نانوبلاگ

5 نوع حساسیت پوستی به ماسک – عوارض پوستی ناشی از زدن ماسک که نمی دانستید

حساسیت پوستی به ماسک

حساسیت های پوستی استفاده از ماسک

استفاده از ماسک برای کمک به محافظت در برابر COVID-19 کار درستی برای خود و اطرافیانتان است. اما گاهی اوقات استفاده طولانی مدت باعث بروز حساسیت پوستی به ماسک می شود. این حساسیت یا اگزما خود را با علائم مختلفی نشان می دهد که ممکن است درمان آن روز ها یا هفته ها طول بکشد. البته راه های مختلفی برای درمان هرچه سریع تر این آسیب های پوستی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

قبل از هر چیز باید به شما بگوییم که اگر به سلامتی خود و اطرافیانتان اهمیت می دهید، حتما ماسک تنفسی خود را از جای معتبر تهیه کنید. فراموش نکنید ماسک هایی که از دست فروش ها تهیه می کنید، اغلب هیچ گونه تاییده بهداشتی ندارند و مشخص نیست در چه شرایطی تولید، بسته بندی و نگهداری می شوند تا به دست شما برسد. لذا این ماسک ها نه تنها از شما محافظت نمی کنند بلکه ممکن است خود عامل بیماری و حساسیت پوستی به ماسک باشند.

جهت خرید ماسک سه بعدی به صفحه ماسک سه بعدی نانو الیاف بدون سوپاپ N99 سایز M/L مراجعه کنید.

انواع حساسیت پوستی به ماسک

بر اساس گزارشی که در مجله آکادمی پوست آمریکا به آن اشاره شده است، بیش از یک سوم کارکنان مراقبت های بهداشتی که در تماس مستقیم با بیماران کرونایی هستند، پس از استفاده روزانه از ماسک N95 برای چندین ماه، واکنش های نامطلوب و حساسیت پوستی به ماسک داشته اند. بیشترین عوامل حساسیت شامل آکنه، خارش صورت و کهیر گزارش شده است.

حال به بررسی مشکلات تجربه شده توسط افرادی که اغلب از ماسک استفاده می کنند و اقداماتی که باید در مورد بهبود آن ها انجام شود، می پردازیم.

1-جوش قرمز

اگر در محل تماس ماسک با صورت شما، جوش قرمز دارید، به خاطر داشته باشید که تقریباً تمام واکنش ها به ماسک، واکنش آلرژیک به مواد ماسک نیستند. پدید آمدن جوش می تواند تحریک ناشی از اصطکاک ماسک با صورت و در نتیجه حساسیت پوستی به ماسک باشد. پیشنهاد می کنیم با شستن بیش از حد، تحریک را تشدید نکنید. برای شستشو از آب و پارچه یا از یک پاک کننده پوست بسیار ملایم استفاده کنید.

اگر از ماسک پارچه ای استفاده می کنید، آن را به طور مرتب بشویید. مطمئن شوید که ماسکتان را به خوبی آبکشی کرده باشید تا تمام صابون یا مواد شوینده خارج شود. برخی از محصولات پوستی، مانند محصولات ضد پیری، دارو های بیماری پوستی یا عطر، می توانند هنگام استفاده از ماسک سبب تشدید حساسیت شوند.

2-آکنه یا ماسکنه

آکنه اصطکاکی (ماسکنه) می تواند در اثر تماس با ماسک یا رطوبت ایجاد شود. تغییر نوع ماسک ممکن است به جابجایی نقطه تماس یا کاهش رطوبت کمک کند. شستشو یا استفاده از پماد و بنزوئیل پراکسید نیز ممکن است کمک کننده باشد.

بلافاصله پس از برداشتن ماسک، ناحیه آسیب دیده را با یک دستمال پاک کننده ملایم پاک کنید و اگر پوست شما خشک است، دوباره از مرطوب کننده استفاده کنید. دقت کنید که در صورت شدید بودن حساسیت حتما نیاز به نسخه پزشک هست. اگر قبلاً نسخه ای برای آکنه دارید که از آن استفاده می کنید ولی هنوز بهبودی کامل حاصل نشده است، ممکن است تغییر در نسخه و رژیم پوستی شما ضروری باشد. برخی از محصولات ممکن است در زمان استفاده از ماسک کاملاً تحریک کننده باشند.

3-درد یا کهیر پشت گوش

در صورت حساسیت گوش ها می توانید از ماسک دارای کش های پشت سر استفاده کنید. یا می توانید از گیره ای استفاده کنید که بندهای ماسک را به جای پشت گوش، پشت سر به هم وصل می کند.

همچنین می توانید از ماسک با کش پشت گوش شل‌تر استفاده کنید – اما ماسک همچنان باید در اطراف لبه‌های بینی، گونه ها و چانه محکم باشد. به عبارتی استفاده از کش شل تر نباید در هدف اصلی ماسک که محافظت تنفسی از شماست، تداخلی ایجاد کند.

4-آکنه روزاسه (Rosacea)

گرمای داخل ماسک می تواند باعث گشاد شدن مویرگ های پوست شود که ممکن است روزاسه را بدتر کند. استفاده طولانی مدت از ماسک تنفسی نیز می تواند باعث آکنه تنفسی (به نام ماسکنه) و روزاسه شود. در صورت امکان از ماسک های خنک تر استفاده کنید و مصرف مواردی مانند مایعات داغ، الکل و غذا های تند که پوست را در معرض حرارت قرار می دهد، را کاهش دهید. در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

5-اگزما

اگزما هم نوعی حساسیت پوستی به ماسک است. اگزمای صورت به خصوص در کودکان خردسال بسیار شایع است. علائم اغلب ناراحت کننده، دردناک و خارش دار هستند. اگزما می تواند در هر جایی از صورت رخ دهد، اما اغلب در چانه و گونه ها دیده می شود. برخی از بزرگسالان نیز دچار اگزما در اطراف لب می شوند.

چگونه ماسک های تنفسی می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن اگزما شوند؟

ماسک های تنفسی که خیلی سفت هستند یا از پارچه های بی کیفیت و زبر ساخته شده اند، می توانند باعث تحریک و حساسیت پوستی به ماسک شوند. از طرفی برخی از ماسک ها ممکن است رطوبت موجود در بازدم شما را جذب کرده و پوست شما را خشک کنند.

در صورتی که ماسک مورد استفاده شما از استاندارد های لازم برخوردار نباشد، هنگام بازدم به داخل ماسک تنفسی، جریان هوای بازدم خود را دوباره به مجاری تنفسی خود هدایت می کنید. این کار باعث می شود هوای تازه کمتری به شما برسد و در نهایت باعث خشکی، قرمزی و خارش پوست می گردد.

علاوه بر این، ما در شرایط استرس زا به دلیل بیماری همه گیر زندگی می کنیم. استرس یک محرک شناخته شده اگزما است. اگر احساس اضطراب یا استرس می کنید، برخی از فعالیت های مقابله با استرس را به کار گیرید. با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

علائم اگزمای صورت

  • پوست قرمز یا لکه دار
  • پوست خشن، ناهموار یا پوسته پوسته
  • خارش
  • پوست خشک با پوسته پوسته شدن
  • احساس سوزش
  • زخم های پوسته پوسته باز

راه های پیشگیری از اگزما یا حساسیت پوستی به ماسک

استفاده از مرطوب کننده به جای لوازم آرایشی

صورت خود را با آب ملایم بشویید، پوست خود را خشک کنید و سپس قبل و بعد از گذاشتن ماسک، کرم مرطوب کننده بزنید. مرطوب کننده ها یک لایه محافظ اضافه می کنند که می تواند خشکی ناشی از استفاده از ماسک تنفسی را کاهش دهد. از یک مرطوب کننده ملایم و بدون عطر که مناسب پوست شما است استفاده کنید.

در مناطقی که با ماسک پوشانده شده است از لوازم آرایشی استفاده نکنید. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) آرایش روی پوست پوشیده شده توسط ماسک می تواند منافذ شما را مسدود کند و باعث تورم پوست شود.

استفاده از ماسک پنبه ای

از یک ماسک پارچه ای ساخته شده از دو لایه پارچه استفاده کنید. CDC استفاده از ماسک پنبه ای یا ماسکی که از پنبه به عنوان لایه داخلی استفاده شده است، توصیه می کند. ماسک باید به راحتی قابل شستشو و تنفس باشد. پارچه های مصنوعی مانند نایلون، پلی استر یا ابریشم مصنوعی بیشتر احتمال دارد پوست شما را تحریک کنند.

انتخاب ماسک مناسب

ماسکی را انتخاب کنید که نه آنقدر سفت باشد که به پوست شما فشار بیاورد نه آنقدر شل باشد که به اطراف حرکت کند و به پوست شما مالیده شود. ماسک های مختلف را امتحان کنید تا بهترین ماسک را پیدا کنید.

غیر از شرایط اضطراری از ماسک های تنفسی مانند N95 خودداری کنید

ماسک های N95 از الیاف پلاستیکی مصنوعی، معمولاً پلی پروپیلن (PP) ساخته می شوند. قالب این ماسک ها به گونه ای طراحی شده که محکم روی صورت قرار بگیرند. بر اساس گزارش AAD، بیش از یک سوم کارکنان مراقبت های بهداشتی پس از استفاده روزانه از ماسک N95 به مدت چند ماه، خارش، کهیر یا آکنه صورت را گزارش کردند.

ماسک پارچه ای خود را مرتب بشویید

CDC توصیه می کند بعد از هر بار پوشیدن آن را بشویید. شستن آن عرق، چربی، سلول های مرده پوست و میکروب ها را از بین می برد. می توانید آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید یا با دست بشویید. ماسک خود را باید با آب داغ بشویید و بهتر است از یک شوینده لباسشویی بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید. قبل از استفاده مجدد از ماسک خود مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است. تعدادی از شرکت های تولید کننده ماسک تنفسی به نیاز ماسک های قابل شستشو و ایمن برای پوست با استفاده از پارچه های نرم پاسخ می دهند.

در صورت امکان کمتر از ماسک استفاده کنید

ماسک خود را در فضای باز یا مکانی که بتوانید 6 فوت از دیگران فاصله داشته باشید، بردارید. کارکنان مراقبت های بهداشتی دریافته اند که 15 دقیقه استراحت پس از هر چهار ساعت استفاده از ماسک به پوست صورت آن ها کمک می کند.

درمان حساسیت پوستی به ماسک

مرطوب کننده ها اولین عامل درمان برای تمام اگزما ها هستند. پزشکان توصیه می کنند که از مرطوب کننده دو بار در روز از جمله بعد از حمام یا دوش گرفتن استفاده کنید. هنگامی که مجبور به استفاده زیاد از ماسک شدید، از مرطوب کننده نیز به دفعات بیشتر استفاده کنید.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند که از مرطوب کننده هایی با یکی از مواد زیر استفاده کنید:

  • سرامیدها (Ceramides)
  • اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid)
  • دایمتیکون (Dimethicone)

وقتی مرطوب‌کننده ها بی اثر باشند، پزشکان به دارو های کورتیکواستروئید موضعی، مهار کننده های موضعی کلسینئورین و دارو های مهار کننده موضعی PDE4 روی می آورند. مها رکننده های موضعی کلسینورین معمولاً برای درمان اگزمای صورت تجویز می شوند. اگر سوزش یا تورم شدید اگزمای صورت را تجربه کردید، یک قرار ملاقات با پزشک یا یک متخصص مانند متخصص آلرژی یا متخصص پوست تعیین کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله ماسک نانو چیست و چه تفاوتی با سایر ماسک ها دارد؟ را هم مطالعه کنید.

توصیه بیشتر

برخی از مشکلات، ناشی از نوع ماسکی است که استفاده می کنید. برای مثال، ماسک های N95 به دلیل اینکه کاملاً محکم به صورت می چسبند، بیشترین آسیب های پوستی را ایجاد می کنند. بنابراین بهتر است از این ماسک ها در در زمان های کوتاه استفاده شود. قبل از استفاده از ماسک N95 بهتر است از هیچ وسیله ای که مانع تماس ماسک با پوست می شود، استفاده نکنید؛ زیرا می تواند با مهر و موم تداخل داشته باشد.

با ماسک های تنفسی، پزشکی یا پارچه ای، با استفاده از پودر یا پماد مناسب در محلی که ماسک با پوست تماس دارد، تحریک پوست را کاهش دهید. اگر پوست خشکی دارید، بلافاصله پس از برداشتن ماسک از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، استفاده از یک مرطوب کننده پس از برداشتن ماسک ها می تواند مفید باشد.

حساسیت پوستی به ماسک

تحقیقات انجام شده در زمینه حساسیت پوستی به ماسک

این مطالعه با هدف تخمین تعداد افرادی که دچار درماتیت مرتبط با ماسک شده اند، انجام شد. از دسامبر 2020 تا مارس 2021، یک نظرسنجی آنلاین از طریق بیمارستان دانشگاه Chung-Ang کره جنوبی در رابطه با واکنش های نامطلوب پوستی به دلیل استفاده از ماسک تنفسی انجام شد. در مجموع 303 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند.

میزان کلی ضایعات پوستی ناشی از ماسک تنفسی 59.4 درصد بود. آکنه (فولیکولیت) شایع ترین و پس از آن راش ها و پوسته پوسته شدن بود. در بیماران با سابقه بیماری مشابه، میزان ضایعات پوستی ناشی از استفاده از ماسک 71.31 درصد بود. به ترتیب، آکنه ولگاریس و پس از آن کهیر، درماتیت تماسی، درماتیت آتوپیک و روزاسه شایع ترین حساسیت پوستی به ماسک گزارش شد.

تمرکز این مطالعه بر روی حساسیت پوستی به ماسک و عوامل مرتبط با آن بود. اگرچه این تحقیقات هیچ تفاوتی مربوط به جنسیت را در بروز ضایعات پوستی در نظر نگرفته بود، اما خانوم ها میزان حساسیت پوستی بیشتری نسبت به آقایان در استفاده از ماسک را گزارش کردند.

محققان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که ماسک های تنفسی که برای مدت طولانی تر استفاده می شوند، نسبت به مواردی که برای مدت کوتاه تر استفاده می‌شوند، میزان بیشتری از حساسیت پوستی به ماسک ایجاد می کنند. تاکید آن ها بر این بود که استفاده طولانی مدت از ماسک تنفسی، با علائم نامطلوب پوستی مرتبط است.

در مطالعه بعدی، Bothra و همکارانش گزارشی در رابطه با بیمارانی که سابقه درماتوز دارند، ارائه دادند. این بیماران در حین استفاده از ماسک با تشدید درماتوز مواجه شدند. گزارش آن ها مبنی بر این بود که پاتوبیولوژی دقیق حساسیت پوستی به ماسک نسبتا ناشناخته باقی مانده است. با این حال، سایش مکرر، به دام افتادن عرق و رطوبت و افزایش دما ممکن است از عوامل ایجاد کننده حساسیت باشد.

نتیجه گیری

استفاده از ماسک تنفسی به یک امر عادی تبدیل شده است. با این حال، برای افرادی که از حساسیت پوستی به ماسک رنج می برند، می تواند بسیار آزار دهنده و منبعی برای اضطراب باشد. باید توجه داشت که حساسیت پوستی به ماسک، تنها محدود به بیماری های شغلی نیست و برای همه افراد نیز رخ می دهد. بنابراین تشخیص نوع حساسیت، اقدام به درمان و انجام مراقبت های قبل و بعد استفاده از ماسک امری ضروری می باشد.

منابع:

برای مشکلات پوستی ناشی از ماسک تنفسی چه باید کرد؟

ماسک تنفسی و اگزمای صورت: کارهایی که می توانید انجام دهید

واکنش های نامطلوب پوستی به دلیل استفاده از ماسک تنفسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *