نانوبلاگ

ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک چیست؟ 5 روش جلوگیری از ماسکنه

ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک

استفاده از ماسک های تنفسی خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند کووید و سل و سرایت آن به دیگران را کاهش می دهد، اما استفاده از آن می تواند باعث ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک شود. با اینکه استفاده از ماسک تنفسی از کاربر در برابر بیماری های تنفسی و آلودگی ها محافظت می کند، اما استفاده طولانی مدت باعث پدید آمدن آکنه روی پوست می شود. در صورت بروز آکنه بایستی نسبت به درمان آن اقدام کنید. در اینجا ما به توضیحاتی در رابطه با این موضوع خواهیم پرداخت.

برای خرید ماسک FFP3 به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک
ماسکنه و حساسیت پوستی به ماسک

ماسکنه چیست؟

ماسک ها می توانند باعث بروز مشکلات پوستی شوند که از آکنه و لایه برداری پوست گرفته تا کهیر و خارش را شامل می شود. این مشکلات به‌ویژه زمانی که ماسک بیش از چند ساعت در روز استفاده شود، پدیدار می گردند. آکنه یکی از متداول ترین علائم حساسیت پوستی به ماسک است که اصطلاحا به آن ماسکنه نیز می گویند. ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک معمولا در اطراف دهان و بینی و فک، ناحیه ای از صورت که زیر ماسک قرار دارد، پدیدار می شود.

دلیل به وجود آمدن ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک

پوست ممکن است به دلیل افزایش رطوبت و دما که از تنفس در یک محیط بسته زیر ماسک تنفسی ایجاد می شود، آسیب ببیند. این عامل باعث انسداد فولیکولی، افزایش ترشح سبوم و تغییر میکرو فلور پوست می شود. اثرات مکانیکی استفاده از ماسک نیز که باعث حساسیت می شود، ناشی از اصطکاک و فشار بر روی صورت است. محیطی از صورت که زیر ماسک قرار می گیرد گرم و مرطوب است. گرما و رطوبت به دام افتاده می تواند باعث تشدید آکنه شود. یا با مسدود کردن منافذ صورت باعث ایجاد جوش های جدید گردد. این منافذ ملتهب می شوند که منجر به ضایعه ماسکنه می شود.

در ادامه چند عامل که باعث به وجود آمدن ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک می شود را ذکر کرده ایم:

1-رطوبت

هنگامی که بازدم شما در زیر ماسک محصور می شود، یک محیط مرطوب ایجاد می کند. رطوبت دشمن شفافیت پوست است. ساعت ها نفس کشیدن با ماسک باعث ایجاد رطوبت می شود. این رطوبت به بستری برای آکنه تبدیل می شود.

ماسکنه و حساسیت پوستی به ماسک

2-باکتری ها

عرق، روغن و لوازم آرایشی در زیر ماسک باعث مسدود شدن منافذ پوست می شوند. و باکتری ها به لطف تماس دستان شما با صورت روی پوست قرار می گیرند. هر بار که ماسک خود را تنظیم می کنید یا حتی آن را می گذارید، چربی و کثیفی را از دستان خود وارد منافذ پوست صورت می کنید. این منافذ مسدود شده می تواند منجر به آکنه شود.

3-اصطکاک

در طول انجام فعالیت های روزانه، ماسک در اطراف صورت شما حرکت می کند و به واسطه ساییده شدن به پوست به لایه محافظ پوست آسیب می رساند. بدون لایه محافظ، باکتری ها و کثیفی ها راحت تر در منافذ پوست فرو می روند و باعث جوش و ماسکنه می شوند.

4-هوای گرم

گرما و رطوبت می تواند آکنه را در داخل و خارج ماسک تشدید کند. دمای بالا، محافظت از عرق و چربی صورت شما را افزایش می دهد. و هر چه چربی و رطوبت صورت بیشتر باشد، باکتری ها راحت تر تبدیل به لک و آکنه می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه 5 نوع حساسیت پوستی به ماسک – عوارض پوستی ناشی از زدن ماسک که نمی دانستید مراجعه کنید.

نکاتی برای جلوگیری از ماسکنه

1-شست و شوی صورت

برای جلوگیری از ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک، دو بار در روز و به ویژه پس از برداشتن ماسک هنگام بازگشت به خانه، پوست خود را با دقت با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید. این نکته را در نظر بگیرید که تمیز کردن بیش از حد نیز باعث خشکی پوست می شود. واکنش طبیعی پوست شما نسبت به خشک شدن، ایجاد چربی بیشتر است که می تواند ماسکنه را بدتر کند. همچنین برای تمیز کردن ماسک خود از مواد ضدعفونی کننده استفاده نکنید.

2-عدم استفاده از مسدود کننده منافذ صورت

برای کاهش احتمال مسدود شدن منافذ از محصولاتی که باعث انسداد منافذ پوست نمی شوند استفاده کنید. شستشوی صورت، آرایش، مرطوب‌کننده ها و سایر محصولات آرایشی باید روی بسته‌بندی‌شان قید شود که کومدوژنیک یا مسدود کننده منافذ نیستند.

از لوازم آرایشی یا محصولات حاوی روغن، برای نواحی زیر ماسک خودداری کنید؛ زیرا ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک را بدتر می کند. برخی از محصولات پوستی، مانند محصولات ضد پیری، درمان بیماری یا عطر، می توانند تحریک کننده باشند. بنابراین از مصرف آنها اجتناب کنید.

3-استفاده از ماسک مناسب

ممکن است تغییر ماسکی که از مواد تنفس پذیرتر ساخته شده است برای مدیریت جوش ها مفید باشد. ماسک های ساخته شده از الیاف طبیعی اغلب بهتر هستند. پارچه های مصنوعی مانند نایلون، پلی استر و ابریشم مصنوعی باعث تشدید ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک می شوند. اما برای از بین بردن چربی، سلول های مرده پوست و باکتری ها باید صورت خود را به طور منظم بشویید.

4-اطمینان از تناسب ماسک

اطمینان حاصل کنید که ماسک خود را به درستی پوشیده اید. ماسکی که استفاده می کنید باید مناسب صورت شما باشد. یعنی نه خیلی سفت باشد و شل باشد که پس از پوشیدن جابجا شود.

5-تهیه مواد دارویی

همچنین طیف وسیعی از درمان های آکنه برای کمک به لکه ها وجود دارد که می توانید بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. موادی که باید در محصولات ضد آکنه به دنبال آنها باشید، اسید سالیسیلیک و بنزیل پراکسید هستند. از مواد حاوی روغن که اغلب ماسکنه را بدتر می کنند اجتناب کنید.

نتیجه گیری

استفاده از ماسک به یک فرایند عادی تبدیل شده است. در کنار محافظتی که ماسک ارائه می دهد، ممکن است باعث صدماتی مانند ماسکنه و حساسیت ناشی از ماسک شود. بنابراین رعایت موارد و الزامات بهداشتی در استفاده از ماسک، بعد از انتخاب ماسک مناسب و استاندارد، بسیار ضروری می باشد.

منابع:

9 راه برای جلوگیری از مشکلات پوستی ماسک تنفسی

واکنش های پوستی به ماسک های صورت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *