نانوبلاگ

2 مدل ماسک صنعتی شیمیایی کدامند؟

ماسک صنعتی شیمیایی

بحران کووید نیاز به ماسک های محافظ برای مبارزه با ویروس را برجسته کرده است. اما مدت ها قبل از اینکه ماسک های پزشکی و ماسک های تنفسی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شوند، ماسک های تنفسی از قبل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند که نمونه آن ماسک صنعتی شیمیایی است.

برای خرید ماسک تنفسی صنعتی به صفحه ماسک تنفسی نیم صورت دو فیلتره ELIPS سایز M/L مراجعه کنید.

ماسک صنعتی شیمیایی

اهمیت حفاظت تنفسی

آئروسل ها و ذرات ریز دو مورد از خطرناک ترین عوامل خطرناک برای سلامتی در محیط کار هستند و تقریباً در هوای تنفسی ما قابل مشاهده نیستند. تماس در طول دهه ها ممکن است باعث ایجاد شرایط جدی شود. در بهترین حالت، همه کارگران با بوهای ناراحت کننده مواجه می شوند. فیس‌پیس‌های فیلتردار در سه کلاس در برابر ذرات معلق روغنی آبی، دود و ذرات ریز در حین کار محافظت می‌کنند. عملکرد محافظتی آنها مطابق با استاندارد اتحادیه اروپا EN 149 است. این نوع از چهره به عنوان نیم ماسک فیلتر کننده ذرات یا ماسک ذرات ریز نیز شناخته می شود و آنها به کلاس های حفاظتی FFP1، FFP2 و FFP3 تقسیم می شوند.

اگر ماسک پزشکی، زیر مجموعه تجهیزات پزشکی یکبار مصرف است که فقط در زمینه پزشکی استفاده می شود، ماسک هایی مثل ماسک صنعتی شیمیایی جزو تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) هستند و محافظت تنفسی را ارائه می دهند.

استفاده از ماسک صنعتی شیمیایی که وظیفه فیلتر کردن ذرات برای هر کسی که در محیط های گرد و غباری است یا در معرض خطرات مختلف (دود، گازها یا سایر مواد سمی) کار می کند، اجباری است. ماسک صنعتی شیمیایی از کاربر در برابر تمام ذرات و آلودگی های قابل استنشاق محافظت می کند.

ماسک های عایق و فیلتر کننده

ماسک های عایق و ماسک های فیلتر کننده دو نوع از ماسک صنعتی شیمیایی می باشد. انتخاب یکی به جای دیگری مستلزم در نظر گرفتن نوع آلاینده ای است که کاربر در معرض آن قرار می گیرد و سطح اکسیژن در محیط کار.

هم ماسک های فیلتر کننده و هم عایق در برابر گرد و غبار، گاز، بخارات و ذرات معلق در هوا عمل محافظت را انجام می دهند. در حالی که ماسک های فیلتر کننده مجهز به فیلتر هایی هستند که آلاینده ها را در خود نگه می دارند و هوای تنفس شده توسط کاربر را تصفیه می کنند. ماسک های عایق هوای مورد نیاز تنفس کاربر را از منبعی غیر آلوده می گیرد. بنابراین، این نوع ماسک صنعتی شیمیایی محافظت عالی نسبت به سایر ماسک ها ارائه می دهند؛ و دلیل آن هم قطع ارتباط تنفسی با محیط خارجی است.

ماسک های عایق

ماسک های عایق برای کار طولانی مدت در محیط های بسته (به عنوان مثال در فاضلاب)، با سطح اکسیژن کم (زیر 17٪)، یا زمانی که غلظت آلاینده ها خیلی زیاد باشد و امکان فیلتر کردن آن وجود نداشته باشد، ضروری است. ماسک صنعتی شیمیایی عایق، تمام صورت است و از چشم‌ها، بینی و دهان کاربر محافظت می کند و می‌تواند خودکار یا غیر خودکار باشد.

با استفاده از یک دستگاه مستقل، کاربر یک سیلندر اکسیژن را حمل می کند که از طریق یک شلنگ به ماسک متصل است. بنابراین کاربر می تواند در اطراف محل کار حرکت کند. این دستگاه فاقد فیلتر است، بنابراین مدت زمان استفاده از آن بستگی به ظرفیت مخزن هوا دارد.

ماسک های فیلتر کننده

ماسک صنعتی شیمایی فیلتر کننده فقط در محیط های غنی از اکسیژن (با سطح اکسیژن بالای 17 درصد) قابل استفاده هستند و برای کار های کوتاه مدت مناسب هستند. معروف ترین آن ها ماسک های FFP1، FFP2 یا N95 و FFP3 هستند. این فیلتر های یکبار مصرف در برابر آلودگی هایی مانند گرد و غبار، ذرات یا ویروس ها با حداکثر زمان استفاده 8 ساعت محافظت می کنند.

با توجه به تولید گرمای داخل ماسک و مقاومت در برابر تنفس، استفاده از این نوع ماسک صنعتی شیمایی می تواند بسیار ناراحت کننده به ویژه در محیط کاری یا هنگام انجام فعالیت های بدنی باشد. برای حل این مشکل برخی از ماسک ها مجهز به دریچه بازدم یا سوپاپ هستند که راحتی کاربر را بهبود می بخشند. سوپاپ اجازه می دهد تا هوا هنگام بازدم از آن عبور کند و هنگام دَم بسته می شود. ذرات به ماسک نفوذ نمی کنند، اما هوای بازدم فیلتر نمی شود و بنابراین می تواند محیط بیرون را آلوده کند.

همچنین بخوانید: مهم ترین استاندارد های ماسک تنفسی که باید بدانید

کلاس های کارایی ماسک

کلاس حفاظتFFP1FFP2FFP3
آلایندهگرد و غبار ریز غیر سمی
سیلیس، گرافیت، گوگرد، زغال سنگ، فلزات آهنی، پشم شیشه، چوب
ذرات ریز و سمی
رزین، فلز، مه روغن، ویروس ها
ذرات بسیار ریز
آزبست، آرسنیک، الیاف سرامیکی، بتن، ویروس ها، کروم، نیکل
کاربردهاصنعت نساجی، متالورژی، معدنصنعت نساجی، جوشکاری، برش فلزات، کارهای آزمایشگاهی، کشاورزی (آنفولانزای پرندگان)کار کوتاه مدت در تماس با آزبست یا لژیونلا
در برابر آلودگی موثر است
جوشکاری، چدن، برش فلزات، صنعت داروسازی
راندمان فیلتراسیون80%94%99%

ماسک نیم صورت و تمام صورت

بسته به نوع آلاینده ها و غلظت آن ها در محیط کار، کاربر می تواند ماسک صنعتی شیمایی نیم صورت یا تمام صورت را انتخاب کند.

ماسک نیم صورت

ماسک های نیم صورت تجهیزات فیلتر کننده ای هستند که از مجاری تنفسی بدون تداخل در میدان دید کاربر محافظت می کنند. آن ها در برابر گرد و غبار و ذرات موثر هستند و در محیط هایی که برای چشم خطرناک نیستند عملکرد خوبی نشان می دهند.

ماسک های صنعتی شیمایی نیم صورت سیلیکونی نرم قابل استفاده مجدد هستند، احساس راحتی به کاربر می دهند و می توانند برای مدت طولانی استفاده شوند. این ماسک ها سبک بوده و حاوی لاتکس نیستند و با توجه به قالب آن ها امکان استفاده همزمان از عینک ایمنی را نیز به کاربر می دهند.

ماسک تمام صورت

ماسک های صنعتی شیمایی تمام صورت علاوه بر اینکه از بینی، دهان و چانه محافظت می کنند، ناحیه اطراف چشم را نیز می پوشانند. هنگامی که خطری برای چشم وجود دارد استفاده از این ماسک ها توصیه می شود. زیرا مهر و موم خوبی دارند و از اپراتور به بهترین نحو محافظت می کنند. آنها در برابر گاز ها، دود ها و بخارات سمی در محیط های کاری غنی از اکسیژن (ماسک های فیلتر کننده تمام صورت) و فاقد اکسیژن (ماسک های عایق تمام صورت) موثر هستند.

ماسک های تمام صورت تک فیلتر از الاستومر یا سیلیکون ساخته شده اند. برخی از مدل ها به صفحه نمایش پانوراما برای میدان دید بهتر مجهز هستند. ماسک های تمام صورت دو فیلتر مجهز به سیستم فیلتر هوا با دریچه های دو تایی هستند که باعث خروج بهتر هوا می شوند. این امر راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم می کند و همچنین از نشستن بخار بر روی صفحه ماسک جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

یک ماسک صنعتی شیمیایی علاوه بر قابلیت فیلتراسیون بالا، می تواند محافظت کاملی برای کاربر فراهم کند. نوع ماسک خود را باید بر اساس شرایط محیط کاری و میزان و شدت آلاینده هایی که با آن روبرو هستید، انتخاب کنید.

منبع:

چگونه ماسک صنعتی را انتخاب کنیم؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *