نانوبلاگ

آیا تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی را می شناسید؟

تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی

ماسک های سه بعدی و ماسک های پزشکی

ماسک های تنفسی سه بعدی و ماسک های تنفسی پزشکی (ماسک صورت) نمونه هایی از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) هستند که برای محافظت از کاربر در برابر ذرات معلق در هوا و مایعات آلوده کننده صورت استفاده می شوند. ماسک ها برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده های ذرات معلق (گرد و غبار و دود) طراحی شده اند. در این مقاله به بررسی تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی خواهیم پرداخت.

جهت خریداری ماسک سه بعدی به صفحه ماسک سه بعدی نانو الیاف بدون سوپاپ N99 سایز M/L مراجعه کنید.

دسته بندی کلی ماسک ها

هنگامی که صحبت از محافظت توسط هر ماسکی می شود، دو متغیر اصلی وجود دارد: ظرفیت فیلتراسیون پارچه ماسک و مقدار هوایی که از طریق شکاف های بین ماسک و کاربر از اطراف ماسک نشت می کند. به همین دلیل، ما با دسته بندی ماسک های صورت به دو دسته اصلی شروع می کنیم: ماسک های صورت آزادتر مانند ماسک های نوع پزشکی و ماسک های تنفسی کیپ مانند ماسک های سه بعدی.

ماسک های هر دو دسته برای پوشیدن در فضای باز مناسب هستند، اما باید به درستی پوشیده شوند و از مواد مناسب ساخته شده باشند. ماسک هایی مثل ماسک های سوپاپ دار، غلاف های پلاستیکی برای افرادی که خود ناقل بیماری هستند، مناسب نمی باشد. این ماسک ها در عمل دَم مشکلی پدید نمی آورند ولی موقع بازدم به دلیل آلوده بودن هوای بازدم شخص، عمل فیلتراسیون را انجام نمی دهند و مانع از آلوده شدن محیط اطراف نمی گردند.

تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی
تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی

1-ماسک های تنفسی پزشکی

ماسک های دارای رتبه بندی پزشکی مطابق با استاندارد ASTM F2100 هستند و بسته به شرکت تولید کننده در رنگ های متنوعی عرضه می شوند. همه آن ها به طور کلی از سه لایه ساخته شده اند، با همان آرایش لایه های آب دوست-فیلتر-آب گریز که توسط WHO توصیه شده است. با این حال این ماسک ها جهت کسب اطمینان از استاندارد مناسب و میزان فیلتراسیون کافی به طور کامل مورد آزمایش قرار می گیرند.

در حالی که پارچه این ماسک ها هوا را به طور باورنکردنی فیلتر می کند و در محافظت از اطرافیانتان در برابر ذرات احتمالی بازدم بسیار موثر هستند، تناسب آن ها برای اطمینان از بهترین محافظت از کاربر، مهم ترین نکته می باشد.

2-ماسک های تنفسی سه بعدی

ماسک های سه بعدی که به فیش تایپ معروف هستند، از خواص فیلتراسیون و تناسب بهتری برخوردار می باشند. این ماسک ها در حقیقت برای محافظت از کاربر در برابر یک محیط کاملاً آلوده طراحی شده است. ماسک های کیپ اخیراً موضوع داغ محافل بوده اند و برای استفاده طولانی مدت (بیش از چند ساعت) مناسب می باشند.

این در حالیست که عده ای ممکن است برای مدت زمان طولانی و همچنین برای زمان هایی که فعالیت بدنی بالایی دارند، نتوانند از آن ها استفاده کنند. علاوه بر این، به دلیل ساختار ضخیم تر، تنفس پذیری این ماسک ها اغلب کمتر است که می تواند برای افرادی که عملکرد تنفسی ضعیفی دارند، مشکلاتی ایجاد کند. همچنین برای افرادی که در محیط های کاری یا ورزشی یا در کل محیط هایی حضور دارند که فعالیت بدنی زیادی انجام می دهند، اغلب احساس گرما و ناراحت کننده برایشان دارد.

تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی

همچنین بخوانید: ماسک نانو چیست و چه تفاوتی با سایر ماسک ها دارد؟

تفاوت های ماسک سه بعدی با ماسک سه لایه

از جمله تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.فیلتراسیون

محافظت ارائه شده توسط ماسک های پزشکی در برابر ذرات (0.04-1.3 میکرومتر) 8 تا 12 برابر کمتر از ماسک های سه بعدی می باشد.

2.تعداد لایه ها

تعداد لایه های به کار رفته در ماسک ها پزشکی سه تا چهار لایه می باشد؛ ولی در ماسک های سه بعدی حداقل چهار و حداکثر هفت لایه مختلف استفاده شده است.

3.کاربرد

یکی دیگر از انواع تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی کاربرد آن است. ماسک پزشکی مقاوم در برابر مایعات-محافظت در برابر قطرات بزرگ، از جمله عطسه و سرفه یا سایر ترشحات خطرناک را فراهم می کند. در صورتی که ماسک سه بعدی علاوه بر این، محافظت در برابر ذرات معلق در هوا و قطرات بزرگ (فقط آئروسل های بدون روغن) را نیز فراهم می کند.

4.طراحی قالب

ماسک سه لایه پزشکی قالب گشادی دارد و با توجه به کاربرد آن به طور کامل به صورت نمی چسبد. ولی ماسک سه بعدی به گونه ای طراحی شده است که نیمه پایینی صورت که شامل بینی تا چانه می شود را به طور کامل بپوشاند. به نحوی که هیچ گونه نشتی هوا از قسمت های در تماس با صورت اتفاق نیوفتد.

تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی

5.تست تناسب

ماسک پزشکی نیازی به تست تناسب ندارد ولی ماسک سه بعدی نیاز به تست تناسب قبل از استفاده دارد.

6.ساختار ماسک

ماسک پزشکی سطح قابل اعتمادی از محافظت در برابر استنشاق ذرات کوچک تر معلق در هوا ارائه نمی کند. در صورتی که ماسک سه بعدی حداقل 95 درصد از ذرات معلق در هوا، از جمله ذرات بزرگ و کوچک را فیلتر می کند.
هنگام استفاده کاربر از ماسک پزشکی، نشتی در اطراف لبه ماسک رخ می دهد ولی در صورتی که ماسک سه بعدی به درستی پوشیده شود، هنگام تنفس کاربر، کمترین نشتی در اطراف لبه های ماسک ایجاد می شود.

7.قابلیت استفاده مجدد

ماسک پزشکی یکبار مصرف می باشد و پس از هر بار استفاده دور ریخته می شود. اما ماسک سه بعدی در حالت ایده آل باید پس از هر برخورد با بیمار و پس از مدت زمان مشخصی که کاربر در محیط آلوده قرار می گیرد، باید دور انداخته شود. همچنین باید زمانی که آسیب دید یا تغییر شکل داد دور انداخت زیرا دیگر تناسب موثری روی صورت ایجاد نمی کند.

همچنین اگر با خون، ترشحات تنفسی یا بینی یا سایر مایعات بدن بیمار خیس یا آلوده شود، باید ماسک را دور انداخت. با این حال در شرایط بحرانی و در صورت لزوم می توان پس از ضدعفونی مناسب مجدداً استفاده کرد.
قیمت انواع ماسک های سه بعدی با توجه به کاربرد آن ها از انواع ماسک های پزشکی بیشتر است.

دو توصیه کوتاه در مورد استفاده از ماسک تنفسی

1-اثربخشی ماسک

اثربخشی یک ماسک، ترکیبی از قابلیت فیلتراسیون پارچه و میزان تناسب آن با صورت شما است. شکل صورت و همچنین وجود ریش، به طور چشمگیری بر نحوه چسبیدن یک ماسک خاص بر روی صورت هر فرد تأثیر می گذارد و هر فاصله ای در تناسب ماسک، به طور چشمگیری کارایی آن را کاهش می دهد. میزان فیلتراسیون مهم ترین عامل در تعیین تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی است.

2-استفاده از ماسک

ماسک را به درستی وصل کنید، بینی و دهان خود را کاملاً بپوشانید. مطمئن شوید که بدون هیچ فاصله ای به خوبی بر روی صورت شما قرار بگیرد. در صورتی که دچار بیماری واگیردار هستید، از ماسک های سوپاپدار استفاده نکنید. در صورت مرطوب یا کثیف شدن ماسک حتماً آن را عوض کنید، زیرا همه انواع ماسک ها در این صورت کارایی خود را از دست می دهند. با پیروی از این مراحل ساده، می توانیم سهم خود را برای افزایش ایمنی کلی جامعه خود بجا آوریم.

نتیجه گیری

در این مقاله به تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک سه بعدی و همچنین بررسی ویژگی های هر کدام پرداخته شد. با توجه به موقعیت و شرایط، باید ماسک مناسب را انتخاب کنید. ماسک پزشکی برای جلوگیری از عبور مایعات، قطرات و ذرات بزرگ مناسب می باشد و با توجه با قالب آن، قابلیت فیلتراسیون ذرات ریز را ندارد. برای فیلتراسیون ذرات ریز با ضریب اطمینان بالاتر می توانید از ماسک سه بعدی استفاده کنید.

منابع:

ماسک سه لایه پزشکی یا ماسک تنفسی N95: دیدگاه رادیولوژیست

انتخاب و پوشیدن ماسک صورت: راهنمای به روز شده در مورد آنچه باید بدانید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *