نانوبلاگ

تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی در چیست؟

تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ماسک های تنفسی مختلف را برای شرایط و موقعیت های مختلف توصیه می کند. اولین قدم برای درک اینکه کدام ماسک برای شما مناسب تر است، شناسایی تفاوت های ماسک ها ضروری می باشد. در این مقاله به بررسی تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی خواهیم پرداخت.

برای خرید ماسک N99 به صفحه ماسک سه بعدی نانو الیاف بدون سوپاپ N99 سایز M/L مراجعه کنید.

تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی

ماسک سه لایه پزشکی

ماسک های پزشکی که از پارچه بی بافت ساخته شده و برای استریل نگه داشتن محیط های بهداشتی طراحی شده اند، به عنوان مانعی در برابر پاشیدن مایعات و ذرات معلق در هوا (مانند عطسه یا سرفه) عمل می کنند. ماسک پزشکی یکبار مصرف که برای استفاده در مدت زمان کوتاه در نظر گرفته شده است، به راحتی روی صورت قرار می گیرد. دستورالعمل های ASTM برای ماسک های صورت پزشکی، چهار سطح حفاظت را شامل می شود.

ماسک های پزشکی که معمولاً با دو لایه فیلتر ساخته می شوند، در ممانعت از قطرات و ذرات در ابعاد بزرگ، در صورت استفاده مناسب مؤثر هستند. به دلیل شل بودن ماسک های پزشکی، در برابر ذرات ریز معلق در هوا مانند سرفه یا عطسه، محافظت موثری ارائه نمی کنند.

ماسک تنفسی N99

ماسک های N99 جزو ماسک های حفاظت تنفسی هستند که قابلیت فیلتر ذرات معلق در هوا با ابعاد 2.5 PM را دارا می باشند. حرف N به عدم مقاومت در برابر مواد روغنی اشاره دارد. عدد 99 نیز به میزان فیلتراسیون موثر ذرات اشاره دارد. به عبارتی این ماسک می تواند 99 درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر کند که این ویژگی باعث شده این ماسک محبوبیتی زیادی در بین جوامع و صنایع مختلف داشته باشد.

تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی

هر یک از ماسک ها مزایا و معایبی دارند که کاربر قبل از خریداری ماسک باید از آن ها مطلع باشد. بهتر است ماسک خود را بر اساس محیطی که قرار است در آن از ماسک استفاده کنید و همچنین شرایط جسمی خود برگزینید. در ادامه به چند تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی اشاره خواهیم کرد.

1- شکل قالب

عموما ماسک سه لایه پزشکی طراحی شلی دارد. با توجه به مورد مصرف این ماسک که جلوگیری از پاشش و خارج شدن مایعات دهان و بینی به بیرون است، نیازی به طراحی ماسک بر اساس فرم صورت نبوده و اغلب به صورت مستطیلی شکل تولید می شوند. اما ماسک N99 با توجه به حساسیت در فیلتراسیون ذرات زیر 0.3 میکرون، طراحی قالب ماسک بسیار ضروری می باشد. به نحوی که ماسک به صورت کامل بر روی صورت کاربر بچسبد و از بالای بینی تا زیر چانه کاربر را بپوشاند.

2- تعداد لایه ها

ماسک های پزشکی، دو، سه یا چهار لایه دارند که متداول ترین آن ها ماسک سه لایه می باشد. جنس لایه های استفاده شده در این ماسک ها عموما ملت بلون و اسپان باند است که لایه ملت بلون بین دو لایه اسپان باند قرار می گیرد. در حالی که ماسک های N99 از پنج تا هفت لایه هستند. علاوه بر لایه های ملت بلون و اسپان باند، لایه کربن فعال و نانوالیاف نیز در این ماسک ها بکار می رود.

3- قیمت

با توجه به کاربرد و زمان استفاده، ماسک N99 قابلیت استفاده حداقل برای یک شیفت کاری را دارد و همچنین به دلیل قابلیت فیلتراسیون بالای آن و استفاده از متریال گران قیمت، هزینه ای که بابت ماسک N99 بایستی بپردازید بیشتر از ماسک سه لایه پزشکی می باشد.

4- درجه فیلتراسیون

در ماسک های پزشکی عموما به میزان فیلتراسیون ذرات اهمیت چندانی داده نمی شود. با توجه به شکل این ماسک ها، چون تماس کامل با صورت ندارند، نشتی هوا از اطراف ماسک اتفاق میوفتد و فیلتراسیون به خوبی انجام نمی گردد. در صورتی که ماسک های N99 دقیقا به همین منظور تولید می شوند. علاوه بر چسبندگی کامل این ماسک ها بر روی صورت کاربر، وجود لایه های فیلترکننده باعث راندمان فیلتراسیون حداکثری می گردد.

5- راحتی و تنفس پذیری

یک تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی میزان تنفس پذیری آن است. مسلما دم و بازدم در ماسک های پزشکی نسبت به ماسک های N99 راحت تر می باشد. دلیل آن نیز شکل ماسک پزشکی است که ممانعت زیادی در ورود و خروج هوا از خود نشان نمی دهد و هوا به راحتی از بین لایه ها و اطراف ماسک عبور می کند. بنابراین اگر در محیطی قرار دارید که آلودگی هوای شدیدی ندارد، می توانید از ماسک سه لایه پزشکی استفاده کنید.

6- قابلیت شست و شو

در کل هم ماسک سه لایه پزشکی و هم ماسک N99 عمومی، یکبار مصرف می باشند و بهتر است حداکثر پس از هر شیفت کاری ماسک را دور بیاندازید. این مورد را در نظر بگیرید که شستن ماسک، ممکن است به آن آسیب وارد کرده یا باعث پارگی آن شود و یا حتی آلودگی روی ماسک به طور کامل از بین نرود. در این صورت استفاده دوباره از ماسک نه تنها از شما محافظت نخواهد کرد، بلکه خود عامل بروز بیماری خواهد بود.

7- زمان استفاده از این دو ماسک

حال با بررسی هایی که از تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی انجام شد، از ماسک سه لایه پزشکی در محیط هایی که آلودگی هوا وجود ندارد و صرفا برای حفاظت از کاربر یا اطرافیان در مقابل پاشش آب دهان یا مخاط بینی استفاده می گردد. ماسک N99 نیز برای محیط های مختلفی که هوای آن آلوده است مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه داشت که قابلیت فیلتراسیون بالای ماسک N99 تا حدی باعث افت فشار هوای بازدم می گردد؛ بنابراین استفاده از این ماسک در محیطی که در هوای آن آلاینده ها خطرناک، گرد و غبار یا بخارات مضر وجود دارد توصیه می شود.

همچنین بخوانید: ماسک نانو چیست و چه تفاوتی با سایر ماسک ها دارد؟

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت ماسک N99 با ماسک سه لایه پزشکی بررسی شد. همانطور که اشاره کردیم هر یک از این ماسک ها مزایا و معایب خاص خود را دارد که کاربر باید با ویژگی های هر کدام آشنا باشد تا بتواند ماسک مناسب هر محیط را به خوبی تشخیص و انتخاب نماید.

منبع:

ماسک های صورت فیلتر کننده ذرات N99 مورد تایید NIOSH

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *