نانوبلاگ

ویروس کرونا – توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای عموم مردم

لوگوی سازمان بهداشت جهانی

اقدامات اولیه برای محافظت در مقابل ویروس کرونا

از آخرین اطلاعات در مورد شیوع کووید-۱۹، که در سایت سازمان بهداشت جهانی و سازمان های بهداشتی کشور و منطقه ای خود با خبر باشید. ویروس کرونا جدید هنوز اکثر مردم چین و سایر کشورها را تهدید می کند. بیشتر افرادی که به این بیماری دچار می شوند، دچار بیماری خفیفی می شوند و بهبود می یابند. اما این برای بعضی دیگر شدیدتر خواهد بود. پس با رعایت نکات زیر از سلامتی خود و دیگران محافطت کنید:

مرتباً دستان خود را بشویید

مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. چرا؟ شستن دستان خود با آب و صابون یا استفاده از محلول های ضدعفونی کننده بر پایه الکل، باعث از بین رفتن ویروس هایی می شود که ممکن است روی دست شما باشد.

از دیگران فاصله بگیرید

از کسانی که سرفه یا عطسه می کنند، حداقل 1 متر فاصله بگیرید. چرا؟ هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می کند ، قطرات مایع کوچکی را از بینی یا دهان خود به بیرون می پاشد که ممکن است حاوی ویروس باشد. اگر به فرد بیمار خیلی نزدیک باشید و او سرفه یا عطسه کند، شما می توانید قطرات عطسه یا سرفه او که حاوی ویروس هستند را تنفس کنید.

چشم ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید

چرا؟ دست ها سطوح بسیاری را لمس می کنند و می توانند ویروس ها را با خود جابجا کنند. پس از آن که دست ها آلوده شدند، می توانند ویروس را به چشم، بینی یا دهان منتقل کنند. از این طریق ویروس می تواند وارد بدن شما شود و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را رعایت کنید

مظمئن شوید که شما و اطرافیان تان، بهداشت تنفسی را به خوبی رعایت می کنید. بهداشت تنفسی یعنی هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی (ترجیحا) بپوشانید. سپس بلافاصله دستمال استفاده شده را در زباله دان بیندازید. چرا؟ قطره ها ویروس را گسترش می دهند. با رعایت بهداشت تنفسی، از اطرافیان خود در برابر ویروس هایی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و کرونا محافظت می کنید.

اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید ، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

اگر احساس ناخوشی می کنید، در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و یا مشکل در تنفس دارید، ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید و برای کمک های پزشکی درخواست کنید. چرا؟ مقامات ملی و محلی بیشترین اطلاعات را در مورد وضعیت منطقه شما خواهند داشت. اگر از قبل تماس تلفنی داشته باشید، به مراکز خدماتی یا مراکز اورژانس کمک می کنید که شما را به بهترین مرکز درمانی راهنمایی کنند. این کار هم به شما کمک می کند و هم از گسترش و شیوع بیشتر ویروس ها و آلودگی های دیگر جلوگیری می کند.

مطلع باشید و توصیه های ارائه شده توسط مراکز بهداشتی را رعایت کنید

از آخرین تحولات مربوط به کووید-19 آگاه باشید. توصیه‌های ارائه شده توسط مراکز درمانی و بهداشتی، وزارت بهداشت و مراکز سلامت محلی یا کارفرماهای خود را در مورد محافظت از خود و دیگران در مقابل ویروس کرونا رعایت کنید. چرا؟ مقامات ملی و محلی بیشترین اطلاعات را در مورد اینکه آیا ویروس کرونا به منطقه شما رسیده یا نه دارند آن ها بهترین کسانی هستند که می توانند به شما و مردم منطقه تان مشاوره دهند تا بتوانید از خود و دیگران مراقبت کنید.  

اقدامات حفاظتی برای کسانی که در مناطق آلوده به ویروس کرونا هستند یا در 14 روز گذشته به این مناطق مراجعه کرده اند

  • توصیه های های ذکر شده در بالا را رعایت کنید.
  • اگر احساس ناخوشی می کنید در خانه بمانید؛ حتی اگر علائم خفیفی مانند سردرد یا آبریزش بینی خفیف دارید. چرا؟ جلوگیری از تماس با دیگران و جلوگیری از مراجعه به مراکز درمانی به این مراکز درمانی این امکان را می دهد که به صورت موثرتر عمل کرده و از شما و دیگران در مقابل ویروس کرونا و دیگر ویروس ها بهتر محافظت کنند.
  • اگر دچار تب ، سرفه و مشکل در تنفس هستید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این امر ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد. از قبل با اورژانس تماس بگیرید و به آن ها بگویید که آیا به تازگی سفر کرده اید یا با یک مسافر ملاقات داشته اید. چرا؟ اگر از قبل با اورژانس تماس بگیرید، آن ها می توانند شما را به بیمارستان مربوطه راهنمایی کنند. همچنین این کار به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و سایر ویروس ها کمک می کند.

مراقب خود و دیگران باشید تا بیمار نشوید

ویروس کرونا توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای عموم توصیه های سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *