نانوبلاگ

سویه جدید کرونا و معرفی 5 ماسک مناسب

سویه جدید کرونا

طبق تحقیقات انجام شده اکثر ماسک هایی که دهان را می پوشانند، پوشش دهنده بینی و دهان (MNC) نامیده می شوند. این ماسک ها در برابر عفونت های تنفسی و هوا به ویژه سویه جدید کرونا محافظت نمی کنند. فقط ماسک های تنفسی استاندارد تایید شده به عنوان ماسک های محافظ می توانند عمل کنند. در ادامه به بررسی ماسک ها بر اساس نوع عملکرد آن ها به ویژه در سویه جدید کرونا خواهیم پرداخت.

برای خرید ماسک به صفحه ماسک سه بعدی نانو الیاف بدون سوپاپ N99 سایز M/L مراجعه کنید.

سویه جدید کرونا

ماسک های محافظت کننده از عفونت

ماسک های تنفسی

ماسک های تنفسی (RM) ابزار های محافظتی هستند که بخشی از صورت را می پوشانند. این ماسک ها هم برای حفاظت از شخصی که آن ها را می پوشد و هم از محیط اطراف در برابر آلاینده های تنفسی (سموم تنفسی یا ارگانیسم های بیماری زای باکتریایی یا ویروسی) طراحی شده اند. ماسک های مختلف را می توان به عنوان ماسک های کامل یا تمام صورت (طبق استاندارد EN 136) و ماسک های نیم صورت و ربع صورت (EN 140) طبقه بندی کرد.

در حالی که یک ماسک کامل، تمام صورت را می پوشاند، یک ماسک نیم صورت از زیر چانه تا بالای بینی، ماسک ربع صورت از بالای بینی تا بالای چانه قرار می گیرد. مقاومت تنفسی متناسب با کیفیت و مواد به کار برده شده در ماسک متفاوت است.

ماسک های FFP

ماسک های FFP (ماسک های فیلتر کننده صورت) به عنوان ماسک های نیم صورت طبقه بندی می شوند. استفاده از آن ها برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا از طریق مجاری تنفسی ضروری است و نقش محافظت از کاربر و افراد اطراف را دارند. این ماسک ها با ماسک های پزشکی و ماسک های پارچه ای که برای استفاده روزمره استفاده می شوند، متفاوت هستند. ماسک های پارچه ای و پزشکی گشاد هستند و با توجه به اینکه هوا از کناره های آنها نشتی پیدا می کند، محافظت کامل در برابر آلودگی به ویژه سویه جدید کرونا ارائه نمی دهند.

ماسک های سوپاپدار و بدون سوپاپ

همچنین ماسک های FFP به صورت سوپاپدار یا بدون سوپاپ تولید و عرضه می شوند. ماسک های FFP سوپاپدار جریان هوا را از داخل به خارج ماسک هدایت می کنند. ماسک های FFP1 ماسک های گرد و غبار هستند و عمدتاً برای این منظور استفاده می شوند. آن ها از ویروس ها و سویه جدید کرونا جلوگیری نمی کنند. ماسک های FFP1 برای محیط های کاری که فقط گرد و غبار غیر سمی در آن یافت می شود مناسب است. ماسک های FFP2 برای محیط های کاری که در آن عوامل بیماری زا و جهش زا در ترکیب هوا وجود دارد مناسب است.

ماسک های معمولی

ماسک های معمولی برای استفاده روزمره هیچ محافظتی برای کاربر در برابر آلودگی ها بخصوص سویه جدید کرونا ایجاد نمی کنند. با این حال، می توان تصور کرد که کاهش خطر کمی برای انتقال قطرات وجود دارد، به خصوص در هنگام بازدم، که منجر به کاهش انتشار بالقوه ویروسی می شود. این ماسک ها نباید در سیستم مراقبت های بهداشتی استفاده شوند، اما معمولاً برای پیاده روی، خرید یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای عموم مردم توصیه می شوند.

ماسک های پزشکی

تولید صنعتی ماسک های پزشکی از قوانین سختگیرانه ای پیروی می کند تا در برابر عفونت و سویه جدید کرونا محافظت کند. قابلیت فیلتر مانند ماسک های استفاده روزمره است و برای محافظت از بیماران در نظر گرفته شده است. این ماسک ها برای استفاده پرسنل پزشکی تایید شده اند و فقط محافظت از بیمار را در برابر ذرات معلق در هوا تضمین می کنند.

ماسک های FFP2 و N95

ماسک های FFP2 مجموعه ای از هنجار های محافظتی سخت گیرانه تر را برآورده می کنند. این ماسک ها از کاربر در برابر ذرات و قطرات در هنگام استنشاق تا 95 درصد محافظت می کنند. ماسک های FFP2 بدون سوپاپ از محیط اطراف در برابر فردی که دارای سویه جدید کرونا می باشد محافظت می کنند. در مقابل، ماسک های سوپاپدار اجازه می دهند هوای بازدم بدون فیلتر خارج شود و محیط اطراف را آلوده کند.

ماسک های FFP3

ماسک های FFP3 حتی موثرتر از FFP2 از کاربر محافظت می کنند، زیرا بیش از 99٪ قطرات و ذرات هنگام استنشاق فیلتر می شوند. ماسک های FFP3 همچنین در صورت عدم وجود سوپاپ از محیط زیست محافظت می کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیان می‌کند که اثر محافظتی اعلام شده برای این ماسک ها می تواند با استفاده نامناسب از آن ها مانند پوشیدن یا پاک کردن یا نگهداری نامناسب، استفاده طولانی یا مکرر از ماسک های یکبار مصرف، به شدت کاهش یابد.

سویه جدید کرونا

همچنین بخوانید: استرس حرارتی و 6 نوع مختلف آن که باید بدانید

جمع بندی دلایل برای ماسک زدن

  • استفاده از ماسک تنفسی در مناطقی که فاصله کافی امکان پذیر نیست، مانند حمل و نقل عمومی، به احتمال زیاد باعث کاهش انتشار قطرات آلوده به ویروس و در نتیجه خطر انتقال سویه جدید کرونا می شود.
  • این غیر قابل انکار است که بیماران مبتلا به سویه جدید کرونا می توانند از چند روز قبل، از بروز علائم بالینی یا در طول دوره درمان، بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند. با این حال، هیچ داده قابل اعتمادی در مورد میزان ذرات ویروسی که می تواند توسط یک فرد بدون علامت منتشر شود، در صورت رعایت حداقل فاصله ایمن وجود ندارد.

استدلال های اصلی علیه ماسک زدن

  • اگر عرضه محدودی از ماسک های محافظ وجود دارد، باید برای کارکنان مراقبت های بهداشتی در بیمارستان ها و مراکز مراقبتی رزرو شود. این مورد برای ماسک های پزشکی و برای ماسک های FFP2 و FFP3 صدق می کند.
  • ماسک ها احساس امنیت کاذبی می دهند. با اینکه نقش اصلی ماسک تنفسی حفاظت از افراد است ولی برای ایمن بودن در مقابل بیماری بایستی تمام اصول بهداشتی رعایت شود.
  • استفاده صحیح از ماسک ضروری است. هیچ نشتی در ماسک نباید وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت عملکرد موثر آن از بین می رود. تمیز کردن ماسک نیز باید به درستی انجام شود. قسمت بیرونی ماسک را نباید لمس کرد.
  • فقدان ارتباط غیرکلامی هنگام استفاده از ماسک ممکن است باعث شود افراد احساس ناامنی، ناامیدی یا حتی از نظر روانی آشفته کنند. این مورد به ویژه برای افرادی که از بیماری روانی یا اختلال شنوایی رنج می برند می تواند صادق باشد.
  • تنفس ماسک را مرطوب می کند. اگر رطوبت بیش از حد وجود داشته باشد، حفرات ماسک ها بسته می شوند. بنابراین، هوا از کناره های ماسک و بدون فیلتر شدن دم و بازدم می شود و اثر محافظتی را هم برای کاربر و هم برای محیط از دست می دهد.
  • اگر ماسک ها به طور مرتب تعویض نشوند، عوامل بیماری زا می توانند در ماسک تجمع کنند. در صورت استفاده نادرست، خطر انتشار پاتوژن، از جمله سویه جدید کرونا ممکن است به شدت افزایش یابد.

نتیجه گیری

اپیدمیولوژیست ها در حال حاضر تاکید می کنند که پوشیدن ماسک تنفسی تاثیر بسزایی در کاهش عفونت های هوا و سویه جدید کرونا دارد. دولت و سیاستمداران از این توصیه ها پیروی کرده و در برخی موارد عموم مردم را موظف به پوشیدن ماسک های تنفسی در مکان های عمومی کرده اند. به طور کلی، به نظر می رسد که برخی از سناریو های مرتبط بالینی وجود دارد که در آن استفاده از ماسک های تنفسی را ضروری می کند.

منبع:

ماسک تنفسی: مزایا و خطرات در طول بحران COVID-19

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *