نانوبلاگ

تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی در چیست؟

تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی

ماسک N95 و ماسک سه لایه پزشکی

با ورود PPE به واژگان روزمره مردم، توجه به تفاوت ها در ماسک های معمولی و ماسک های تنفسی اهمیت پیدا کرده است. سوالی که اغلب بین تمام افراد جامعه است، این است که تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی در چیست؟ ما در ادامه به تفاوت های این دو مدل ماسک خواهیم پرداخت.

در حالی که ممکن است هر دو به عنوان “ماسک” نامیده شوند، باید بدانیم که این دو وسیله محافظ در واقع برای عملکردهای مختلف استفاده می شوند. تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی از نحوه تناسب بر روی صورت کاربر گرفته تا کاربردهای مورد نظر، انواع بسیار متفاوتی از ماسک ها هستند. در زیر به تفکیک مواردی که ماسک های پزشکی را از ماسک های N95 جدا می کنند و سطوح محافظتی که هر کدام ارائه می کنند، ذکر شده است.

برای خرید ماسک N95 به صفحه ماسک سه بعدی بدون سوپاپ N95 سایز M/L مراجعه کنید.

ماسک سه لایه پزشکی

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA): “ماسک پزشکی یک وسیله یکبار مصرف شل و گشاد است که یک مانع فیزیکی بین دهان و بینی کاربر و آلاینده های احتمالی در محیط اطراف ایجاد می کند.” ماسک پزشکی برای جلوگیری از ورود مایعات مختلف از دهان کاربر به محیط و برعکس طراحی شده است. FDA می افزاید که ماسک پزشکی در جلوگیری از پاشش قطرات ذرات بزرگ نیز موثر باشد، اما ذرات بسیار ریز موجود در هوا را که ممکن است از طریق سرفه، عطسه یا برخی روش های پزشکی منتقل شوند، فیلتر یا مسدود نمی کند.

ماسک های پزشکی به گونه ای طراحی شده اند که دهان و بینی را به صورت شل بپوشانند و برای تناسب فردی اندازه نمی شوند. می توان گفت عمده ترین تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی این است که ماسک های پزشکی برای محافظت تنفسی برای کاربر در نظر گرفته نشده اند، زیرا به طور موثر ذرات کوچک تر معلق در هوا را فیلتر نمی کنند.

تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی

علاوه بر این، ماسک های پزشکی تمام استانداردهایی که یک دستگاه تنفسی N95 یا سطح بالاتر دارد را رعایت نکرده است. این ماسک ها توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) تایید نشده اند و فقط تاییده FDA را دارند. ماسک های پزشکی همچنین برای ایجاد مهر و موم محکم روی صورت کاربران در نظر گرفته نشده اند. به طور کلی، ماسک های پزشکی برای محافظت از کاربر در برابر ذرات ریز در نظر گرفته نشده اند، بلکه برای محافظت در حیطه پزشکی در برابر آلودگی توسط فرد استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که ماسک های پزشکی را با پوشش های پارچه ای نباید اشتباه گرفت. پوشش های پارچه ای صورت مانند ماسک های پزشکی نیستند. پوشش های پارچه ای صورت نیازی به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ندارند و بنابراین استانداردهای لازم محافظتی را ممکن است نداشته باشند.

ماسک تنفسی N95

ماسک های N95 دستگاه های حفاظت تنفسی هستند که برای فیلتر کردن کارآمد ذرات معلق در هوا طراحی شده اند. این تا حدی به دلیل ایجاد تناسب بسیار نزدیک به صورت توسط این ماسک ها می باشد. N95 ها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت کاربر می چسبند تا به اثربخشی مورد نظر فیلتر کردن 95 درصد ذرات با قطر متوسط 0.3 میکرومتر دست یابند. بر اساس استاندارد حفاظت تنفسی 29CFR 1910.134، OSHA، از کسانی که از این ماسک ها استفاده می کنند، می خواهد که قبل از استفاده حتما تناسب ماسک بر روی صورت خود را بررسی کنند.

یک ماسک تنفسی N95 که به درستی پوشیده شده باشد، در مقایسه با ماسک پزشکی که مورد تایید NIOSH نیست، تعداد ذرات ریز وارد شده به سیستم تنفسی کاربر را تا حد زیادی کاهش می دهد. میزان این کاهش تابعی از تناسب ماسک، سطح راندمان فیلتراسیون آن (با ماسک های موجود از 95 درصد تا 99.97 درصد راندمان فیلتر)، اندازه ذرات خطرناک و پوشیدن صحیح ماسک تنفسی می باشد.

انواع ماسک N95

حال که تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی را می دانیم لازم است اشاره ای به انواع ماسک های N95 نیز بکنیم. ماسک های N95 به دو دسته اصلی پزشکی و صنعتی تقسیم می شوند. هم ماسک های پزشکی N95 و هم ماسک های صنعتی N95 انواع مختلفی از حفاظت را برای کاربردهای متفاوت ارائه می کنند.

ماسک های پزشکی N95

ماسک های پزشکی N95 برای استفاده در بخش های مراقبت های بهداشتی در نظر گرفته و طراحی شده اند تا نه تنها از قرار گرفتن کاربر در معرض آلودگی های بیولوژیکی موجود در هوا جلوگیری کنند، بلکه به محافظت در برابر پاشش مایعاتی مانند خون یا مایعات بدن نیز کمک کنند. N95 های پزشکی یک مهر و موم محکم روی دهان و بینی ایجاد می کنند. برای اینکه N95 های پزشکی بیشترین تاثیر را داشته باشند، باید هنگام استفاده تست تناسب روی آن ها انجام شود.

ماسک های صنعتی N95

ماسک های صنعتی N95 برای استفاده در محیط های صنعتی مانند فلزکاری، ساخت و ساز و معدن طراحی شده اند. N95 های صنعتی برای کاهش قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا و عاری از روغن طراحی شده اند. این نوع ماسک ها نیازی به تایید FDA ندارند، اما نیازمند تاییده NIOSH هستند. مانند ماسک های N95 پزشکی، N95 های صنعتی نیز باید یک مهر و موم محکم روی دهان و بینی کاربر ایجاد کنند تا بیشترین اثر گذاری را داشته باشند. کارگران محیط های صنعتی باید مطابق با استاندارد حفاظت تنفسی OSHA به طور منظم تناسب N95 خود را نیز آزمایش کنند.

در حالی که ماسک های N95 پزشکی و ماسک های صنعتی N95 ماهیت مشابهی دارند، کاربردهای آنها متفاوت است. در شرایط بحرانی، مانند COVID-19، استفاده از ماسک های صنعتی N95 برای استفاده در محیط های مراقبت های بهداشتی غیرپزشکی تایید شده است.

جهت کسب اطلاعات در زمینه انواع ماسک های فیلتردار صنعتی به صفحه معرفی و بررسی انواع ماسک فیلتر دار صنعتی و کاربرد آنها! مراجعه کنید.

تمایز اصلی ماسک های N95 پزشکی و صنعتی

دو تمایز اصلی بین N95 های پزشکی و N95 های صنعتی وجود دارد. اولین مورد این است که N95 های پزشکی باید توسط FDA تایید شوند. مورد دوم این است که N95 های پزشکی برای مقاومت در برابر مایعات و زیست سازگاری آزمایش می شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه تحریک یا حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند.

نتیجه گیری

شناسایی تفاوت ماسک N95 با ماسک سه لایه پزشکی می تواند دشوار باشد، اما وقتی ویژگی های اساسی هر کدام را درک کردید، مشخص می شود که هر کدام چه زمانی باید استفاده شوند. در این مقاله، ما به بررسی کلی تفاوت های دو نوع ماسک N95 و ماسک سه لایه پزشکی پرداختیم. با توجه به سطوح مختلف حفاظتی ماسک N95 و ماسک هایی که سطوح مختلف مقاومت در برابر روغن را ارائه می دهند، در انتخاب ماسک تنفسی مناسب باید دقت کافی داشت.

منبع:

تفاوت بین ماسک های پزشکی و ماسک های N95

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *