابل مشاهده نیست. از این رو در هنگام خرید ماسک باید مراقب بود که ماسک را از شرکت‎های معتبر یا داروخانه‎های معتبر خریداری کرد. ماسک N95 در دو نوع سوپاپدار و بدون سوپاپ تولید شده است که در نوع سوپاپدار، سوپاپ موجود در ماسک تنفسی N95 باعث خروج هوای بازدم از طریق این سوپاپ می شود که تنفس را بسیار راحت‌تر می‎کند.

ماسک N99

پوشش ماسک n99

ماسک N99 یک ماسک فیلتردار با توانایی فیلتراسیون بسیار بالا است، این ماسک جهت استفاده در محیط های بسیار آلوده همچون بخش های عفونی بیمارستان ها مناسب است ماسک های نانوالیاف N99سه بعدی و N99 تاشو، بازده فیلتراسیونی بالای 99% را دارند و از رایج ترین نوع ماسک ها می باشند. در مکان های عمومی نیازی به استفاده از ماسک N99 با این فیلتراسیون بالا نیست. ماسک N99 در دو نوع سوپاپدار و بدون سوپاپ تولید شده است که در نوع سوپاپدار، سوپاپ موجود در ماسک تنفسی N99 باعث خروج هوای بازدم از طریق این سوپاپ می شود که تنفس را بسیار راحت‌تر می‎کند.

آیا بیماران می توانند از ماسک های سوپاپ دار استفاده کنند؟

ماسک های سوپاپ دار برای افراد سالم مناسب است، ولی افراد بیمار از این گونه ماسک ها نباید استفاده کنند، چرا که هوای بازدمی آنها الوده است، بدون عبور از فیلتر در محیط منتشر شده و افراد دیگر را درمعرض خطر قرار می دهد.ماسک های سوپاپ دار برای افراد بیمار و افرادی که علائم تنفسی ( تب ، سرفه، عطسه، تنگی نفس و..) دارند، نباید استفاده شود.

ماسک های FFP

ماسک FFP

نامگذاری این ماسک ها به این دلیل است که تحت استاندارد اروپاییEN149 2001+A1:2009 تولید می شوند. این استاندارد قدرت فیلتراسیون ماسک ها را برای ذرات 0.3 میکرون که نافذترین ذرات هستند، ارزیابی می کند. قدرت ماسک های FFP1، FFP2 و FFP3 به ترتیب 80، 94 و 99 درصد است که قدرت فیلتراسیون ماسک های FFP2 و FFP3 به ترتیب با ماسک های N95 و N99 که با استاندارد NIOSH امریکا مطابقت دارد، برابر است.

ماسک تنفسی سه بعدی

ماسک تنفسی سه بعدی

یکی از بهترین و محبوب ترین نوع ماسک های تنفسی، ماسک سه بعدی N99 با بازده فیلتراسیونی بالای 99% است و از رایج ترین نوع ماسک ها می باشد. ماسکی که هر فردی که از آن استفاده کرده، سخن از راحتی و شکل بی نظیر آن داشته است. در واقع باید اشاره کنیم که ماسک هایی که تا به امروز تولید شده اند، همگی دارای شکلی بوده اند که به طور کامل با شکل ظاهری صورت تطابق نداشتند. به همین سبب، خطرات احتمالی ورود ذرات و میکروب های مضر به محیط داخلی ماسک را افزایش می دادند. اما ماسک سه بعدی گونه ای از ماسک تنفسی است که با منطبق شدن بر روی صورت، میزان نفوذ ذرات مضر را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. به همین سبب امروزه یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین انواع ماسک تنفسی است که به طور روزانه، تقاضای بسیار زیادی برای خرید آن وجود دارد.

خرید ماسک تنفسی با بالاترین قدرت جلوگیری در برابر نفوذ آلاینده ها

اگر قصد دارید تا بهترین و عالی ترین نوع ماسک های تنفسی را بشناسید و در نهایت، از بهترین جنس ها برای خود استفاده کنید، توصیه می کنیم که حتما، از این دسته از انواع ماسک تنفسی استفاده کنید و در نهایت، دیگر زمان بسیاری را برای خرید ماسک اختصاص ندهید. ماسک های استاندارد تنفسی به نام-های N99، N95، ،FFP3، FFP2 شهرت یافته¬اند که معمولا از اسپان باند و حداقل یک فیلتر از جنس پارچه بی بافت ملت بلون پلی پروپیلنی تشکیل شده¬اند، این فیلترها منافذ کوچکتری نسبت به ماسک های پارچه ای دارند و تا 95% الی 99% فیلتراسیون را انجام می¬دهند. ماسک هایی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، تا میزان قابل توجهی از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می کند و بسیار کارآمد در محیط های آلوده و پر خطر می باشند.

توصیه‌های متخصصان در مورد انتخاب بهترین ماسک تنفسی

کارشناسان WHO اعلام کرده که بهترین ماسک تنفسی با بیشترین قابلیت محافظت، از نوع ماسک‌های بهداشتی و پزشکی مانند: ماسکN99 بوده که استفاده از آنها به کادر درمانی بیمارستان‌ها، افراد مسن، کسانی که از مشکلات سلامتی جدی رنج می‌برند، در کل عموم مردم توصیه شده است.

حرف آخر
امروزه، ماسک ها تبدیل به یکی از اصلی ترین پوشش ها برای انسان ها هستند. با وجود خطرات بسیاری برای ابتلا به بیماری های تنفسی، همه ی ما نیاز به ماسکی داریم که با خیالی آسوده از آن ها استفاده کنیم و مطمئن باشیم که ماسک ما دارای بالاترین و بهترین عملکرد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *