مقالات علمی, منتخب نانوبلاگ

آلودگی هوا تهران و 5 اثر کمتر شناخته شده آن

آلودگی هوای تهران چه اثرات ناشناخته اید دارد؟

در مقاله قبل در مورد آلودگی هوا و خطرات آن صحبت کردیم و گفتیم که این مُمِدّ حیات می تواند امروزه چگونه ما رو تهدید کند. درباره اثر آلودگی هوا روی دستگاه تنفسی، ریه و قلب بسیار شنیده ایم و خوانده ایم، اما اثرات آلودگی هوا فقط به همین چند عامل منتهی می شود؟ آیا تا به حال در مورد دیگر اثرات آن شنیده اید؟ عوامل پنهانی که از آن ها غافل هستیم که یک روزی می توانند باعث خسارات جبران ناپذیزی شوند.

در این مقاله به اینفوگرافیکی از 5 اثر کمتر شناخته شده آلودگی هوا که احتمالا در مورد آن ها کمتر شنیده اید نگاهی خواهیم داشت.

ب

برای خرید ماسک تنفسی به صفحه ماسک N99 بدون سوپاپ نانو الیاف بزرگسال مراجعه کنید.

5 اثر کمترشناخته شده آلودگی هوا

۱افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم

آمار کودکان مبتلا به اوتیسم روند فزاینده ای دارد. متاسفانه فرزندان آینده بسیار بیشتر از گذشتگان در معرض اوتیسم قرار دارند. پژوهش ها نشان می دهد که زنان باردار که در معرض آلودگی هوا قرار دارند تا ۲ برابر بیشتر از سایرین در معرض به دنیا آوردن کودکان مبتلا به اوتیسم هستند. مطالعات جهانی انجام شده در این حوزه نشان می دهد این خطر بخصوص در سه ماهه سوم بارداری در بالاترین حد ممکن است.

۲کاهش باروری

اگرچه اندازه گیری اثر دقیق هوای آلوده روی ناباروری پیچیده است ولی کاهش کیفیت اسپرم مردان هنگامی که در معرض آلودگی هوا بوده اند سال هاست که اثبات شده است. در واقع در بین محققان این اتفاق نظر وجود دارد که این امر اثر مخربی روی باروری افراد بخصوص مردان دارد ولی این دانشمندان در حال پاسخ به شواهدی هستند که آیا هوای آلوده می تواند خود به تنهایی عاملی برای ناباروری باشد یا خیر.

۳آسیب به کلیه

در باور عموم، تصور اینکه آلودگی هوا روی بخش هایی غیر از ریه و قلب اثر بگذارد کمی دور از ذهن است. اما با توضیحات ساده ای که ارائه دادیم بدیهی است اجزایی نظیر کلیه بسیار در مقابل آلودگی هوا آسیب پذیر هستند. کلیه ها از اجزای اولیه تصفیه خون هستند و بدیهی است که ذرات ریزی که توانسته اند خود را به جریان خون بدن برسانند وارد کلیه نیز شوند. این بیان ساده، موضوع تحقیقات بسیاری بوده که بیش از یک دهه است که این اثر مخرب را به اثبات رسانده اند.

۴پیر شدن پوست

اثر آلودگی هوا روی پوست افراد موضوع چالش برانگیزی خصوصا در کشورهای پرجمعیت و آلوده نظیر چین بوده است. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و نشان می دهد که آلودگی هوا اثر مخربی روی رنگدانه های پوستی دارند و منجر به پیری زودهنگام پوست می شوند. از طرفی اثبات شده است که آلودگی هوا منجر می شود که پوست قابلیت کمتری در بازسازی و جوان سازی خود داشته باشد.

۵سردردهای میگرنی

همه ما سردرد را در روزهای آلوده تجربه کرده ایم. جای تردیدی نیست که در روزهای آلوده کسالت، بی حالی و سردرد بیشتر به سراغ ما آمده است. اما هوای آلوده چه بر سر بیماران میگرنی می آورد؟ میگرن یکی از شایع ترین و مرموزترین بیماری ها در جهان است که نه تنها منشا پیدایش آن پیچیده و ناشناخته است، راه های درمان آن نیز چندان شناخته شده نیست. اثر آلودگی هوا روی سردردهای میگرنی چندان روشن نیست ولی اخیرا مطالعاتی شکل گرفته است که این فرضیه را تقویت می کند.

در مقاله ی آینده در مورد افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم صحبت خواهیم کرد تا با آن بیشتر آشنا شویم.

منابع:

مقاله اثرات آلودگی هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *