نانوبلاگ

کاربرد ماسک های صنعتی که صنعتگران نباید نادیده بگیرند

کاربرد ماسک های صنعتی

ماسک های ایمنی صنعتی برای محافظت از کارگران در برابر تنفس مواد خطرناک که در محیط های صنعتی رایج است، طراحی شده اند. ماسک های صنعتی انواع مختلفی دارند و بر حسب نیاز قابل استفاده هستند. کاربرد ماسک های صنعتی در هر صنعت متفاوت می باشد. برخی از ماسک ها برای کاهش انتقال میکروب ها و آلودگی طراحی شده اند. برخی از آن ها در برابر گازهای مضر و قطرات یا ذراتی که باعث بیماری های مسری می شوند، مفید خواهند بود. در این مقاله به کاربرد ماسک های صنعتی مورد استفاده در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.
برای خرید ماسک صنعتی به صفحه مراجعه کنید.

برای خرید ماسک صنعتی به صفحه ماسک تنفسی نیم صورت دو فیلتره ELIPS سایز M/L مراجعه کنید.

ماسک برای COVID-19

یکی از متدوال ترین موارد استفاده از ماسک، کاربرد ماسک های صنعتی به صورت صحیح و مداوم به عنوان راهی موثر برای جلوگیری از ابتلا و انتشار COVID-19 است. COVID-19 عمدتاً از طریق قطرات تنفسی ایجاد شده توسط فردی که آلوده است به فرد دیگر سرایت می کند. از ماسک ها برای جلوگیری از رسیدن این قطرات از فردی به فرد دیگر استفاده می شود. کاربرد ماسک های صنعتی می تواند دو هدف را در یک محل کار دنبال کند:

  • به عنوان کنترل منبع: افراد برای محافظت از اطرافیان خود در برابر هر گونه ویروسی که ممکن است تنفس کنند از ماسک استفاده می کنند.
  • به عنوان تجهیزات حفاظت شخصی (PPE): افراد برای محافظت از خود در برابر تنفس هر گونه ویروسی که ممکن است در هوای اطراف آن ها باشد از ماسک استفاده می کنند.

بسیاری از انواع ماسک ها می توانند هم به عنوان PPE و هم به عنوان کنترل منبع کار کنند، اما همه ماسک ها برای هر دو هدف مناسب نیستند. حداقل، همه ماسک های COVID-19 باید:

  • بینی، دهان و چانه کاربر را بپوشانید
  • با بند یا کش الاستیک پشت گوش یا پشت سر، روی صورت قرار بگیرند.

ارزیابی موارد مهم کاربرد ماسک های صنعتی در COVID-19

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا و چگونه از ماسک در محل کار خود استفاده می کنید، باید همه عوامل مرتبط را در محل کار و جامعه محلی ارزیابی کنید، از جمله:

  • آیا ویژگی های فیزیکی محیط، تعامل یا فعالیت های شما باعث افزایش خطر انتقال COVID-19 می شود؟
  • اقدامات کنترلی فعلی شما در کاهش خطرات شناسایی شده چقدر موثر است؟
  • سطح خطر به صورت محلی چقدر است (شاخص های فعلی انتقال محلی COVID-19 را در نظر بگیرید)؟

اطمینان حاصل کنید که تمام الزامات بهداشت عمومی و بهداشت حرفه ای، از جمله تحت قانون ایمنی و بهداشت شغلی (OHSA) و هر گونه دستور بهداشت عمومی و آیین نامه های محلی را رعایت می کنید.

استفاده از ماسک به عنوان کنترل منبع

کاربرد ماسک های صنعتی به عنوان کنترل منبع به معنای پوشیدن ماسک برای محافظت از افراد دیگر است. این کار با ایفای نقش به عنوان یک مانع از گسترش کووید و سایر ویروس ها جلوگیری می‌کند و ذرات منتشر شده از فرد آلوده را جذب می‌کند. توجه داشته باشید که COVID-19 توسط افرادی که هیچ علامتی ندارند نیز می تواند منتقل شود (به نام انتشار بدون علامت).

هنگام کاربرد ماسک های صنعتی به عنوان کنترل منبع، باید سوپاپ دار یا بودن سوپاپ بودن ماسک را در نظر بگیرید. استفاده از ماسک های سوپاپ دار در موقعیتی که کنترل منبع مهم است، صحیح نمی باشد.

پوشش جهانی

ایده آل ترین کاربرد ماسک های صنعتی هنگامی است که قابلیت استفاده همگانی داشته باشند. ماسک جهانی یعنی اینکه همه همیشه ماسک بزنند و توانایی حفظ فاصله دو متری از دیگران مد نظر نباشد. پوشش جهانی میزان ویروسی که ممکن است در هوا منتشر شود را کاهش می دهد. این یک اقدام کنترلی مهم و مؤثر در داخل خانه و سایر فضا های بسته مشترک مانند وسایل نقلیه عمومی است. در صورت وجود تهویه مناسب، ماسک می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

کاربرد ماسک های صنعتی

کاربرد ماسک های صنعتی به عنوان تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

همچنین می توان از ماسک برای محافظت فردی استفاده کرد. در محل کار، الزامات قانونی در مورد استفاده از PPE برای محافظت از کارگران در برابر خطراتی که وجود دارد، تعیین شده است. حتی اگر هیچ الزام قانونی برای PPE در شرایط خاص وجود نداشته باشد، می توان از ماسک برای محافظت از افراد استفاده کرد.

کاربرد ماسک های صنعتی در صنایع فلزی اینگونه است که از ورود انواع دود، جرقه و گرد و غبار فلزی که در اثر جوش یا برش ایجاد می شود، به داخل دستگاه تنفسی جلوگیری می کنند. کاربرد ماسک های صنعتی در صنعت ساختمان و در دفع زباله و کشاورزی نیز وجود دارد. ماسک های صنعتی می توانند در برابر ذرات جامد و مایع به شکل دود، قطرات، گرد و غبار محافظت کنند. یک ماسک PPE آئروسل ها را از هوایی که کاربر تنفس می کند، فیلتر می کند.

ماسک تنفسی PPE چگونه کار می کند؟

صفحه های فیلتر کننده از گرد و غبار قابل تنفس، دود و انواع دیگر آئروسل ها محافظت می کنند، اما هیچ محافظتی در برابر بخار و گاز ندارند. سیستم طبقه بندی از سه کلاس FFP تشکیل شده است که مخفف Filtering Facepiece است. این ماسک تنفسی دهان و بینی را می پوشاند.

آئروسل ها و ذرات ریز دو مورد از خطرناک ترین عوامل مضر برای سلامتی در محیط کار هستند و تقریباً در هوای تنفسی ما قابل مشاهده نیستند. ماسک های فیلتر دار زیر مجموعه PPE هستند که در سه کلاس در برابر این خطرات محافظت می کنند: FFP1، FFP2 و FFP3.

استفاده از آن ها در محیط های کاری بیش از مقدار مجاز مواجهه شغلی (OEL) اجباری است. OEL حداکثر غلظت گرد و غبار، دود و یا ذرات معلق در هوای تنفسی ما است که به سلامتی آسیب نمی رساند. در صورت عبور از حد مجاز باید از ماسک تنفسی استفاده شود.

دو نکته در رابطه با کاربرد ماسک های صنعتی PPE

  • این ماسک ها از انتقال مواد مضر از طریق بینی و دهان جلوگیری می کنند. اگر چه ذرات از طریق دهان و بینی وارد بدن می شوند، اما ممکن است جهت کاهش خطر برای کارگران، تجهیزات PPE دیگری مانند محافظ چشم مورد نیاز باشد.
  • برای تعیین اینکه چه نوع PPE می تواند به کنترل خطرات COVID-19 در محل کار شما کمک کند، باید عوامل مرتبط از جمله اثر بخشی سایر تجهیزات مورد استفاده را ارزیابی کنید.

ترکیب ماسک زدن با رعایت سایر اقدامات

ماسک ها در کنار سایر اقدامات کنترلی زیر برای کمک به کاهش خطر در محل کار شما کمک می کنند.

جلوگیری از ورود ویروس به هوا توسط

  • با استفاده از پوشش کنترل منبع
  • کاهش تعداد افراد در محل
  • غربالگری کارگران، به عنوان مثال برای علائم و مواجهه

کاهش پتانسیل ذرات ویروس در محیط

  • بهبود تهویه
  • کاهش زمان سپری شده در محیط های بسته
  • ترویج فاصله گذاری فیزیکی
  • محافظت از کارگران در برابر هرگونه ذرات عفونی که ممکن است با استفاده از ماسک های محافظ بیشتر شود

کاهش حساسیت به بیماری و عفونت از طریق واکسیناسیون

هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از ماسک در محل کار، کنترل های دیگری را در نظر بگیرید. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که برای پیروی از وظیفه شما تحت OHSA برای انجام هر اقدام احتیاطی برای محافظت از کارگران، نیاز به ماسک زدن باشد.

انتخاب ماسک ها

گفتیم که کاربرد ماسک های صنعتی، هم برای فیلتر ذرات مضر مختلف و هم برای جلوگیری از نفوذ ذرات بیماری زای ویروسی استفاده می شود. همه ماسک ها در این کار به یک اندازه خوب نیستند. ویژگی های تاثیر گذار بر کاربرد ماسک های صنعتی که رابطه مستقیمی با عملکرد و اثر بخشی آن ها دارد، عبارتند از:

  • چقدر ماسک از ورود و خروج ذرات از اطراف لبه های ماسک (کیفیت تناسب) و از طریق ماسک (سطح فیلتراسیون) جلوگیری می کند.
  • توانایی کارگران شما برای استفاده از ماسک در صورت نیاز (به عنوان مثال، تنفس، راحتی و دوام) تا چه میزانی است.

ماسکی که هم تناسب بهتری داشته باشد و هم راندمان فیلتراسیون بالایی داشته باشد، هم برای کنترل منبع و هم برای محافظت از اپراتور بهتر عمل می کند.

کاربرد ماسک های صنعتی با فیلتراسیون بهتر

ماسک ها از مواد مختلفی ساخته می شوند. برخی از مواد بهتر می توانند ذرات معلق در هوا (مانند ویروس ها و باکتری ها) را متوقف کرده و به دام بیاندازند و به عبارتی فیلتر کنند. بهبود انجام این فرایند به عنوان راندمان فیلتراسیون شناخته می شود.

ماسک ها را می توان بر اساس راندمان فیلتراسیون آن ها رتبه بندی کرد. راندمان فیلتر ذرات (PFE) معیاری است که نشان می دهد ماده ای که یک ماسک از آن ساخته شده است چقدر می تواند ذرات با اندازه آزمایش شده را فیلتر کند. عدد بالاتر به این معنی است که ماسک در فیلتر کردن آن ذرات بهتر است. اطلاعات مربوط به فیلتراسیون ماسک را می توانید از استاندارد های عملکردی مانند استاندارد های بین المللی NIOSH، CSA و ASTM دریافت کنید. این استاندارد ها همچنین اطلاعاتی در مورد سایر ویژگی های ماسک از جمله قابلیت تنفس و مقاومت در برابر مایعات ارائه می دهند.

همچنین بخوانید: مهم ترین استاندارد های ماسک تنفسی که باید بدانید

موضوعی که به صورت مشترک بین کاربرد ماسک های صنعتی و معمولی مطرح است، تناسب و چسبیدن کامل ماسک بر روی صورت می باشد؛ اگر هوا از طریق شکاف های اطراف ماسک وارد ماسک شود یا از آن خارج شود، آن هوا فیلتر نمی شود. بنابراین، مناسب بودن ماسک بر میزان فیلتراسیون ماسک تأثیر مستقیمی دارد. ماسک هایی که به عنوان محافظ تنفسی طراحی شده اند، بالاترین سطح محافظت را ارائه می دهند. هم ماسک های تنفسی N95 و هم ماسک های سطح 1 پزشکی ASTM از ماده ای ساخته شده اند که حداقل 95 درصد ذرات را فیلتر می کند، با این حال به دلیل تفاوت در تناسب، سطح حفاظتی یکسانی برای کاربر یا اطرافیانش ایجاد نمی کنند.

کاربرد ماسک های صنعتی و توجه به تنفس و راحتی

کاربرد ماسک های صنعتی

برای کارگرانی که برای مدت طولانی ماسک بر روی صورت خود دارند، استفاده از ماسکی که احساس راحتی داشته باشند و همچنین ماسک از دوام مناسبی برخوردار باشد، اهمیت فراوانی دارد.

برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند از ماسکی که خود تهیه می کنند استفاده کنند. اگر ماسکی مطابق با عملکرد هر ماسکی که توسط خط مشی های شما یا هر ماسک ارائه شده در محل کار مطابقت داشته باشد یا بهتر از آن باشد، استفاده از آن مانعی ندارد. این بدان معناست که وقتی خط مشی محل کار شما خواستار استفاده از ماسک های پزشکی یا به عنوان PPE برای جلوگیری از انتقال قطرات بزرگ یا به عنوان کنترل منبع است، ماسک های تنفسی می توانند جایگزین مناسبی در نظر گرفته شوند.

استفاده صحیح از ماسک ها

مطمئن شوید که کارگران در مورد نوع ماسکی که استفاده می کنند، شرایط نگهداری و محدودیت های آن آگاهی کافی دارند. کارگران باید بدانند که آیا از ماسک به عنوان کنترل منبع استفاده می کنند یا به عنوان PPE و یا هر دو.

اینکه پوشش چقدر در جلوگیری از انتقال یا نفوذ ذرات در محل کار شما موثر خواهد بود به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع ماسک (های) مورد استفاده
  • ماسک هایی که به درستی و به طور مداوم توسط همه استفاده می شود

ماسک ها نباید هیچ گونه خطر جدیدی برای سلامت یا ایمنی وارد محیط کار کنند، مانند گیرکردن ماسک در ماشین آلات یا ایجاد اختلال در سطح دید افراد.

حفاظت از کارگران

بر اساس OHSA، کارفرمایان باید هر اقدام احتیاطی منطقی را در محیط کاری برای محافظت از سلامت و ایمنی کارگران انجام دهند. این موارد شامل محافظت از کارگران در برابر خطرات ناشی از بیماری های عفونی و ریوی است.

به عنوان بخشی از انجام این تعهدات، شما باید:

  • محل کار خود را ارزیابی کنید تا مشخص کنید برای محافظت از سلامت و ایمنی کارگران خود چه کاری باید انجام دهید، از جمله اینکه چگونه خطر انتقال COVID-19 را به حداقل برسانید.
  • اقدامات کنترلی مناسب را که مطابق با حداقل استاندارد ها باشد یا از آن ها فراتر رود، اجرا کنید
  • اطمینان حاصل کنید که از دستورات بهداشت عمومی و قوانین محلی نیز پیروی می کنید.

نتیجه گیری

برای انتخاب و تعیین کاربرد ماسک های صنعتی شناخت کامل محیط کاری، از جمله ذرات و آلاینده هایی که با آن سر و کار دارید و رعایت استاندارد های بین المللی که بسیاری از کشور ها از آن پیروی می کنند، بسیار حائز اهمیت است. پس از انتخاب ماسک مناسب، انجام تست تناسب برای هر فرد الزامی است که نتیجه آن محیط کاری سالم و ایمن برای پرسنل می باشد.

منبع:

استفاده از ماسک در محل کار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *