نانوبلاگ

3 عامل کاهش استرس حرارتی ماسک های تنفسی

استرس حرارتی ماسک های تنفسی

استرس حرارتی ماسک های تنفسی

استفاده طولانی مدت از ماسک تنفسی و بار فیزیولوژیکی بالقوه ای که می تواند از تجمع CO2 در زیر ماسک تنفسی ایجاد شود، می تواند باعث بروز عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و مهم تر از همه استرس حرارتی شود. استرس حرارتی ماسک های تنفسی یکی دیگر از عوامل استرس بالقوه است که کارکنان مراقبت های بهداشتی (HCWs) که از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) استفاده می کنند و کارفرمایان آن ها باید از آن آگاه باشند تا علائم را تشخیص داده و آشنایی کامل با نحوه کاهش بار داشته باشند.

برای خرید ماسک تنفسی به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

استفاده از PPE در محیط های گرم و مرطوب

پرسنل مراقبت های بهداشتی که در محیط های گرم و مرطوب کار می کنند اغلب باید از PPE با پوشش کامل، از جمله ماسک های تنفسی استفاده کنند. هنگام واکنش به عواملی که منابع بیمارستان یا سایر سیستم های مراقبت بهداشتی را به چالش می کشد، ممکن است لازم باشد که پرسنل مراقبت های بهداشتی برای مدت طولانی از PPE استفاده کند. استفاده طولانی مدت از PPE بار فیزیولوژیکی کاربر را افزایش می دهد و معمولاً به شکل استرس تنفسی و استرس گرمایی خود را نشان می دهد.

اگرچه اکثر کادر درمان کار خود را در یک محیط داخلی (بیمارستان، کلینیک) با کنترل های محیطی برای راحت نگه داشتن فضای کار انجام می دهند، شرایط اضطراری یا بیماری های همه گیر ممکن است نیاز به ساخت سریع بیمارستان های صحرایی داشته باشد، که ممکن است سیستم های کنترل محیطی قادر به ایجاد و حفظ یک بیمارستان نباشند. دمای محیط اطراف ممکن است به سطوحی از گرما و رطوبت برسد که باعث ناراحتی یا خطرناک شدن هم برای کادر درمان و هم بیماران شود.

هرچه PPE که کارگران باید از آن استفاده کنند بیشتر باشد، خطر استرس گرمایی و فشار فیزیولوژیکی آن ها بیشتر می شود. اگر پرنسل فرصتی برای آبرسانی مجدد با نوشیدن مایعات نداشته باشند، از دست دادن رطوبت بدن می تواند منجر به کاهش حجم خون شود که می تواند منجر به کاهش فشار خون و سرگیجه گردد. علاوه بر سرگیجه، دمای مرکزی بدن ممکن است افزایش یابد، که منجر به علائم دیگری می شود.

اگر خیلی سرتان شلوغ است و فراموش می کنید که آب کافی مصرف کنید، می توانید یک تایمر روی تلفن یا ساعت هوشمند خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که هر 15 تا 20 دقیقه یک فنجان آب بنوشید. اینگونه تا حد زیادی از استرس حرارتی ماسک های تنفسی و سایر تجهیزات حفاظت فردی می توانید جلوگیری کنید.

استرس حرارتی ماسک های تنفسی
استرس حرارتی ماسک های تنفسی

علائم و نشانه های استرس گرمایی و فشار فیزیولوژیکی

  • تشنگی
  • سردرد
  • ادرار زرد تیره با بوی شدید
  • پوست برافروخته
  • عرق کردن شدید
  • خستگی (گرما زدگی)
  • افزایش دمای بدن
  • سرگیجه یا از دست دادن کنترل
  • کاهش عملکرد شناختی (کاهش آگاهی موقعیتی، قضاوت ضعیف)
  • از دست دادن تعادل، منجر به افزایش خطر لغزیدن و زمین خوردن می شود
  • سنکوپ گرمایی در حالت ایستاده (نارسایی موقت گردش خون) با علائم سبکی سر یا سرگیجه.

جلوگیری از استرس گرمایی

به منظور کنترل اثرات استرس گرمایی، NIOSH توصیه می کند:

  • زمان کار در محیط گرم را محدود کنید و یا زمان بازیابی را که در یک محیط خنک سپری می شود افزایش دهید.
  • سرپرستان و کارگران را در مورد استرس گرمایی که ممکن است در مکان های غیرمعمول مانند محیط های مراقبت های بهداشتی در حین استفاده از PPE پیدا شود، آموزش دهید.
  • سیستمی را اجرا کنید که در آن کارگران از علائم و نشانه های فشار گرمایی فیزیولوژیکی و استرس حرارتی ماسک های تنفسی اطلاع پیدا کنند.
  • مقدار کافی آب خنک (15 درجه سانتیگراد) در نزدیکی محل کار فراهم کنید و کارگران را تشویق کنید که مکررا از آن بنوشند.
  • هر زمان که سرویس هواشناسی احتمال وقوع موج گرما را پیش بینی کرد، برنامه هشدار گرما را اجرا کنید.

استفاده از PPE در مواقع ضروری

کارگران باید سالم و متمرکز بمانند، مخصوصاً هنگام استفاده از PPE به منظور جلوگیری از خودآلودگی احتمالی. هر سطحی از PPE شما می تواند در حین استفاده آلوده شود و منبع بالقوه قرار گرفتن در معرض خطر به ویژه استرس حرارتی ماسک های تنفسی باشد. با توجه به این واقعیت که قرار گرفتن در معرض گرما ممکن است بر شناخت تأثیر بگذارد، مهم است که فشار حرارتی را بر روی کارگرانی که ممکن است شانس بیشتری برای خودآلودگی ناخواسته در طول فرآیند پاکسازی PPE داشته باشند، محدود کنیم.

دلیل اهمیت بالای این امر این است که ممکن است برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما، وقفه های کاری افزایش یابد، در نتیجه تعداد شانس خودآلودگی در طی مراحل مکرر افزایش می یابد.

بهداشت دست، یکی دیگر از گام های حیاتی در پیشگیری از شیوع هر گونه بیماری عفونی است. کارگران باید همیشه پس از برداشتن هرگونه PPE، به خصوص دستکش، بهداشت دست را رعایت کنند.

همچنین بخوانید: استرس حرارتی و 6 نوع مختلف آن که باید بدانید

آگاهی بخشی

سرپرستان باید برای تشخیص علائم و نشانه های استرس حرارتی ماسک های تنفسی آموزش ببینند. کارگران همچنین باید از شرایط سلامتی خود آگاه باشند و تشویق شوند که محدودیت های زمان استراحت برای سلامت و ایمنی شخصی را بدانند. هنگام کار در محیط هایی با سطوح گرما یا رطوبت بالا، مهم است که اقدامات پیشگیرانه مانند استراحت های برنامه ریزی شده (در صورت امکان با توجه به شرایط) برای بازدید از یک منطقه استراحت و فاصله گرفتن از کار فوری و ناراحتی های PPE، انجام دهید.

نوشیدن آب کافی

در حین استراحت، پرسنل باید با آب خنک یا نوشیدنی کربوهیدرات دار متعادل آبرسانی کنند، مقداری غذای مغذی بخورند، و قبل از شروع مجدد کار، زمان کافی برای خنک شدن در یک منطقه دارای تهویه مطبوع صرف کنند. بدون استراحت کافی، غذا، حذف از محیط گرم (یا برداشتن PPE برای تسکین) و هیدراتاسیون، خستگی می تواند ایجاد شود و احتمال آسیب یا بیماری ناشی از گرما را افزایش دهد.

نتیجه گیری

یکی از اقدامات مهم در شرایط آب و هوای گرم، به ویژه در محیط های کاری، مقابله با گرما زدگی و استرس حرارتی ماسک های تنفسی می باشد که با آگاهی بیشتر در زمینه علل وقوع و علائم و نشانه های استرس حرارتی می توان از آن جلوگیری کرد.

منبع:

استرس گرمایی اعمال شده توسط PPE استفاده شده در محیط های گرم و مرطوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *