نانوبلاگ

همه چیز درباره سردرد ناشی از ماسک تنفسی

سردرد ناشی از ماسک تنفسی

ممکن است شنیده باشید که افرادی پس از استفاده طولانی مدت از ماسک دچار سردرد ناشی از ماسک تنفسی می شوند یا نگران این هستید که استفاده از ماسک تنفسی باعث بدتر شدن میگرن شان می شود. حتی اگر فکر کردن به آن ترسناک می باشد، اما حقیقت این است که همه گیری COVID-19 برای مدت طولانی است که وجود دارد. این بدان معناست که شما مجبور خواهید بود با ماسک خود دوستان خوبی شوید، حتی اگر واکسینه شده باشید.

برای خرید ماسک تنفسی به صفحه ماسک n99 بدون سوپاپ نانو الیاف بزرگسال مراجعه کنید.

سردرد ناشی از ماسک تنفسی

پوشیدن ماسک درون و بیرون از خانه فقط یک دستورالعمل رسمی CDC نیست (در برخی مکان ها یک الزام قانونی). همچنین یکی از ساده ترین کار هایی است که می توانید برای ایمن نگه داشتن خود و دیگران در این مدت انجام دهید. البته، باید خاطر نشان کرد که این مورد برای افرادی که از مشکلاتی مانند میگرن رنج می برند دشوار است. در ادامه در مورد اینکه آیا ماسک ها باعث ایجاد سردرد می شوند، به علاوه چند نکته برای پوشیدن ماسک ایمن برای کسانی که میگرن دارند، صحبت خواهیم کرد.

سردرد ناشی از ماسک تنفسی چگونه اتفاق میوفتد؟

اگر استفاده کمی از ماسک دارید، ممکن است متوجه ارتباط ماسک زدن با سردرد نشوید. به هر حال، پوشیدن ماسک آب و هوا، رژیم غذایی، برنامه خواب شما یا بسیاری از دیگر محرک های اصلی سردرد را تغییر نمی دهد. اما استفاده طولانی مدت از ماسک می تواند عادات شما را به گونه ای تغییر دهد که احتمال سردرد و میگرن را افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر به طور معمول هر روز در طول رفت و آمد به محل کار خود قهوه می نوشید، استفاده از ماسک این کار را غیرممکن می کند و احتمال سردرد ناشی از دست دادن کافئین را افزایش می دهد.

برای کسانی که قهوه نمی نوشند، نگرانی بزرگ این است که اگر دهان شما در بیشتر روز بسته باشد، به مصرف آب کمتری نیاز خواهید داشت. این یک واقعیت است که کم آبی بدن می تواند باعث حملات میگرنی شود، اما افراد همچنین عوامل محرک بالقوه مرتبط با پوشیدن ماسک را گزارش می کنند که هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. با توجه به این واقعیت که اکثر مردم تا به حال مجبور نبوده اند هر روز ماسک بزنند، منطقی است که این وضعیت ممکن است محرک های ناشناخته قبلی را آشکار کند. افراد مختلفی به مشکلات تنفسی، گرمای بیش از حد، و فشار اطراف گوش به عنوان محرک های احتمالی اشاره کرده اند.

سردرد ناشی از ماسک تنفسی

همچنین بخوانید: استرس حرارتی و 6 نوع مختلف آن که باید بدانید

آیا مدرکی برای سردرد ناشی از ماسک تنفسی وجود دارد؟

جای تعجب نیست که هنوز تحقیقات زیادی در مورد سردرد ناشی از ماسک تنفسی انجام نشده است. اما مطالعات کمی در مورد سردرد های معمولی انجام شده است و تمرکز آن بر روی افرادی بوده است که از مدت ها قبل از COVID-19 مجبور به استفاده از ماسک برای کار بوده اند؛ مانند پرسنل مراقبت های بهداشتی.

یک مطالعه در سال 2006 روی 212 کارمند بهداشتی که باید از ماسک صورت N95 درجه پزشکی استفاده کنند، نشان داد که 37٪ گفتند که این ماسک باعث سردرد آن ها می شود و 32٪ از این افراد بیش از شش بار در ماه سردرد داشتند. در یک مطالعه جدیدتر در بیمارستان دانشگاه ملی سنگاپور، 81 درصد از پرسنل پزشکی که روزانه 6 ساعت از ماسک N95 استفاده می کردند دچار سردرد شدند. 23 درصد از شرکت کنندگان گفتند سردرد آن ها شامل علائم میگرن مانند تهوع و فتوفوبیا است.

در ژانویه 2022، اولین مطالعه در مورد سردرد ناشی از ماسک تنفسی (و استفاده از مواد ضدعفونی کننده) بر مبتلایان به میگرن در طول COVID-19 در مجله علوم اعصاب بالینی منتشر شد. در این مطالعه 310 بیمار در ترکیه با درجات مختلف شدت میگرن مورد بررسی قرار گرفتند و دریافتند که 57.1 درصد از آن ها بدتر شدن وضعیت خود را در طول بیماری همه گیر تجربه کرده بودند.

جالب است که 11.9٪ از شرکت کنندگان در واقع پس از شروع کووید-19 بهبود یافته اند، احتمالاً به این دلیل که بیشتر در خانه ماندن به معنای قرار گرفتن در معرض عوامل محرک کمتر است. به طور کلی، این مطالعه نشان داد که احتمال وخیم شدن میگرن از طریق سردرد ناشی از ماسک تنفسی برای مدت طولانی و استفاده از ماسک هایی که به پوست سر فشار می آورد و یا ماسک های دوتایی، افزایش می یابد.

آیا استفاده روزانه از ماسک بی خطر است؟

در حالی که استفاده از ماسک برای مدت طولانی ممکن است سردرد را تشدید کند، احتمالاً ادعا های دیگری در مورد خطرات استفاده از ماسک شنیده اید که چندان پایه و اساس ندارند. نگران کننده ترین ادعا این است که پوشیدن ماسک باعث ایجاد هایپرکاپنی می شود، وضعیتی که ناشی از وجود دی اکسید کربن بیش از حد در خون است. علائم هایپرکاپنی خفیف شامل سرگیجه، خستگی، سردرد و تنگی نفس است. در موارد شدید، می تواند باعث انقباض عضلانی، غش کردن، تشنج و حتی کما شود.

یکی از نمایندگان CDC به نقل از رویترز، در این زمینه اظهار داشت: سطح CO2 که احتمالاً در ماسک تجمع می یابد، بیشتر برای افرادی که در معرض آن هستند قابل تحمل است. ممکن است سردرد داشته باشید، اما به احتمال زیاد کاربر از علائم مشاهده شده در سطوح بسیار بالاتر CO2 رنج نخواهید برد و بعید است که پوشیدن ماسک باعث هایپرکاپنی شود.

نتیجه گیری

تحقیقات پزشکی موجود، اگرچه به اندازه کافی نیست، اما از ایده سردرد ناشی از ماسک تنفسی حمایت می کند. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که آمار ذکر شده در مطالعات چندین ساعت در روز از ماسک استفاده می کردند، که ممکن است در مورد کسانی که استفاده خیلی کمتری از ماسک در طول روز دارند، صدق نکند.

منبع:

سردردهای مرتبط با استفاده از ماسک تنفسی در طول همه‌گیری COVID-19-آیا ما شاهد یک اپیدمی سردرد هستیم؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *