نانوبلاگ

بهترین ماسک جراحی در زمان همه گیری کرونا !

اگر شما هم از انجام عمل جراحی در زمان همه گیری ویروس کرونا نگران هستید و به این فکر می کنید که برای انجام این کار، بهتر است از چه ماسک تنفسی استفاده کنید، باید بدانید که شما تنها نیستید و این موضوع تقریبا نگرانی تمام افرادی است که در این دوره مجبور به انجام جراحی هستند. در این مقاله سعی داریم تا با مقایسه انواع ماسک های تنفسی، پاسخی مناسب برای این سوال پیدا کنیم.

با توجه به بحران همه گیری کرونا در اغلب کشورها، جراحان صرفا جراحی هایی را انجام می دهند که اورژانسی و فوری باشند. در حال حاضر انتخاب زمان جراحی توسط بیماران صورت نگرفته و تا زمان برطرف شدن بحران فعلی، در اکثر کشورهای آسیب دیده از این بیماری، فقط جراحی های اورژانسی یا فوری صورت می پذیرد.

به تازگی، کالج سلطنتی پزشکان انگلستان و انجمن های مختلف جراحان توصیه کرده اند که در حین عمل جراحی، علاوه بر استفاده از محافظ های صورت، تمامی بیماران از ماسک های تنفسی FFP3 نیز استفاده کنند. این موضوع توسط انجمن متخصصین آمریکا نیز تایید شده است. با وجود اینکه هنوز هم اطلاعات کافی در خصوص انتقال ویروس SARS-CoV-2 وجود ندارد، بررسی دلایلی که این ماسک برای استفاده توسط بیماران پیشنهاد شده، جالب توجه است.

 

ماسک های جراحی یکبار مصرف استاندارد سالهاست که در اتاق های جراحی استفاده می شوند. به نظر می آید که عملکرد این ماسک های تنفسی دو طرفه است، اما در درجه اول برای جلوگیری از انتقال آلودگی از جراح به زخم بیمار استفاده می شوند. جالب است که بدانید، شواهد کافی برای کاهش انتقال عفونت بسیار کم بوده و در حال حاضر، از این ماسک ها بیشتر برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از بیمار به جراح استفاده می شود.

داده های فعلی نشان می دهند که انتقال از یک فرد به فرد دیگر، بیشتر در زمان تماس نزدیک با فرد آلوده به ویروس کرونا اتفاق می افتد. به خاطر داشته باشید که مطالعات اخیر نشان داده اند که تمامی افراد مبتلا، علائم معمولی مانند تب یا علائم تنفسی را نشان نمی دهند و گاهی پیش می آید که پس از گذشت چند روز از شروع ابتلا، این علائم در آنها ظاهر می شود. در خصوص انتقال ویروس کرونا از فرد ناقل به سایرین، این تصور وجود دارد که عفونت در درجه اول از طریق قطرات تنفسی هنگام صحبت، سرفه یا عطسه، از فرد مبتلا به سایرین انتقال پیدا میکند. این قطرات با انتقال به دهان، بینی یا چشم افرادی که در مجاورت بیمار قرار دارند می توانند باعث انتقال ویروس به آنان شوند. تصور می شود که احتمال انتقال ویروس در مسافت های طولانی بعید است، با این حال، سهم ذرات کوچک در انتقال بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

زمانیکه از آئروسل در رابطه با کرونا صحبت می کنیم، منظور تعلیق قطرات مایع ریز در هوا است. اگرچه که در سرفه و عطسه اتفاق می افتد، اما می تواند در حین صحبت کردن و تنفس طبیعی نیز ایجاد شود.

در خصوص تشکیل قطرات آئروسل این تصور وجود دارد که عمدتا در ریه ها در زمان استنشاق، در برونشیت ها پس از بازدم ایجاد می شوند. همچنین، در زمان صحبت کردن یا هنگام سرفه و عطسه داخل نای ایجاد می شوند.

اندازه ذرات ناشی از سرفه بر میزان اثرگذاری آنها موثر است. دستورالعملهای کنونی کنترل عفونت بین “جداسازی قطرات” که سبب ایجاد بیماری از طریق قطرات بزرگ و “جداسازی هوایی” که از طریق آئروسل های کوچک بیماری را شیوع می دهند، تمایز قائل شده است.

قطرات بزرگ (بزرگتر از 50 میکرومتر) در درجه اول تحت تأثیر گرانش قرار می گیرند، آنها یک مسیر بالستیک را دنبال کرده و روی سطوح تأثیر می گذارند، یا روی سطوح در فاصله یک متری از منبع می افتند. قطرات متوسط (با اندازه 10 تا 50 میکرومتر) می توانند توسط جریان هوا ناشی از سرفه تا 2 متر یا حتی بیشتر پرتاب شوند و سپس روی سطح بیافتند.

قطرات کوچک تشکیل دهنده یک آئروسل (کمتر از 10 میکرومتر) می توانند برای مدت طولانی در هوا بمانند و توسط جریان هوا پخش شوند. در واقع ، آلودگی طولانی مدت محیطی توسط ویروس کرونا است که بیشتر مایه نگرانی بوده و در یک مطالعه آزمایشگاهی که اخیرا انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا زنده در آئروسل ها، تا 3 ساعت پس از تشکیل آئروسل قابل تشخصی می باشند.

 

یک ماسک جراحی ضد آب می تواند از کسی که ماسک زده است در برابر مایعات بیولوژیکی محافظت کند و در واقع می تواند ویروس ها را فیلتر کند، اما طوری طراحی نشده است که مهر و موم محکمی در اطراف دهان و بینی ایجاد کند.

یک ماسک تنفسی فیلتردار یک وسیله محافظ شخصی بوده که به منظور جلوگیری از استنشاق ذرات معلق که خطری برای سلامتی فرد محسوب می شوند، طراحی شده است. به طور میانگین، فاکتورهای حفاظتی دستگاه های تنفس FFP بین 12 تا 16 برابر بیشتر از ماسک های جراحی است. محکم بودن ماسک های تنفسی روی صورت مهمترین عامل در اثربخشی آنها است، در نتیجه انجام آزمایش سیستماتیک “تناسب” حیاتی است. در اروپا، دستگاه های تنفس باید دارای استاندارد اروپایی EN 149: 2001 باشند. این استاندارد دارای 3 کلاس دستگاه تنفس ذرات است. ماسک های FFP1 توانایی فیلتر کردن آئروسل ها برای ذرات 0.3 میکرومتر با قدرت 80% دارند و از آنها عمدتا به عنوان ماسک گرد و غبار محیطی یاد می شود. ماسک FFP2 حداقل 94 درصد فیلتراسیون دارند و ماسک FFP3 پرقدرت ترین فیلتر با حداقل درصد فیلتراسیون به میزان 99% هستند و توانایی محافظت در برابر ذرات بسیار ریز مانند آزبست ها را نیز دارند.

خرید انواع ماسک‌های مصارف عمومی

در آمریکا، ماسک های فیلتردار باید دارای استانداردهای NIOSH (موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی) باشند. مطابق این استاندارد، ماسک های تنفسی مختلفی از جمله N ، R و P وجود دارد که به چربی مقاوم بوده و به ویروس کرونا ارتباطی ندارد. عددی که پس از این حروف نوشته می شود، نشان دهنده درصد فیلتراسیون ذرات معلق است. ماسک های N95 و FFP2 تقریباً عملکرد یکسانی دارند و برای کسانی که مبتلا به بیماری کرونا هستند، توصیه می شود که حتما از یکی از این دو ماسک استفاده کنند.

 

در کنار استفاده از ماسک های تنفسی، اتاق های جراحی معمولاً به سیستم های تهویه هوا مجهز هستند که با سرعت بالا، 20 بار در ساعت هوا را از طریق فیلترهای هوای ذرات با کارایی بالا (HEPA)، را جابجا کرده تا ذرات با قطر نانو حذف شوند. توصیه می شود که در حین انجام عمل های جراحی که ممکن است بیمار مبتلا ویروس کرونا باشد، سیستم تهویه تمام مدت روشن بماند. رقیق شدن سریع آئروسل ها با استفاده از سیستم تهویه اتاق عمل، از کارکنان اتاق عمل در برابر آلوده شدن با ویروس کرونا محافظت می کند. همچنین، با وجود سیستم تهویه هوا احتمال انتقال آلودگی به فضاهای مجاور اتاق عمل نیز کاهش پیدا کرده و خطری محسوب نمی شود. همچنین، استفاده از اتاق جراحی با فشار منفی می تواند این خطر را تا حد زیادی کاهش دهد.

جراحی

حالا آیا واقعا ما در زمان جراحی در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستیم؟ با توجه به تمامی مواردی که در اینجا به آن اشاره کردیم، احتمال این موضوع خیلی بعید است، به خصوص اگر که از ماسک های تنفسی مانند ماسک FFP3 و N95 استفاده کنیم. همچنین، به پیشنهاد انجمن جراحان، بهتر است که جراحی در اتاق های جراحی مجهزبه سیستم های تهویه مناسب صورت گیرد و در صورت لزوم از ماسک های تنفسی نیز استفاده کنید. علاوه بر اینها، این انجمن پیشنهاد کرده است که در طول پاندمیک کرونا، جراحان با تجربه جراحی کنند تا عمل در کمترین زمان انجام شود. ضمن اینکه بایستی از ورود کارکنان غیرضروری به اتاق جراحی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *