نانوبلاگ

آیا ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی موثر است؟

ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی

ماسک هايي که براي جلوگيري از انتشار ويروس کوويد-19 استفاده مي شوند، کارايي مضاعف دارند. ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی براي اکثر افرادي که از رينيت آلرژيک يا آلرژي فصلي رنج مي برند مي تواند مناسب باشد. مطالعات نشان مي دهد که استفاده از ماسک پزشکي نيز علائم مرتبط با آلرژي فصلي را کاهش مي دهد.

برای خرید ماسک تنفسی به صفحه ماسک سه بعدی نانو الیاف بدون سوپاپ N99 سایز M/L مراجعه کنید.

ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی

آنچه در مورد ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی بايد بدانيم

استفاده از ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی يا براي تسکين علائم مرتبط با گرده گل ها و گياهان تازگي ندارد. قبل از بيماري COVID-19 نيز افراد مبتلا به آلرژي شديد از ماسک استفاده مي کردند. يک مطالعه جديد منتشر شده در مجله آلرژي و ايمونولوژي باليني نشان داد شرکت کنندگاني که به طور مداوم در طي دو هفته از ماسک پزشکي يا N95 استفاده مي کردند، علائم آلرژي از طريق بيني آن ها بهبود يافت.

اندازه ذرات گرده (يکي از علل شايع آلرژي هاي فصلي) بسته به نوع گرده بين 10 تا 100 ميکرومتر است. يک ماسک پزشکي استاندارد مي تواند ذرات کوچک به اندازه 3 ميکرومتر را مسدود کند. حتي ماسک هاي پارچه اي با چند لايه از شما در برابر بيشتر گرده ها محافظت مي کند. به خاطر داشته باشيد که ماسک ها هيچ محافظتي براي افراد مبتلا به آلرژي چشمي (ملتحمه آلرژيک) ندارند.

چگونه ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی بيشترين محافظت را ارائه مي دهد؟

ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی

هر زمان که بيني و دهان خود را مي پوشانيد، مانع از نفوذ آلرژن ها به مجاري تنفسي مي شويد. اما راه هايي براي موثر تر کردن ماسک شما وجود دارد:

ماسک زدن بهتر از نزدن

به عنوان مثال ماسک پزشکي را در نظر بگيريد. وقتي صحبت از محافظت در برابر آلرژن ها مي شود، استفاده از هر نوع ماسکي بهتر از آن است که هيچ ماسکي استفاده نشود. ماسک هاي پزشکي به آساني در دسترس هستند و در فيلتر کردن ذرات از اکثر ماسک هاي پارچه اي موثر تر مي باشند. ماسک هاي پزشکي را نيز مي توان بعد از هر بار استفاده دور انداخت و اطمينان حاصل کرد که هر بار ماسک مي زنيد، فاقد هر گونه مواد حساسيت زا مي باشد.

ماسک پارچه ای

اگر تصميم به استفاده از ماسک هاي پارچه اي داريد، حتما تعداد زيادي از آن ها را داشته باشيد تا بتوانيد بعد از هر بار استفاده، ماسک خود را بشوييد.

از دست زدن به ماسک خود خودداري کنيد

اگر مراقب نباشيد و ماسک را از روي صورت خود برداريد، عملکرد حفاظتي ماسک از بين مي رود. گرده و ساير مواد حساسيت زا روي سطح ماسک جمع مي شوند؛ لمس آن مي تواند به راحتي آن ذرات را به چشم، لباس يا ساير سطوح خانه شما منتقل کند. براي برداشتن ماسک، آن را از حلقه هاي گوش بگيريد و جدا کنيد. سپس بلافاصله قبل از شستن دست ها آن را در سطل زباله بيندازيد.

از ماسک همراه با ساير درمان هاي آلرژي فصلي استفاده کنيد

ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی تمام مشکلات آلرژي فصلي شما را برطرف نمي کند، اما اگر در کنار ساير اقدامات پيشگيرانه و درمان استفاده شود، روند بهبودي را افزايش مي دهد. اقدامات ساده اي که مي توانيد براي کاهش قرار گرفتن در معرض گرده ها انجام دهيد عبارتند از:

  • اضافه کردن يک دستگاه تصفيه هواي قابل حمل به محل سکونتتان
  • گربه يا سگ خود را به طور مرتب حمام کنيد تا گرده ها را از خز آن ها پاک کنيد
  • تعويض لباس بعد از بيرون رفتن
  • بسته نگه داشتن پنجره ها و درها
  • زماني که احساس مي کنيد ميزان گرده ها در هواي اطراف زياد است، کمتر از خانه بيرون برويد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اقداماتي که در خانه انجام مي دهيد به اندازه کافي نيست، ممکن است بخواهيد با پزشک مراقبت هاي اوليه يا متخصص آلرژي خود در مورد دارو صحبت کنيد. به گزارش شبکه آلرژي و آسم، درمان هاي آلرژي به گرده شامل موارد زير است:

  • واکسن هاي آلرژي که به عنوان ايمونوتراپي نيز شناخته مي شود
  • اسپري بيني آنتي هيستامين يا کورتيکواستروئيد که مي تواند دو ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آلرژن مورد استفاده قرار گيرد.
  • ايمونوتراپي خوراکي، نوعي قرص ايمونوتراپي است که براي درمان آلرژي به علف و گرده ها استفاده مي شود.
  • دارو هاي ضد آلرژي بدون نسخه و تجويزي، از جمله آنتي هيستامين ها و اسپري هاي ضد التهابي بيني

انواع ديگر ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی

ماسک N95

افرادي که ساعت ها در معرض مقادير مضر آلودگي هوا هستند نياز به محافظت بهتري دارند. از جمله ماسک هاي تنفسي استاندارد، ماسک هاي تنفسي N95 مورد تاييد NIOSH مي باشد که يکي از پرکاربرد ترين ماسک ها در جهان است. اين ماسک 95 درصد از ذرات ريز (0.3 ميکرون) را جذب مي کنند. اين ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی و اکثر آلودگي هاي هوا بسيار است.

ماسک KN95

ماسک هاي KN95 جايگزيني براي ماسک هاي تنفسي N95 هستند و براي استفاده هاي غيرپزشکي براي محيط هاي غير بهداشتي توصيه مي شوند. همه ماسک هاي KN95 شرايط مشابه ماسک هاي N95 را برآورده نمي کنند. بنابراين بايستي يک منبع قابل اعتماد براي خريد ماسک KN95 پيدا کنيد.

همچنین بخوانید: آلودگی صنعتی و 7 علت آن – طبقه بندی ماسک های مناسب صنایع

آيا افراد مبتلا به آسم مي توانند از ماسک استفاده کنند؟

اکنون که برخي از فوايد ماسک تنفسي در جلوگيري از حساسيت فصلي را مي دانيد، ممکن است تعجب کنيد که آيا افراد مبتلا به آسم مي توانند از ماسک استفاده کنند يا خير. پاسخ بله است! اگر آسم داريد نه تنها مي توانيد از ماسک تنفسي استفاده کنيد، بلکه ماسک تنفسي مي تواند ابزار ديگري براي کمک به شما در حفظ سلامتي و کنترل آسم باشد.

نتيجه گيري

ماسک تنفسی در جلوگیری از حساسیت فصلی از طريق ممانعت از ورود آلرژن هاي موجود در هوا به بيني، گلو و ريه ها به کار مي روند. اگر آلرژن هايي مانند گرده گل، کپک و شوره حيوانات باعث ايجاد علائم آلرژي و آسم در شما شود، مي توانيد با استفاده از ماسک تنفسي شدت حساسيت را کاهش داده و سريع تر بهبود يابيد.

منبع:

آلرژی فصلی؟ برای تسکین از ماسک تنفسی خود استفاده کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *