نانوبلاگ

انواع ماسک N99 – معرفی انواع مختلف ماسک N99

انواع ماسک N99

نامگذاری انواع ماسک N99

اگر تا به حال به انواع ماسک ها نگاه کرده باشید، احتمالاً با اصطلاحاتی مواجه شده اید که نمی دانید. مشکلی نیست؛ هر صنعتی اصطلاحات خاص خود را دارد. در ماسک ها، معمولاً طبقه بندی هایی مانند N95، P95، R95، N99، P99، R99، N100، P100 و R100 را مشاهده خواهید کرد. در ادامه به معنی و علت نامگذاری به همراه تفاوت انواع ماسک N99 بر اساس استانداردهای جهانی خواهیم پرداخت.

جهت خریداری ماسک سوپاپدار N99 می توانید به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

طبقه بندی انواع ماسک N99 بر اساس NIOSH

حالا به ماسک ها و تجهیزات تنفسی می رسیم. سازمان NIOSH تعیین کننده طبقه بندی استانداردهای ماسک ها می باشد و آزمایش هایی را برای تأیید انواع مختلف ماسک ها و تجهیزات تنفسی در حین تولید انجام می دهد. دو طبقه بندی مختلف برای ماسک ها وجود دارد. حرف و عدد هر ماسک می تواند N، R، یا P باشد، و هر ماسک می تواند 95، 99 یا باشد. هر ترکیبی از حرف و عدد برای نوع خاصی از ماسک تنفسی معتبر می باشد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد تفاوت بین انواع ماسک N99 است. در کل ماسک ها می توانند طیف وسیعی از کالاهای کاغذی کوچکی که برای محافظت در برابر گرد و غبار خریداری می کنید، تا فیلترهای ذرات پایین تر و ماسک های پارچه ای نرم و راحت شامل شوند. عنصر کلیدی که باعث می شود آنها عملکرد ماسک های تنفسی را نداشته باشند این است که به طور مناسب روی صورت قرار نمی گیرند.

برای اینکه یک ماسک توسط NIOSH تایید شود و یک حرف یا عدد به آن داده شود، باید به طور کامل روی صورت قرار بگیرد. به هر حال، اگر می‌خواهید یک ماده شیمیایی خطرناک، ذرات یا دود را فیلتر کنید، اگر هوا از کناره های ماسک نشتی کند، استفاده از آن بی فایده است. بنابراین، برای ایمنی در محل کار و جابجایی مواد شیمیایی خطرناک، به یک ماسک که قالب صورت باشد نیاز است. این عامل انواع ماسک N99 را به یک ماسک تنفسی تبدیل می کند.

NIOSH و OSHA چیست؟

اول NIOSH می آید. NIOSH موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی است. این موسسه به عنوان بخشی از قانون ایمنی و بهداشت شغلی، که توسط نیکسون در سال 1970 به تصویب رسید، تأسیس شد. احتمالاً قبلاً نام OSHA، اداره ایمنی و بهداشت شغلی را شنیده اید. NIOSH و OSHA دو روی یک سکه هستند. آنها سازمان های متفاوتی هستند، اما هر دو با یک هدف تاسیس شده اند و با یکدیگر همکاری می کنند که آن هدف مقابله با خطرات موجود در محل کار می باشد.

OSHA بیشتر با مسائل ایمنی عملی و در محل کار در ارتباط است. این موسسه شامل کسانی هست که بیرون می روند و تخلفات لازم را به کسب و کارها در جهت بهبود ایمنی متذکر می شوند. NIOSH نیز بخشی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا CDC است. این موسسه تمایل دارد بیشتر روی جنبه تحقیقاتی و سلامتی کار کند. به همین دلیل است که بیشتر به ماسک ها و دستگاه های تنفسی ارتباط پیدا می کنند. آنها به مواردی مانند آلودگی هوا و خطرات زیست محیطی و ایمنی اهمیت بسیاری می دهند.

NIOSH، پشت صحنه کار را انجام می دهد تا بفهمد چه چیزی به کارگران آسیب می زند، و OSHA کارهای قانونی را انجام می دهد تا یافته های خود را به عنوان مقررات ایمنی اعمال کند.

ارتباط نامگذاری انواع ماسک N99 با روغن

اطلاعات مهمی که در مورد حروف باید به آن توجه کرد، نحوه ارتباط آنها با روغن است؛ بله روغن. ذرات روغنی و چربی بسیار کوچک و به اصطلاح لغزنده هستند. آنها اغلب قادر به نفوذ در فیلترهایی هستند که ذرات غیر روغنی قادر به نفوذ در آنها نیستند، حتی زمانی که این ذرات کوچک هستند. این ذرات شامل همه چیز می شوند، از برخی مواد شیمیایی خطرناک گرفته تا ویروس هایی مانند سارس یا کووید، که دارای پوسته چربی در اطراف خود هستند.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله همه چیز درباره ماسک N99 مراجعه کنید.

نامگذاری بر اساس حروف

رتبه بندی حروف به محض یادگیری آن بسیار ساده است. انواع ماسک های N99 که دارای رتبه N هستند، در برابر ذرات روغنی مقاوم نیستند. این ماسک ها جزو رایج ترین ماسک های تنفسی هستند، زیرا می توانند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند و به اندازه کافی از ذراتی مانند دود زغال سنگ، ذرات معلق در هوا و … محافظت کنند.

ماسک های دارای رتبه R به عنوان ماسک های مقاوم در برابر ذرات روغنی طبقه بندی می شوند. این ماسک ها فیلترهای کاملی نیستند، اما کارکرد مناسبی بر حسب عمر مفیدشان انجام می دهند. با این حال، به دلیل ایجاد حس ناراحتی، به ندرت ماسک های تنفسی R به چشم می خورند. این ماسک ها به مرور زمان مسدود می شوند و فقط برای حدود هشت ساعت استفاده، موثر می باشند.

در نهایت، ماسک های دارای رتبه P به عنوان ضد روغن طبقه بندی می شوند. این ماسک ها در فیلتر کردن ذرات، موثرتر هستند که ماسک های دارای رتبه R این کار را نمی کنند. علاوه بر این، مدت زمان بیشتری دوام می آورند (حداکثر 40 ساعت استفاده مداوم یا 30 روز استفاده معمولی). این ویژگی باعث می شود که ماسک های رتبه P در محیط های کاری و کار با مواد خطرناک کاربردی تر شوند.

نامگذاری بر اساس اعداد

حال به سراغ اعداد می رویم. اعداد 95، 99 و 100 را می توان با هر نوع حرف جفت کرد که در مجموع نه طبقه بندی می شود. این اعداد فقط یک درصد است. به عنوان مثال انواع ماسک N99 می تواند 99 درصد ذرات معلق را فیلتر کند. برای ذراتی مانند گرد و غبار و آوار ساختمانی، انواع ماسک N99 معمولاً خوب است. همچنین، برای استفاده کوتاه مدت مناسب است.

ماسک سوپاپدار N99 نانوپاک

انواع ماسک N99

ماسک ها با توجه به نوع محیطی که فرد در آن قرار دارد و مدت زمان استفاده از ماسک به دو گروه ماسک های مصارف عمومی و ماسک های مصارف صنعتی دسته بندی می شود. از نظر کاربرد نیز می توان این ماسک ها را به سوپاپدار و بدون سوپاپ دسته بندی کرد. در عین حال تمامی ماسک ها قابلیت فیلتراسیون 99 درصدی را دارا می باشند.

تفاوت انواع ماسک N99

1.ماسک های مصارف عمومی N99

استفاده از ماسک های معمولی در آلودگی شدید هوا بی فایده است. به دلیل استاندارد نبودن ماسک های معمولی، ریزگردها و آلاینده‌ های خطرناک موجود در هوا به راحتی می توانند وارد بدن شما شوند و سلامتی شما را به خطر بیاندازند. ماسکی که در طول روز از آن استفاده می کنید علاوه بر اینکه باید مانع از ورود ذرات مضر به بدن شما شود، در عین حال تنفس شما را مختل نکند و به شما احساس راحتی بدهد. انواع ماسک N99 نانوپاک که جهت مصارف عمومی طراحی شده اند عبارتند از:

  • ماسک N99 بدون سوپاپ نانو الیاف بزرگسال
  • ماسک سه بعدی نانو الیاف بدون سوپاپ N99 (فیش تایپ)
  • ماسک نانو الیاف عمومی سوپاپ دار N99
  • ماسک تنفسی سوپاپ دار N99 نانو الیاف
  • ماسک تنفسی کودک N99 نانو الیاف

ویژگی های بازر این ماسک ها طراحی ارگونومی و ویژه، سبکی و راحتی برای استفاده طولانی مدت می باشد.

2.ماسک های مصارف صنعتی N99

در محیط‌ های صنعتی، افراد در تماس مستقیم با گازها و بخارات قرار دارند که اغلب زمینه‌ ساز بیماری‌ هایی مثل سرطان، ناراحتی ریه و حتی مرگ هستند.به همین دلیل استفاده از ماسک تنفسی مخصوص محیط صنعتی لازم و ضروری می باشد. از جمله ماسک های صنعتی نانوپاک می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • ماسک نانو الیاف سوپاپ دار N99
  • ماسک نانو الیاف سوپاپ‌دار FFP3
  • ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3
  • ماسک کربن اکتیو کاسه‌ای FFP3

ویژگی های بارز این ماسک ها می تواند، داشتن سوپاپ پیچشی و قابل باز شدن و مناسب برای صنایع با آلاینده های گازی و بخارات شیمیایی باشد.

نتیجه گیری

ماسک را بر اساس شرایط محیطی که در آن قرار می گیرید، انتخاب کنید. در هنگام خرید ماسک، حتما به رتبه بندی استاندارد آن توجه کنید و آن را از شرکت ها یا مراکز معتبر که دارای مجوز سازمان غذا و دارو هستند، خریداری کنید.

منابع:

ماسک های صورت فیلتر کننده ذرات، مورد تایید NIOSH

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *