نانوبلاگ

ماسک رنگ کاری چیست؟ 5 نکته مهم درباره ماسک رنگ کاری

ماسک رنگ کاری

هنگام اسپری کردن هر رنگ یا پرایمر، محافظت از ریه ها و چشم ها ضروری است. تقریباً تمام رنگ ها حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که می توانند باعث سرطان و ایجاد سایر مشکلات برای سلامتی شوند. اگر بدن خود را در برابر ذراتی که هنگام رنگ کاری در هوا پخش می شود محافظت نکنید، می تواند باعث سرطان و مشکلات قابل توجهی شود. ماسک رنگ کاری یا ماسک تنفسی تجهیزات حفاظتی اولیه برای نقاشان است که اغلب نادیده گرفته می شود. روی صورت پوشیده می شود و معمولاً توسط یک کش یا بند پشت سر، روی صورت نگه داشته می شود.

برای خرید ماسک صنعتی به صفحه ماسک نیم صورت دو فیلتر ELIPS سایز S/M مراجعه کنید.

ماسک رنگ کاری

چرا به ماسک رنگ کاری نیاز دارید؟

بدتر از پاشیدن پرایمر یا رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک، پرایمینگ روغنی است که بخار غلیظی از خود متصاعد می کند که پس از اتمام کار نیز مدت زیادی در هوا باقی می ماند. اگر مستقیماً در معرض بخارات قرار بگیرید، بیمار خواهید شد. حتی یک ساعت قرار گرفتن در معرض دودهای قوی رنگ می تواند باعث سرگیجه، سردرد و حالت تهوع شود. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر چنین آسیبی پوشیدن ماسک رنگ کاری است.

ماسک رنگ کاری تمام گازها، دودها و بخارات مضر را فیلتر می کند تا شما را ایمن نگه دارد. اگر بو یا مزه رنگ را از طریق ماسک تنفسی خود احساس می کنید، یا ماسکی که انتخاب کرده اید مناسب شما نیست و یا از کارتریج نادرست استفاده می کنید.

آیا ماسک گرد و غبار برای جلوگیری از ذرات رنگ کار می کند؟

هنگام پاشش رنگ هرگز از ماسک گرد و غبار استفاده نکنید. ماسک های مخصوص گرد و غبار برای کارهایی مانند سنباده زدن چوب مناسب هستند و از شما در برابر ذرات رنگ یا پرایمر محافظت نخواهند کرد. همیشه توصیه می شود که از ماسک رنگ کاری استفاده کنید و نه ماسک گرد و غبار، حتی اگر فقط یک بار برای یک پروژه کوچک کار رنگ کاری دارید.

چگونه ماسک رنگ کاری مناسب را انتخاب کنیم؟

ماسک رنگ کاری

ماسک رنگ کاری خود را بر اساس منطقه کاربرد یا میزان آلودگی انتخاب کنید. البته دستورالعمل ها و توصیه های تولید کننده نیز باید رعایت شود. معمولا یک ماسک تنفسی نیم صورت با کارتریج و فیلتر P100 شما را از خطرات رنگ آمیزی اسپری نجات می دهد. در مورد پوشش های چند جزئی یا ترکیبی، تصمیم گیری بر اساس حلال مورد استفاده یا دستورالعمل تولید کننده خواهد بود. اگر اطلاعات کافی در دسترس ندارید، با تولید کننده تماس بگیرید!

ماسک رنگ کاری ایده آل را می توان با کارتریج هایی استفاده کرد که از شما در برابر پاشش رنگ محافظت می کند. اینها اغلب کارتریج های بخار شیمیایی یا آلی هستند و بهترین محافظت را در برابر ذرات رنگ ارائه می دهند.

ماسک تنفسی تمام صورت یا نیم صورت؟

ماسک های نیم صورت و تمام صورت دو نوع ماسک تنفسی پرکاربرد هستند. همانطور که از نام آن مشخص است، ماسک تمام صورت، تمام صورت شما را می پوشاند و از قرار گرفتن در معرض ذرات رنگ موجود در هوا جلوگیری می کند. این ماسک ها فوق العاده هستند، اما همیشه گزینه ایده آلی برای رنگ آمیزی اسپری نیستند. پس از گذشت مدت زمانی، محافظ صورت به سرعت با رنگ پوشیده می شود و نیاز به تمیز کردن مکرر دارد.

توجه داشته باشید که می‌توانید پوشش محافظ صورت را برای ماسک های تمام صورت بخرید. یا باید آنها را با هزینه بیشتری تعویض کنید یا هنگام پاشیدن رنگ به طور مداوم رنگ را از روی آن پاک کنید.

ماسک نیم صورت یک نوع دیگر از نواع ماسک رنگ کاری است. این ماسک قابلیت استفاده مجدد را دارد و دو بند اتصال آن برای راحتی و تناسب، قابل تنظیم هستند.

نکات مهم درباره ماسک رنگ کاری

چند نکته وجود دارد که باید قبل از خرید یک ماسک رنگ کاری بدانید.

1. مناسب ترین نوع ماسک رنگ کاری

به جای خرید جداگانه انواع دیگر ماسک رنگ کاری ، فیلترها و کارتریج ها می‌توانید با خرید ماسک نیم صورت یا تمام صورت در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

2. فیلتر ماسک رنگ کاری

برخی از ماسک ها برای فیلتر کردن ذرات گرد و غبار مانند گرد و غبار جوش، گرد و غبار سنباده و انواع دیگر گرد و غبار طراحی شده اند. برای کارهای نقاشی مانند رنگ آمیزی با اسپری، مطمئن شوید که ماسکی که خریداری می کنید برای فیلتر کردن بخارات مضر مانند فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی مبتنی بر روغن که در طول مراحل رنگ آمیزی ساطع م ‌شوند، طراحی شده است. معمولاً پس از خارج شدن فیلترها از بسته، یک فیلتر 6 ماه یا 40 ساعت دوام می آورد و سپس باید تعویض شود.

3. تراشیدن ریش

بهتر است قبل از استفاده از ماسک رنگ کاری موهای صورت خود را بتراشید تا از چسبندگی خوب آن اطمینان حاصل کنید.

4. تناسب ضروری است

اگر ماسک به درستی روی صورت شما قرار نگیرد، عملکرد خود را برای فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر و ذرات گرد و غبار از دست خواهد داد. علاوه بر آن ممکن است باعث ایجاد فشار و ناراحتی بر روی صورت شما شود.

5. ایمنی یک گزینه نیست

مهمتر از همه چیز باید بدانید که اگر با مواد شیمیایی سمی یا ذرات گرد و غبار مضر ناشی از رنگ آمیزی مواجه هستید، به ماسک رنگ کاری و محافظ چشم نیاز دارید. این امر ضروری است زیرا اگر این گرد و غبار یا مواد شیمیایی وارد ریه ها یا چشمان شما شود، می تواند باعث بروز انواع مشکلات در کوتاه مدت و بلند مدت شود. نکات ایمنی که در رابطه با ماسک رنگ کاری باید به آن توجه کنید:

بوها

اگر متوجه هر گونه تغییر در بو یا طعم شُدید، یا اگر احساس سوزش و التهاب در گلو، بینی یا ریه های خود شدید باید فیلتر ماسک را تعویض کنید.

تنفس راحت

اگر ماسک تنفسی شما مسدود شده و تنفس آن دشوار است، باید آن را تعویض کنید.

نگهداری در محیط خشک

وقتی ماسک رنگ کاری مخصوصاً ماسک های یکبار مصرف خیس می شوند، کارایی خود را از دست می دهند. ماسک های یکبار مصرف نباید بیش از یک بار استفاده شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ماسک تنفسی فیلتر دار – انواع ماسک تنفسی و تجهیزات حفاظتی را نیز مطالعه کنید.

خرید ماسک رنگ کاری کارتریج دار شیمیایی

  • قبل از انتخاب ماسک کارتریج دار مناسب، ابتدا باید مشخص کنید که در معرض کدام سموم قرار خواهید گرفت. برای مصارف خاص، کارتریج ها دارای کد رنگی هستند (مانند بخارات آلی، آمونیاک، جیوه یا اسید).
  • اگر از نوع مواد مضر اطلاع ندارید یا اگر با چند نوع ماده مضر سر و کار دارید، یک ماسک رنگ کاری با دو کارتریج با یک کارتریج شیمیایی چند منظوره و یک فیلتر ذرات درجه P100 می توانید انتخاب کنید.

نتیجه گیری

ایمنی در کار همیشه حرف اول را می زند. افرادی که شرایط شغلی آنها به نحوی است که دائما در تماس با بخارات و ذرات سمی شیمیایی قرار دارند، بایستی از ماسک مناسب آن شرایط استفاده کنند. برای نقاشان نیز استفاده از ماسک رنگ کاری مناسب و توجه به دستور العمل ها الزامی می باشد.

منبع:

بهترین ماسک های تنفسی برای رنگ آمیزی اسپری و بخار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *