دانستنی های ماسک N95, کاربردهای ماسک N95, ماسک N95 آلودگی هوا, ماسک تنفسی

آیا ماسک n95 برای آلودگی هوا موثر است؟ هر آنچه که باید در مورد ماسک مناسب آلودگی هوا بدانید!

ماسک n95 برای آلودگی هوا

ماسک n95 برای آلودگی هوا

ماسک های تنفسی روشی مؤثر برای محافظت از شما در برابر بیماری های ناشی از آلودگی هوا به حساب می آیند. توانایی ماسک های تنفسی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بستگی به نوع آلاینده ها، نوع ماسک مورد استفاده شما و نحوه استفاده از ماسک دارد. این مطلب را بخوانید تا بدانید ماسک n95 برای آلودگی هوا چه میزان موثر هستند.

نقش ماسک در حفاظت تنفسی

تحقیقات نشان داده است که حتی اگر زمان اندکی در معرض آلودگی هوا قرار بگیرید، این آلودگی می تواند تأثیر منفی بر ریه ها، قلب و حتی مغز بگذارد. بسیاری از مردم برای پیشگیری یا کاهش عوارض بیماری های ناشی از آلودگی هوا از ماسک های تنفسی استفاده می کنند. با این کار اثرات آلودگی هوا بر روی سلامتی کاهش می یابد. انواع مختلفی از ماسک های تنفسی وجود دارد، از ماسک های ساده سه لایه (همان ماسک های پرستاری) گرفته تا ماسک هایی که با فیلتراسیون قوی خود هوای آلوده را تصفیه می کنند و هوای پاک را به سمت ریه های شما هدایت می کنند. ماسک های N95 رایج ترین نوع ماسک ها هستند که میزان مطلوبی از آلودگی و ذرات معلق در هوا را فیلتر می کنند.

ماسک های تنفسی چگونه کار می کنند؟

ترکیبی از ذرات و گازهای مضر در کنار هم باعث آلودگی هوا می شوند. گازهایی مانند مونوکسید کربن ، دی اکسید گوگرد، ازن، دی اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی فرار باعث آلودگی هوا می شوند. گرچه این گازها مضر هستند، نگرانی واقعی در مورد ذرات ریز است که اندازه آنها کمتر از 2.5 میکرون است.

توانایی ماسک تنفسی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بستگی به نوع آلاینده ها، نوع ماسک مورد استفاده و نحوه استفاده از ماسک دارد. ماسک های تنفسی با کیفیت معمولا یک استاندارد برای میزان محافظت و فیلتراسیون دارند و نشان می دهد که آن ماسک چند درصد از آلاینده های موجود در هوا را تصفیه می کند. میزان محافظت 5 به این معنی است که آن ماسک 95% از آلاینده های موجود در آلودگی هوا را فیلتر می کند. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که این عدد زمانی قابل دستیابی است که ماسک را به خوبی روی صورت خود قرار داده باشید.

ماسک فیلتردار
ماسک فیلتردار

ویژگی های ماسک N95

ماسک های N95 دارای 95% میزان فیلتراسیون هستند، به این معنی که آنها تنها 5% از ذرات آلودگی هوا را نمی توانند فیلتر کنند. این میزان اثربخشی برای ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون کمتر است. به این معنی که اگر ذرات معلق در هوا دارای ابعاد کوچکتر از 2.5 میکرون باشند، مقداری از آن ها می توانند از لایه های فیلتر ماسک عبور کنند. ماسک های N95 گازهای مضر را از هوا حذف نمی کنند، در واقع می توان آن ها را با لایه های اضافی دیگری مانند کربن فعال مجهز کرد تا میزان مسموم شدن با گازها را کاهش دهیم. البته ماسک هایی که لایه های کربن فعال و دیگر لایه های محافظ را دارند کمی گران تر هستند.

در ادامه می توان به این نکته نیز اشاره کرد که ماسک های دارای استاندارد FFP2 نیز توانایی فیلتر کردن 95% از آلاینده ها را دارند. به همین ترتیب ماسک های N99 و FFP3 می توانند 99% از آلودگی هوا را تصفیه کنند.

ماسک های آلودگی هوا چقدر موثر هستند؟

استفاده از ماسک های تنفسی، روشی موثر برای پیشگیری از بیماری های تنفسی و سایر بیماری های ناشی از آلودگی هوا است. لازم به ذکر است که استفاده از این ماسک ها شاید برای همه راحت و مناسب نباشد. بسیاری از افراد هنگامی که از ماسک های با فیلتراسیون بالا مانند ماسک های N95، N99، FFP2 و FFP3 استفاده می کنند، به راحتی نمی توانند نفس بکشند و یا بعضی دیگر با پوشیدن این ماسک ها مشکل دارند. نکته آخر اینکه این ماسک ها تنها زمانی که به خوبی روی صورت قرار بگیرند و شیاری بین ماسک و صورت نباشد، موثر هستند.

در ادامه برای تهیه ماسک های آلودگی هوا می توانید از بین گزینه های زیر، گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *