مقالات علمی

ماسک تنفسی مناسب برای آلودگی هوا چه ویژگی هایی دارد؟

ماسک تنفسی مناسب

ماسک تنفسی مناسب برای آلودگی هوا باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

در این روزها که برای خروج از خانه چاره ای جز استفاده از ماسک نیست بهتر است در انتخاب ماسک تنفسی مناسب برای آلودگی هوا موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  1. اندازه ماسک مناسب صورت شما باشد: ماسکی را انتخاب کنیم که از لحاظ اندازه خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد ( اغلب ماسک های موجود در بازار ایران برای صورت ایرانی ها بزرگ هستند) تا بدرستی روی صورت فیکس شود و از بالا و پایین و اطراف نشتی نداشته باشد.
  2. ماسک دارای سوپاپ بازدم باشد: ماسکی را انتخاب کنیم که سوپاپ داشته باشد. سوپاپ قطعه کوچک پلاستیکی است که روی یک سمت ماسک تعبیه شده و وظیفه اش کمک به خروج راحت بازدم می باشد. ماسک های سوپاپدار در یک غلط مصطلح به عنوان ماسک فیلتردار شناخته میشوند.
  3. سوپاپ ماسک دارای قطعه سیلیکونی برای کنترل جربان هوا باشد: قطعه پلاستیکی کوچکی که درون سوپاپ ماسک هست باید از جنس سیلیکون انعطاف پذیر و از درجه بهداشتی مواد سیلیکونی که اغلب شفاف هستند، باشد. سیلیکون درون سوپاپ به هنگام دم و ورود هوا به ماسک کاملا بسته است و اجازه عبور هوا از داخل سوپاپ را نمیدهد و به هنگام بازدم برای راحتی تنفس باز میشود. در انتخاب ماسک باید حتما به این نکته توجه داشت چرا که ماسک هایی با دیافراگم های غیر سیلیکونی نیز در بازار موجود است.
  4. ماسک با فیلتر نانو باشد تا توانایی خوبی در تصفیه هوا داشته باشد: مهمترین مساله ای که در انتخاب ماسک باید به آن توجه داشت خود منسوجات به کار رفته در ساخت ماسک است. از آنجایی که هدف از استفاده از ماسک جلوگیری حداکثری از ورود آلاینده ها به ماسک تنفسی می باشد ماسک هایی که در طراحی آنها از فیلترهای میکرو و نانوالیاف استفاده شده است قطعا انتخاب بهتری می باشند.
    برای روشن تر شدن موضوع از یک مثال ساده می توان استفاده کرد. پارچه به کار رفته در ماسک های سه لایه پزشکی مشابه سبدهای دانه درشت و میکرو فیلتر به کار رفته در برخی ماسک های سوپاپدار مشابه سبدهای دانه متوسط و نانوالیاف به کار رفته در ماسک های نانو مشابه سبدهای دانه ریز است. به این صورت هرچه دانه های سبد ریزتر باشد، ذرات کمتری از سوراخ های آن عبور می کنند. بدیهی ست که در هوای آلوده که ذرات آلاینده با ابعاد مختلف وجود دارد ماسکی که فیلتر نانوالیاف داشته باشد جلوی عبور ذرات ریزتر را خواهد گرفت. و همچنین با توجه به اینکه بیشترین آلاینده های موجود در هوا ابعادی بین 200 تا 500 نانومتر دارند (در مثال بالا شبیه دانه های ریز هستند) ماسک های رایج حتی ماسک های فیلتردار بدون لایه نانوالیاف قادر به گرفتن و فیلترکردن این آلاینده ها نیستند.
  5. ماسک بسته بندی مناسبی داشته باشد: موضوع آخر هم اینکه حتما به هنگام خرید ماسک به بسته بندی کالا دقت داشته باشیم که از کیفیت مناسب برخوردار بوده و حتی الامکان بتوان ماسک را پس از استفاده درون آن قرار داد.

دیدگاهی در مورد “ماسک تنفسی مناسب برای آلودگی هوا چه ویژگی هایی دارد؟

  1. امیلیانو زاپاتا گفت:

    درود بر شما، آیا برای مقابله و محافظت از ویروس کرونا، فیلتر کربن فعال لازمه؟ چون میدونم که کربن فعال برای جذب ذراته و با توجه به اندازه ویروس کرونا که بین ۸۰ تا ۱۰۰ نانومتر هست نمیتونه موثر باشه، و همچنین ممکنه بفرمائید ماسک مناسب کرونا ترکیب لایه های فیلترکننده اش چیه؟؟؟ ممنونم از توضیحات ارزشمند شما و تلاشی که برای سلامت هموطنان انجام میدید

    1. فضلعلی گفت:

      همراه عزیز سلام
      لایه کربن به منظور جذب بو مورد استفاده قرار میگیرد.
      سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا ماسک های N95 را توصیه کرده است. هرچند ماسک های N99 نانو پاک راندمان بیشتری در جذب ذرات معلق در هوا دارد که 99% از ذرات تا 0.3 میکرون را جذب می کند.
      لایه های ماسک فوق به صورت زیر هستند:
      دو لایه ملت بلون ، یک لایه sms، یک لایه اسپان باند
      علاوه بر لایه های بالا، ماسک N99 نانوپاک دارای یک لایه فیلتر نانو الیاف نیز می باشد

  2. بهمنی گفت:

    چه نوع ماسکی برای الودگی هوا پیشنهاد میکنید ؟ffp3یاn99

    1. مدیر سایت گفت:

      N99 و FFP3 دو استاندار معادل هم هستن که به ماسک ها با راندمان 99% گفته میشه
      هم ماسک های مصارف عمومی نانو پاک (تمام مدل ها N99) و هم ماسک های مصارف صنعتی نانو پاک (مدل های FFP3) دارای لایه نانو الیاف هستن که بیشترین راندمان رو دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *