نانوبلاگ

استفاده از 7 ماسک تنفسی در مصارف پزشکی

ماسک تنفسی در مصارف پزشکی

استفاده از ماسک های پزشکی و ماسک های تنفسی به عنوان تجهیزات حفاظت فردی برای کاهش سطح خطرات بیولوژیکی که کارکنان مراقبت های بهداشتی در طی شیوع بیماری های مختلف مانند ویروس کرونا در معرض آن قرار می گیرند، بسیار مهم است. متأسفانه، در طول این بیماری همه گیر، ماسک تنفسی در مصارف پزشکی به سرعت در سراسر جهان رو به اتمام بوده است و پیامد های بالقوه ای برای عفونت های شغلی دارد. همچنین آگاهی از ویژگی های خاص ماسک ها برای انتخاب نوع مناسب با توجه به شرایط بالینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای خرید ماسک تنفسی به صفحه ماسک n99 بدون سوپاپ نانو الیاف بزرگسال مراجعه کنید.

ماسک تنفسی در مصارف پزشکی

پژوهش های مختلفی در مورد این موضوع در دسترس است، شواهد بالینی در مورد استفاده از ماسک ها کم می باشد و علاقه به این موضوع در طول زمان ثابت نبوده است. درک بهتر انتقال ویروس کرونا همراه با داده های بالینی با کیفیت بالا در مورد استفاده از ماسک ها یا دستگاه های جایگزین به ویژه ماسک تنفسی در مصارف پزشکی مورد نیاز می باشد. علاوه بر این، کارکنان مراقبت های بهداشتی، صرف نظر از سطح تجربه خود، باید آموزش های خاصی را دریافت کنند.

ماسک های پزشکی و ماسک تنفسی

تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک تنفسی در مصارف پزشکی است که برای محافظت از پرسنل در برابر قطرات، ذرات معلق در هوا و مایعات بدن که به طور بالقوه صورت را آلوده می کنند، استفاده می شود. اصطلاح «رسپیراتور ها» در زمینه تجهیزات حفاظت فردی، باید به عنوان وسیله فیلتر کننده، معمولاً به شکل ماسک های نیم صورت یا تمام صورت، به عنوان محافظ برای کارکنان مراقبت های بهداشتی در معرض عوامل بیماری زا در نظر گرفته شود.

ماسک تنفسی در مصارف پزشکی

انواع ماسک های تنفسی و مشخصات آن ها

ویژگی های اصلی عملکرد ماسک تنفسی در مصارف پزشکی در جدول زیر خلاصه شده است. این جدول خلاصه ای از ویژگی های اصلی ماسک تنفسی در مصارف پزشکی را ارائه می دهد.

نام یا کلاس تنفسی EU-OSHAآزمون تناسبمحافظت در برابر پاششنوع حفاظتعملکرد فیلتراسیوننشت به داخلکلاس های معادلتوضیحات
ماسک پزشکینیاز نیستنوع IIRقطرهمتغیرمتغیرنداردگشاد؛ محافظت تنفسی خوبی ارائه نمی کند
FFP1نیاز استنوع IIRقطرات و ذرات معلق در هوا≥ 80%< 22%ندارددارای نسخه انقضای سوپاپ
FFP2نیاز استنوع IIRقطرات و ذرات معلق در هوا≥ 94%< 8%N95/P95/R95دارای نسخه انقضای سوپاپ
FFP3نیاز استنوع IIRقطرات و ذرات معلق در هوا≥ 99%< 2%N100/N99/P100/
P99/R100/R99
دارای نسخه انقضای سوپاپ
ماسک الاستومرینیاز استآمادهقطرات و ذرات معلق در هوافیلترهای قابل تعویضفیلترهای قابل تعویضنداردقابلیت استفاده مجدد؛ گران؛ نیمه یا تمام صورت
PAPRمعمولا نیاز نیستآمادهقطرات و ذرات معلق در هوافیلترهای قابل تعویضفیلترهای قابل تعویضنداردقابلیت استفاده مجدد؛ گران؛ گشاد؛ مناسب برای ساعات کاری زیاد
SARنیاز استآمادهقطرات و ذرات معلق در هوامنبع بیرونی غیر آلوده برای هوای تنفسیمنبع بیرونی غیر آلوده برای هوای تنفسینداردقابلیت استفاده مجدد؛ گران؛ جریان مستمر یا بر اساس نیاز؛ منبع هوای تنفسی جدا

نکاتی در رابطه با جدول رائه شده:

  • نام متداول دستگاه یا کلاس تنفسی طبق طبقه بندی EU-OSHA گزارش شده است.
  • آزمایش تناسب با آئروسل نشانگر باید قبل از اولین استفاده از مدل یا اندازه انجام شود. اگر آزمایش مثبت باشد، ماسک تنفسی نشتی دارد و باید مدل یا اندازه دیگری انتخاب شود.
  • محافظت در برابر پاشش مایعات بدن، اگر دستگاه دارای گواهی ضد پاشش آب نیست، برای این منظور باید از نمونه جداگانه استفاده شود.
  • عملکرد فیلتراسیون کاهش غلظت آئروسل های آزمایشی خاص را که از فیلتر عبور می کنند اندازه گیری می کند. این در شرایط استاندارد خاصی محاسبه می شود که می تواند بر اساس مقررات ملی متفاوت باشد. تغییرات حداقلی می تواند در بین طبقات معادل در سراسر جهان رخ دهد.
  • نشت درونی مقدار (٪) یک آئروسل خاص را که مجاز به ورود به دستگاه در یک محفظه آزمایش است، اندازه گیری می کند.
  • ویژگی های عملکرد ماسک ها در شرایط استاندارد نظارتی ملی آزمایش می شوند. این استاندارد ها در سراسر جهان شباهت هایی دارند. بنابراین توصیه ها معمولاً به یک کلاس خاص و مدل های معادل خارجی آن اشاره می کنند. نمونه هایی از معادل های FFP2: N95 (ایالات متحده)، KN95 (چین)، P2 (استرالیا/نیوزلند)، DS (ژاپن)، درجه 1 کره (کره).
  • وجود دریچه بازدم باعث تنفس راحت تر می شود و مقاومت کمتری در برابر بازدم ایجاد می کند. دریچه یا سوپاپ همچنین مه‌آلودگی عینک را کاهش می دهد. ماسک های سوپاپ دار معمولاً به عنوان ضد پاشش تایید نمی شوند.
ماسک تنفسی در مصارف پزشکی

ماسک های پزشکی

ماسک های پزشکی گشاد و یکبار مصرف هستند و نمونه مرسوم ماسک تنفسی در مصارف پزشکی می باشند. این ماسک ها به منظور کاهش انتشار قطرات تنفسی کاربران به سایر افراد و محیط و ایجاد محافظت کلی از کاربر در برابر قطرات بزرگ که معمولاً در اثر سرفه یا عطسه ایجاد می شوند و پاشش مایعات بدن هستند. ماسک های پزشکی نوع اول معمولاً برای بیماران با هدف کنترل منبع و نوع دوم یا نوع IIR توسط پرسنل مراقبت های بهداشتی در اتاق عمل استفاده می شود.

تفاوت اصلی بین انواع ماسک تنفسی در مصارف پزشکی، در کارایی فیلتراسیون باکتریایی آن ها است؛ یعنی کارایی به عنوان مانعی در برابر نفوذ باکتری ها. محافظت در برابر پاشش فقط توسط ماسک های پزشکی نوع IIR (R مخفف مقاوم است) ارائه می شود.

ماسک های فیلترینگ فیس‌پیس (FFR)

ماسک های فیلترینگ فیس‌پیس (FFR) ماسک های محافظ محکم و یکبار مصرف هستند که برای فیلتر کردن قطرات معلق در هوا طراحی شده اند (تعریف شده به عنوان ذرات غیر روغنی کمتر از قطر 5 تا 13 میکرومتر) و به عنوان دستگاه های حفاظتی استنشاقی ثبت شده اند. این ماسک تنفسی در مصارف پزشکی بر اساس ویژگی های فیلتراسیون و مقررات ملی که شرایط استانداردی را که در آن ها آزمایش شده اند، برچسب گذاری متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برچسب اروپایی “FFP2” به ماسکی اطلاق می شود که می تواند غلظت آئروسل خاص را حداقل 94% کاهش دهد.

در حالی که ‘FFP3’ مربوط به عملکرد فیلتر حداقل 99٪ است. استاندارد های نظارتی ملی در سراسر جهان شباهت هایی دارند و توصیه ها معمولاً به یک کلاس خاص و مدل های مشابه خارجی آن اشاره می کنند. نمونه هایی از معادل های FFP2 عبارتند از N95 (ایالات متحده)، KN95 (چین)، P2 (استرالیا/نیوزیلند)، DS (ژاپن) و 1st class (کره).

شایان ذکر است، FFR با سرعت جریان بالا (85-95 لیتر در دقیقه) و با آئروسل آزمایشی با قطر حدود 0.3-0.5 میکرومتر آزمایش می شود. در نتیجه، عملکرد واقعی آن ها باید بهتر از نمونه آزمایش شده باشد. عملکرد فیلتراسیون به شدت به تناسب بستگی دارد و کارکنان مراقبت های بهداشتی باید دستگاه های مختلف را برای یافتن بهترین مدل و اندازه مناسب برای صورت خود آزمایش کنند. در نظر گرفته شده است که ماسک های تنفسی فیلتر دار یک اندازه نیستند. به عنوان مثال، وجود ریش می تواند تناسب ماسک با صورت را تغییر دهد.

برای ارزیابی وجود نشتی و تایید انتخاب مدل و اندازه ماسک تنفسی باید از تست تناسب با آئروسل نشانگر استفاده شود. سپس قبل از هر بار استفاده، بررسی مهر و موم دم و بازدم انجام می شود تا ماسک به درستی روی صورت قرار گرفته باشد. ماسک های تنفسی فیلتر دار نیز در نسخه های دارای دریچه بازدم موجود هستند که باعث راحتی بیشتر آن ها برای استفاده طولانی مدت می شود. این دریچه در واقع در مرحله بازدم تنفس فرد پوشنده باز می شود و به هوای بازدمی اجازه می دهد تا به بیرون جریان یابد.

محافظت در برابر مایعات بدن و پاشش به ندرت توسط FFR دریچه ای تضمین می شود و باید با برچسب “Type IIR” مانند ماسک های پزشکی تأیید شود. از طرفی وجود یک دریچه بازدم مه گرفتگی عینک را کاهش می دهد.

در موارد ناکافی بودن منابع یا در صورت برخورد با آلاینده های خاص، FFR یکبار مصرف را می توان با انواع دیگر از ماسک تنفسی در مصارف پزشکی جایگزین کرد که معمولاً هم در محیط های بهداشتی رایج نیستند؛ مانند ماسک های الاستومری و ماسک های تامین کننده هوا. ماسک های تامین کننده هوا برای محیط های به خصوصی در نظر گرفته شده اند.

همچنین بخوانید: استرس حرارتی و 6 نوع مختلف آن که باید بدانید

ماسک های الاستومری

ماسک های الاستومری دستگاه های تنفسی قابل استفاده مجدد هستند که از مواد مصنوعی ساخته شده اند که می توانند ضدعفونی شوند و دارای فیلتر های قابل تعویض هستند.

ماسک های تامین کننده هوا

ماسک های تامین کننده هوا، ماسک های قابل استفاده مجدد با باتری هستند که از هود یا ماسک های شل تشکیل شده اند که با فیلتر های قابل تعویض و یکبار مصرف، مانند فیلتر های هوای ذرات با راندمان بالا، به بازار عرضه می شوند. ماسک تنفسی تامین کننده هوا، هوا را از یک منبع خارجی و بدون آلودگی به کاربر می رساند. این ویژگی در محیط های بسیار سمی یا در مواردی که کمبود اکسیژن وجود دارد، کاربردی است.

عملکرد کارکنان مراقبت های بهداشتی با استفاده از PPE

علاوه بر ضرورت استفاده از ماسک تنفسی در مصارف پزشکی، همچنین می تواند بر عملکرد کارکنان مراقبت های بهداشتی تأثیر بگذارد. با هدف صرفه جویی در منابع، استفاده طولانی مدت از PPE توصیه شده است، اما پرسنل مراقبت های بهداشتی ممکن است با عدم تحمل پوشیدن ماسک تنفسی در کل شیفت کاری، نیاز به در آوردن ماسک و استراحت در حین شیفت کاری داشته باشند.

ماسک تنفسی در مصارف پزشکی برای چندین ساعت بدون وقفه (حدود 8 ساعت) در محیط های غیر بهداشتی استفاده می شود. حداکثر طول استفاده در محیط های مراقبت های بهداشتی معمولاً توسط عوامل دیگری مانند آلودگی، عدم تحمل کاربر یا نیاز به استفاده از دوره استراحت تعیین می شود.

برای بهبود انتخاب و استفاده از ماسک تنفسی در مصارف پزشکی چه می توان کرد؟

ارزیابی محیط کار خاص کارگران باید توسط کارفرما انجام شود تا مشخص شود که آیا خطراتی وجود دارد یا احتمال آن وجود دارد که استفاده از دستگاه تنفسی یا ماسک پزشکی و همچنین سایر PPE ها را ضروری کند.

اگر بر اساس ارزیابی خطرات احتمالی وجود داشته باشد، کارفرما باید PPE مناسبی را انتخاب کند که از کارگران در برابر خطرات محافظت کند و تصمیمات انتخاب را به هر کارگر آسیب دیده ابلاغ کند.

همه کارگرانی که ملزم به پوشیدن ماسک های تنگ (مانند ماسک های تنفسی N95، الاستومریک) هستند، باید یک ارزیابی پزشکی برای تعیین توانایی کارگر در پوشیدن ماسک تنفسی داشته باشند و در صورت تایید پزشک باید تست تناسب تنفسی با استفاده از همان تست انجام شود.

نتیجه گیری

به طور کلی، شواهد بالینی در مورد استفاده از ماسک تنفسی در مصارف پزشکی ضعیف است. استفاده از PPE مناسب، مانند FFR، برای کارکنان مراقبت های بهداشتی درگیر در مراقبت از بیماران مبتلا به عفونت های ویروسی، مانند بیماری همه گیر فعلی، COVID-19، اهمیت اساسی دارد. متأسفانه، منابع در سراسر جهان به سرعت در حال اتمام است. علاوه بر این، دانش در مورد ویژگی های خاص FFR برای انتخاب نوع مناسب با توجه به شرایط بالینی بسیار مهم است.

شواهد مستقیم در مورد اثربخشی FFR در پیشگیری از عفونت SARS-CoV-2 کم است و هنوز در دست است، با نگرانی در مورد تعمیم‌پذیری سایر مدل‌های ویروس. به نظر می رسد ادبیات موجود متناوب دوره های اوج علاقه، همزمان با بیماری های همه گیر، با دوره های عدم علاقه به موضوع را منعکس می کند. باید تلاش مداوم تری برای تحقیق وجود داشته باشد که نیاز به آموزش دوره ای کارکنان مراقبت های بهداشتی را نیز مورد توجه قرار دهد.

منابع:

ماسک های پزشکی و ماسک های تنفسی برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی در برابر SARS-CoV-2 و سایر ویروس ها

بررسی شیوه های بهداشت و ایمنی کارکنان مراقبت های بهداشتی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *