نانوبلاگ

عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی و 3 نشانه اصلی آن

عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی

استفاده از ماسک تنفسی یک راه موثر برای کاهش ابتلا و شیوع ویروس کرونا است. همچنین ماسک تنفسی استاندارد از کاربر در مقابل آئروسل های موجود در هوا محافظت می کند. با ادامه بیماری های همه گیر و افزایش آلودگی های هوا، نیاز روز افزون به استفاده از ماسک ها به وجود آورده است. حال که از اهمیت حضور ماسک های تنفسی در زندگی روزمره خود آگاه هستیم، بایستی آگاهی کافی درباره عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی داشته و اقدامات لازم جهت غلبه بر نگرانی های مربوط به استفاده از آن را انجام دهیم. گاهی اوقات، برای برخی افراد، استفاده از ماسک می تواند باعث ایجاد جوش، کهیر و سایر مشکلات پوستی روی صورت شود.

جهت خرید ماسک تنفسی N99 به صفحه ماسک n99 بدون سوپاپ نانو الیاف بزرگسال مراجعه کنید.

عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی

عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی

ماسک ها تنفسی ممکن است باعث مشکلات پوستی شوند که از آکنه و پوسته پوسته شدن گرفته تا کهیر و خارش مزمن را شامل می‌شود. احتمال رخ دادن عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی به ویژه زمانی که ماسک بیش از چند ساعت در روز استفاده شود، رخ می دهد. در ادامه سه نوع عارضه پوستی را بررسی خواهیم کرد.

ماسکنه

ماسکنه همان به وجود آمدن آکنه به دلیل استفاده از ماسک است. بسیاری از افراد به دلیل استفاده از ماسک تنفسی ممکن است دچار قرمزی پوست، پدید آمدن لکه ها و حتی علائم بدتر را تجربه کنند. ماسکنه معمولا در اطراف دهان، بینی و چانه افراد ایجاد می شود.

به دلیل ایجاد یک محیط گرم و مرطوب در زیر ماسک و حبس کردن رطوبت و سبوم، باعث پدید آمدن حساسیت های جدید پوستی یا بدتر شدن عوارض پوستی قبلی می شود. ماسک ها با مسدود کردن منافذ پوست صورت باعث التهاب پوست شده و در نهایت باعث ایجاد جوش های جدید می شوند.

پوست خشک و لب های ترک خورده

خشکی پوست و لب های ترک خورده از مشکلات شایع پوستی ناشی از استفاده از ماسک صورت است. استفاده از مرطوب کننده برروی صورت، یک لایه محافظ ایجاد می کند که می تواند خشکی پوست را کاهش دهد. شما می توانید بلافاصله پس از شستن صورت از مرطوب کننده استفاده کنید. می توانید با استفاده از مرطوب کننده های فرموله شده برای نوع پوستتان، از ایجاد جوش هایی که خود مرطوب کننده باعث می شود، جلوگیری کنید.

عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی

از انواع مواد مرطوب کننده پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب کننده ژل برای پوست های چرب
  • لوسیون برای پوست های معمولی
  • کرم مخصوص پوست های خشک تا خیلی خشک

بعد از شستن صورت، قبل از گذاشتن ماسک تنفسی و قبل از خواب می توانید با استفاده از وازلین از ترک خوردن لب هایتان جلوگیری کنید. توجه کنید که وازلین را فقط روی لب های خود بمالید نه صورت.

کهیر، خارش و درماتیت

پوست اطراف بینی، دهان و چانه، مکان هایی که با ماسک تنفسی پوشانده شده است، بسیار ظریف است. اگر در جایی که ماسک با صورت شما تماس دارد، جوش قرمزی دارید، ممکن است به دلیل تحریک ناشی از اصطکاک یا واکنش آلرژیک به مواد ماسک باشد.

ماسک ها دما، رطوبت و اصطکاک را افزایش می دهند، بنابراین پوست شما را بیشتر مستعد تحریک می کنند. مواد شیمیایی بسیار کمی در ماسک ها استفاده می شود؛ بنابراین هر واکنشی به احتمال زیاد فقط یک تحریک فیزیکی است تا یک آلرژی. با این حال، برخی از ماسک ها شامل یک نوار در حاشیه ماسک و امتداد بینی و ناحیه گونه هستند که می تواند برای برخی افراد حساسیت ایجاد کند.

سیم یا فنر فلزی که به شما امکان تنظیم و کیپ کردن ماسک را بر روی صورتتان می دهد، ممکن است از نیکل (یک آلرژن تماسی رایج) ساخته شده باشد، بنابراین برخی از افراد یک لایه پارچه به داخل ماسک می چسبانند دنبال ماسک هایی می گردند که بدون سیم فلزی باشند. همچنین گزارش شده است که لاستیک موجود در بند یا کش های پشت سر و پشت گوش ماسک باعث تحریک می شود.

ماسک های صورت همچنین می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن بیماری های قبلی مانند اگزما شوند، به خصوص اگر ماسک صورت خیلی سفت باشد یا اصطکاک زیادی با صورت شما داشته باشد. برخی از ماسک ها ممکن است رطوبت طبیعی صورت شما را جذب کنند و پوست شما را خشک کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه 5 نوع حساسیت پوستی به ماسک – عوارض پوستی ناشی از زدن ماسک که نمی دانستید مراجعه کنید.

چه کسانی با استفاده از ماسک تنفسی بیشتر دچار مشکلات پوستی می شوند؟

محققان خاطرنشان می کنند، افرادی که قبلاً مشکلات پوستی داشتند، ممکن است بیشتر دچار التهاب، کهیر و عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی شوند.

پوست اطراف بینی، دهان و چانه، مکان هایی که با ماسک تنفسی پوشانده می شوند. همچنین پوست این نواحی بسیار ظریف است. بنابراین چیزی که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم، درماتیت اطراف دهان و وضعیتی شبیه روزاسه است.

افراد مبتلا به درماتیت اطراف دهان، دوره های مکرر کهیر قرمز و التهاب در اطراف دهان و چانه خود دارند. ناحیه اطراف چشم نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. زنان بین 20 تا 60 سال به احتمال زیاد از این بیماری و عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی رنج می برند و علت آن ناشناخته است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

هرگونه ترک خوردگی پوستی که علیرغم درمان خانگی بهبود نمی یابد، نیاز به تماس با پزشک دارد و این امر در مورد حساسیت هایی که در حال گسترش یا بدتر شدن هستند یا هر نشانه ای از عفونت صدق می کند. گرفتن نظر حرفه ای به ویژه برای افرادی که شغل یا کارهای روزمره آنها نیاز به استفاده از ماسک برای ساعات طولانی دارد، بسیار مهم است.

نتیجه گیری

امروزه استفاده از ماسک به امری ضروری مبدل گشته است. اما شاهد عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی به ویژه در استفاده طولانی مدت در طول شبانه روز هستیم. عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی انواع و حالت های مختلفی دارد که باید حتما نسبت به درمان آن اقدام مناسب انجام داد. همچنین می دانیم که پوست یکی از اعضای حیاتی بدن است که به مراقبت نیاز دارد. به ویژه پوست صورت که عامل تعیین کننده در زیبایی افراد است.

منبع:

از ماسکنه رنج می برید؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *