مقالات علمی, منتخب نانوبلاگ, نانوبلاگ

5 راه تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک

تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک

ماسک های تنفسی، پارچه ای و ماسک های پزشکی به محافظت از ما در برابر عوامل مختلفی مانند: باد، دود، گرد و غبار و آلودگی ها کمک می کنند. شناخت انواع ماسک، لایه های تشکیل دهنده آن و اطمینان از اصالت ماسک بسیار حائز اهمیت می باشد. در این بین، تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک امروزه بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفته است. با این حال، در بازار انواع مختلفی از ماسک های کربن فعال نیز وجود دارد که باعث می شود کاربران احساس سردرگمی کنند. در این مقاله به شما در رابطه با نحوه شناسایی ماسک خوب و تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک خواهیم گفت.

جهت سفارش و خرید ماسک کربن اکتیو به صفحه ماسک نانو الیاف کربنی سوپاپ‌دار FFP3 مراجعه کنید.

ماسک نانوالیاف کربن اکتیو نانوتارپاک

ماسک تنفسی دارای لایه کربن اکتیو

ماسک های کربن اکتیو یکی از پر طرافدار ترین ماسک های تنفسی هستند؛ زیرا در این ماسک ها از یک لایه فیلتر حاوی کربن فعال استفاده شده است که به طور موثری از سلامت کاربران محافظت می کند. این نوع کربن فعال از کربن تصفیه شده در دمای بخار 900-1000 درجه سانتیگراد در محیط خلا ساخته می شود که در این زمان کربن دارای چگالی کم و ساختار مویرگی بسیار بزرگ برای افزایش سطح تماس به وجود می آید.

ماسک های صورت کربن فعال معمولاً حاوی زغال چوب هستند یا از الیاف کربن فعال ساخته می شوند. محصولات دارای کربن فعال، به ویژه ماسک های کربن فعال از کاربر در برابر آلودگی ها، مواد شیمیایی، باکتری ها و گاز های سمی و مضر مانند COS2، H2S، SO2 و … مورد استفاده قرار می گیرند.

این ماسک ها به لطف ویژگی های خوبی که دارند، مورد استقبال صنایع و افراد مختلف قراره گرفته اند. در بازار نیز انواع مختلفی از ماسک ها با برچسب ماسک کربن فعال وجود دارد، اما در واقع حاوی کربن فعال نیستند یا در برخی تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک سخت است. این امر باعث می شود مصرف کنندگان در مورد خرید و استفاده و تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک سردرگم شوند.

نحوه تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک

ماسک را پاره کنید، به طوری که لایه های داخلی ماسک قابل مشاهده باشد. ماسک های تنفسی تقلبی فاقد لایه کربن فعال در داخل ماسک هستند و اغلب فقط یک لایه پارچه سیاه رنگ به جای لایه کربن اکتیو، برای به اشتباه انداختن خریدار استفاده می شود.

همچنین می توانید روی بسته بندی و جعبه ماسک تقلبی را چک کنید. اگر بدون شماره دسته، تاریخ ساخت و تاریخ انقضا باشد حدس شما در تقلبی بودن ماسک درست خواهد بود. همچنین می توانید ماسک مورد نظر خود را با ماسک فروخته شده در داروخانه ها بررسی و مقایسه کنید.

خطرات ناشی از ماسک های کربن اکتیو تقلبی

مصرف کنندگان در حال حاضر بسیار نگران کیفیت محصولات ایمنی و پزشکی، به ویژه ماسک هایی که اغلب در تماس مستقیم با بدن آن ها هستند. در حال حاضر تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک با نمونه غیر اصل آن دشوار است. اگر به طور تصادفی یک ماسک کربن اکتیو تقلبی بخرید تا به عنوان یک ماسک ایمنی عمل کند، نه تنها از شما در برابر محیط آلوده محافظت نمی کند، بلکه به طور جدی بر سلامت شما تأثیر می گذارد. بنابراین آگاهی کامل در تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک خیلی مهم است.

روش های تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک

1) مشاهده پارچه

ذرات ریز کربن را باید روی پارچه اغشته شده با کربن با چشم یا میکروسکوپ معمولی ببینید. وقتی لایه آغشته شده با کربن اکتیو را به خصوص در مقابل نور نگه دارید، به صورت واضح ذرات کربن را خواهید دید و بافت پارچه یکدست و یکنواخت نخواهد بود.

2) لمس پارچه

به هنگام لمس پارچه متوجه حضور ذرات خواهید شد. چیزی که در مورد پارچه های صرفا مشکی رنگ اتفاق نخواهد افتاد و هنگام لمس هیچ چیزی زیر دست شما نخواهد آمد.

3) آزمون تراشیدن

با تراشیدن قسمتی از پارچه با ناخن یا وسیله تیز، مانند نوک قیچی، ذرات بسیار ریز کربن به سطح ناخن یا قیچی خواهد چسبید.

هشدار: زمانی که این تست را انجام دادید و مقدار زیادی از کربن از سطح پارچه جدا شد، می توانید مطمئن باشید که پارچه شما حاوی کربن اکتیو است و پارچه مشکی نیست ولی احتمالا پارچه کربن اکتیو مرغوب نیست. چون اگر لایه نشانی به درستی انجام شده باشد ذرات کربن به سختی و به مقدار خیلی خیلی کم در اثر تست سایش جدا خواهند شد.

4) آزمون ردپا

زمانی که پارچه آغشته شده به کربن اکتیو را محکم بر روی صفحه سفید کاغذ می کشید باید کاغذ اندکی تیره شود. اگر هیچ ردی از دو سمت پارچه بر روی کاغذ سفید به جا نماند به احتمال زیاد پارچه حاوی کربن اکتیو نیست.
هشدار: این آزمون هم مانند آزمون قبلی اگر رد به جا مانده پر رنگ و زیاد باشد نشان از نامرغوب بودن پارچه به دلیل لایه نشانی نامناسب دارد که ذرات کربن به راحتی جدا می شوند.

5) آزمون سوزاندن

زمانی که پارچه مشکی رنگ اسپان باند را با فندک بسوزانید، به آرامی و بدون شعله ور شدن می سوزد، دود می کند و در محل سوختن جمع می شود. ولی پارچه آغشته شده با کربن اکتیو زمانی که مجاور شعله فندک قرار می گیرد شعله ور می شود و از سوختنش ته مانده سیاه رنگی می ریزد که وقتی روی کاغذ سفید با کمک نوک قیچی پخشش کنید ذرات کربن در آن به خوبی پیداست.

تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک

تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک بر اساس خود لایه کربن اکتیو

وجود لایه کربن فعال در ماسک ها، اثربخشی آن ها را نسبت به سایر ماسک های معمولی بیشتر می کند. کربن فعال مورد استفاده در ماسک ها شامل سه نوع زغال گرانوله، زغال پودری و زغال الیافی است. اگر ماسک را برش بزنید، لایه کربن فعال داخل آن را خواهید دید، در حالی که ماسک تقلبی از یک پارچه سیاه به جای لایه کربن اکتیو استفاده شده است.

معمولا از چه نوع ماسک های کربن اکتیوی استفاده می شود؟

ماسک های تنفسی کربن فعال به دو نوع تقسیم می شوند: نوع اول از ورقه های کربن فعال که بین 2 لایه پارچه قرار می گیرد و دیگری دارای یک لایه پارچه بافته شده از الیاف کربن اکتیو است و به لایه های دیگر ماسک متصل می شود. برای تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک باید بدانید که اکثر لایه های کربن فعال پارچه هایی هستند که به کربن فعال آغشته شده اند. به طور معمول، این نوع ماسک کربن فعال تنها برای چند روز استفاده بهترین عملکرد را دارد.

اگر موقع استفاده از ماسک کربن فعال، متوجه بوی بدی شدید، ممکن است بخاطر این باشد که بعضی تولید کننده ها از چسب برای چسباندن ذرات کربن فعال بر روی پارچه استفاده می کنند که باعث می شود لایه کربن فعال اثر جذب و فیلتراسیون خود را از دست بدهد.

جهت کسب اطلاعات کامل در مورد ماسک نانو به صفحه ماسک نانو چیست و چه تفاوتی با سایر ماسک ها دارد؟ مراجعه کنید.

ذرات کربن اکتیو

تفاوت ماسک تنفسی کربن اکتیو با ماسک معمولی

اگر ماسک های تنفسی را خیس کنید، مشاهده خواهید کرد که ماسک تنفسی آب را سریع جذب نمی کند. در صورتی که ماسک های غیر اصل بلافاصله آب را جذب کرده و خیس می شوند. اگر ماسک اورجینال که مرطوب شده را برش بزنید مشاهده می کنید که لایه های داخلی، به خصوص لایه ملت بلون بدون آسیب و دست نخورده باقی مانده است. اما لایه های داخلی ماسک غیر اصل به دلیل جذب کردن آب، خیس شده و حتی ممکن است آسیب دیده باشد.

ماسک های معمولی و غیر اصل به دلیل استفاده از مواد بی کیفیت خاصیت فیلتراسیون ندارند و قیمت پایین تری نسبت به ماسک های تنفسی استاندارد دارند. اگر چه ماسک های معمولی ممکن است برای جلوگیری از نور خورشید، جلوگیری از ذرات بزرگ گرد و غبار و جلوگیری از دود ماشین عمل کنند، اما فقط ماسک های تنفسی استاندارد قابلیت مسدود سازی یا فیلتر کردن بخارات مضر، آلاینده ها موجود در هوا یا آلودگی های ویروسی را دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله راه هایی برای تشخیص اصل بودن لایه کربن اکتیو ماسک تنفسی و شناسایی ماسک های معمولی غیر استاندارد با ماسک های تنفسی استاندارد ارائه شد. با این حال پیشنهاد می کنیم ماسک تنفسی خود را حتما از شرکت های معتبر که مجوز های لازم را دارا می باشند، تهیه کنید. امیدواریم این مطلب به شما در انتخاب یک ماسک مناسب کمک کرده باشد.

منبع:

تبدیل پسماند ماسک ها به کربن فعال برای جذب CO2

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *